Home Support s2Member terugkerende betalingen

s2Member terugkerende betalingen

In deze handleiding wordt het gebruik beschreven van terugkerende betalingen met s2Member via de Pronamic Pay plugin. Daarbij wordt ervan uit gegaan dat er een werkende configuratie voor de betalingsprovider is aangemaakt in WordPress. Raadpleeg eerst Pronamic Pay – Getting Started indien er nog geen configuratie bij Betalen » Configuraties is aangemaakt.

Vereisten

Om terugkerende betalingen met s2Member te kunnen gebruiken, zijn de volgende zaken van belang:

  • terugkerende betalingen zijn alleen mogelijk met de betalingsprovider Mollie;
  • het opstarten van een abonnement is mogelijk met de volgende betaalmethoden:
    • Creditcard
    • Incasso (machtiging via Bancontact)
    • Incasso (machtiging via iDEAL)

s2Member shortcode aanmaken

Om betalingen voor s2Member via een aangemaakte configuratie te kunnen afrekenen dient een shortcode aangemaakt te worden. De shortcode kan vervolgens op bijvoorbeeld een pagina worden toegevoegd. Volg de volgende stappen om de shortcode aan te maken:

  1. ga naar WordPress dashboard » s2Member » iDEAL-buttons;
  2. vul bij Generator alle gevraagde gegevens in voor onder andere het bedrag en beschrijving;
  3. om een shortcode aan te maken waarmee een eerste betaling voor een abonnement wordt opgestart zijn de volgende instellingen van belang:
    • de keuzelijst voor de lengte van de toegang is in 2 groepen verdeeld, kies voor terugkerende betalingen een lengte uit de groep Terugkerende betaling;
    • kies één van de betaalmethoden “Creditcard” of “Incasso (machtiging via …)” (per betaalmethode dient een aparte shortcode gebruikt te worden);
  4. kopieer uit het veld Shortcode de shortcode die automatisch wordt ingevuld zodra er gegevens in de generator worden ingevuld/gewijzigd en plaats deze op de gewenste pagina (een veld voor het e-mailadres van de gebruiker wordt enkel getoond indien de gebruiker niet is ingelogd).

Abonnementen en betalingen inzien

Alle abonnementen die via onze plugin worden aangemaakt zijn te raadplegen via WordPress dashboard » Betalen » Abonnementen. Alle betalingen – inclusief vervolgbetalingen – zijn te raadplegen via WordPress dashboard » Betalen » Betalingen en hebben in dat overzicht een extra icoon indien ze gerelateerd zijn aan een abonnement:

  • blauw herhaal icoon bij eerste betalingen die door gebruikers zijn opgestart;
  • grijs herhaal icoon bij vervolgbetalingen die automatisch zijn aangemaakt.

Bij het bekijken van een abonnement worden ook alle betalingen getoond die voor dat specifieke abonnement zijn aangemaakt. Bij eventuele problemen met een betaling kan de betaling bekeken worden en wordt in het kader ‘Log’ mogelijk een verklaring gegeven voor de status van de betaling.

s2Member vernieuwingsmelding instellen

Via WordPress dashboard » s2Member » iDEAL-instellingen kan een “vernieuwingsmelding” ingesteld worden. Deze melding wordt in principe een week voordat de volgende vernieuwing plaatsvindt verstuurt. Zowel het onderwerp als de inhoud van de e-mail kunnen aangepast worden. Om geen vernieuwingsmelding te versturen, kan de inhoud van het bericht leeg gelaten worden. Er zal dan geen vernieuwingsmelding verstuurd worden.

In de vernieuwingsmelding kunnen de volgende tags gebruikt worden:

  • %%email%% — e-mailadres van de gebruiker;
  • %%amount%% — bedrag van het abonnement;
  • %%subscription_cancel_url%% — URL waarmee de inzender het abonnement kan beëindigen, er zullen dan geen vervolgbetalingen meer uitgevoerd worden voor het abonnement;
  • %%subscription_renewal_url%% — URL waarmee de inzender een geannuleerd abonnement opnieuw kan activeren;
  • %%subscription_renewal_date%% — datum van de eerstvolgende ingeplande betaling (de daadwerkelijke afschrijving van de rekening vindt een aantal dagen later plaats door de betalingsprovider).
Laatste wijziging: 14 september 2018.