Home Support Pronamic iDEAL koppelen met Rabobank iDEAL Professional V3

Pronamic iDEAL koppelen met Rabobank iDEAL Professional V3

De ‘Rabobank – iDEAL Professional V3’ variant van de Pronamic iDEAL plugin kan gebruikt worden om iDEAL-betalingen via WordPress te ontvangen met een iDEAL Prfoessional-aansluiting bij Rabobank.

Vooraf: Het is belangrijk dat voordat je aan de configuratie begint, het contract met Rabobank helemaal akkoord is.

Om de Pronamic iDEAL plugin te koppelen aan deze variant dien je de volgende stappen tweemaal te doorlopen. De eerste keer in test modus, met iDEAL dashboard wordt dan het iDEAL Test Dashboard bedoeld. De tweede keer voer je de stappen in live modus uit en wordt het iDEAL Dashboard bedoeld.

De ‘iDEAL Professional v3’-configuratie aanmaken

  1. Installeer en activeer de Pronamic iDEAL plugin (raadpleeg de Getting Started handleiding voor instructies);
  2. Ga in het menu vervolgens naar Betalen » Configuraties;
  3. Kies bovenin Nieuwe toevoegen;
  4. Geef de configuratie een naam (bijvoorbeeld: ‘Rabobank – iDEAL Professional (test)’);
  5. Selecteer of vul vervolgens volgende gegevens in:
    • Variant: [Rabobank – iDEAL Professional – v3];
    • Modus: Test;
    • Winkelier ID: de Acceptant ID (te vinden in het iDEAL Dashboard van de bank);
    • Organisatie: juridische bedrijfsnaam (volgens iDEAL Dashboard);
    • Afdeling: verantwoordelijke afdeling binnen de organisatie (niet verplicht);
    • Plaats: vestigingsplaats (volgens iDEAL Dashboard);
    • Staat of provincie: provincie waarin de vestigingsplaats gelegen is;
    • Land: 2 letters landcode (bijvoorbeeld NL)
    • E-mailadres: e-mailadres van de commerciële of technische contactpersoon (volgens iDEAL Dashboard)
    • Aantal dagen geldig: 1825 (dit is het maximum van 5 jaar);
    • Privé sleutel wachtwoord: wijzig indien gewenst het willekeurig gegenereerde wachtwoord (te genereren via bijvoorbeeld http://www.random.org/passwords);
  6. Kies nu Publiceren in het kader Publiceren.

Privé sleutel en certificaat genereren

Bij het publiceren van de configuratie zal in de meeste gevallen automatisch een privé sleutel en privé certificaat aangemaakt worden. Indien dat het geval is zal een knop Download certificaat getoond worden, om het certificaat te downloaden. De sleutel en het certificaat zijn nodig voor veilige communicatie met de bank. Volg de stappen voor macOS of Windows om de sleutel en het certificaat handmatig aan te maken indien nodig, ga vervolgens verder bij de stappen Privé sleutel en certificaat instellen.

In macOS:

  1. Open het programma Terminal (te vinden in: Programma’s » Hulpprogramma’s);
  2. kopieer de tekst van het veld Privé sleutel onderin het kader van de configuratie en plak deze in het terminalvenster, bevestig de invoer door op de ENTER-toets te drukken;
  3. kopieer de tekst van het veld Privé certificaat onderin het kader van de configuratie en plak deze in het terminalvenster, bevestig de invoer wederom met de ENTER-toers;
  4. de privé sleutel en het certificaat zijn nu opgeslagen op je computer (waarschijnlijk in de hoofdmap van de gebruikersaccount).

In Windows:

  1. Installeer het programma OpenSSL Light (download openssl.zip);
  2. start OpenSSL op (te vinden in: installatiemap/bin/openssl.exe);
  3. kopieer de tekst van het veld Privé sleutel onderin het kader van de configuratie en voer deze uit in OpenSSL;
  4. kopieer de tekst van het veld Privé certificaat onderin het kader van de configuratie en voer deze uit in OpenSSL;
  5. de privé sleutel en het certificaat zijn nu opgeslagen op je computer.

De aangemaakte bestanden dienen te worden ingesteld in de configuratie:

  • kies bij het veld Privé sleutel de optie om een bestand te uploaden en selecteer het zojuist aangemaakte bestand bestandsnaam.key;
  • kies bij het veld Privé certificaat de optie om een bestand te uploaden en selecteer het zojuist aangemaakte bestand bestandsnaam.cer;
  • kies Bijwerken in het kader Publiceren.

Privé sleutel en certificaat instellen

  1. Ga naar het iDEAL Dashboard en kies Profiel » Tabblad ‘Beveiliging’;
  2. upload het zojuist aangemaakte bestand bestandsnaam.cer;
  3. open in het WordPress dashboard nu opnieuw de pagina van de aangemaakte iDEAL-configuratie. Als bovenaan op de pagina geen foutmeldingen door Pronamic iDEAL worden getoond, is het certificaat succesvol ingesteld.

iDEAL-configuratie verplicht testen

  1. Doorloop de testbetalingen zoals vermeld in het kader Test;
  2. controleer per betaling of deze succesvol is aangevinkt bij Aanmeldproces » Tabblad ‘Status’ in het iDEAL Test Dashboard;
  3. als alle test betalingen succesvol afgerond zijn, zal Rabobank de iDEAL-aansluiting activeren. Je ontvangt bericht van Rabobank zodra de activatie heeft plaatsgevonden;
  4. na activatie dienen bovenstaande stappen nogmaals doorlopen te worden, maar dan met de modus ingesteld op Live en gebruikmakend van het iDEAL Dashboard (in plaats van het iDEAL Test Dashboard).
Laatste wijziging: 3 oktober 2018.