Home Support Oplossingen voor terugkoppeling betalingsstatus

Oplossingen voor terugkoppeling betalingsstatus

Soms blijkt uit het dashboard van de betalingsprovider dat een betaling wel ontvangen is, maar heeft deze bij gebruik van de Pronamic iDEAL plugin in het WordPress dashboard bij Betalen » Betalingen nog de status ‘In afwachting’ (symbool van een geel klokje in status kolom). In dat geval is er een probleem in de terugkoppeling van de gewijzigde betalingsstatus door de betalingsprovider.

De status wordt mogelijk bijvoorbeeld niet teruggekoppeld als het browservenster vroegtijdig gesloten wordt door de gebruiker. Voor de meeste betalingsproviders is echter een terugkoppeling mogelijk die direct na betaling op de achtergrond plaatsvindt, dat is de meest betrouwbare terugkoppeling.

Dit document geeft aanwijzingen om de terugkoppeling te controleren en oplossingen voor veel voorkomende problemen met de terugkoppeling door diverse betalingsproviders.

Is de terugkoppeling correct ingesteld? Bij sommige betalingsproviders dient de terugkoppeling apart ingesteld te worden. In het WordPress dashboard vind je daarom bij Betalen » Configuraties » [ Kies je configuratie ] een item ‘Transactie terugkoppeling’, waarin wordt aangegeven of er extra stappen uitgevoerd moeten worden voor de gebruikte betalingsprovider. Indien dat het geval is, vind je bij de configuratie op het tabblad Transactie terugkoppeling de benodigde gegevens voor het instellen van de terugkoppeling in het dashboard van de betalingsprovider. Controleer altijd eerst of de terugkoppeling correct is ingesteld alvorens verder te lezen.

Aanwijzingen die duiden op een probleem in de terugkoppeling

  • Betalingsstatus blijft op ‘In afwachting’ bij Betalen » Betalingen (ook bij testtransacties via Betalen » Configuraties);
  • betalingsstatus blijft op ‘In afwachting’ bij Betalen » Betalingen (ook bij testtransacties via Betalen » Configuraties) indien na betaling niet wordt teruggekeerd naar de website;
  • betalingsstatus van Gravity Forms inzending blijft op ‘Processing’;
  • betalingsstatus voor WooCommerce bestelling blijft op ‘Wachten op betaling’;
  • geen doorsturing naar de bij Betalen » Instellingen ingestelde betaalstatuspagina’s of bedankpagina van de gebruikte plugin.

Foutmeldingen in combinatie met WordPress plugins

  • Gebruik je een plugin voor maintenance mode of vergelijkbare functionaliteit? Schakel deze uit bij het testen van de terugkoppeling, zodat de terugkoppeling niet geblokkeerd wordt.
  • Gebruik je ook een andere betalingsplugin voor dezelfde betalingsprovider? Schakel deze uit bij het testen van de terugkoppeling, zodat de terugkoppeling niet per ongeluk eerst door de andere plugin verwerkt kan worden (en daarbij het verwerken door onze plugin verhinderd wordt).
  • Foutpagina bij terugkoppeling met melding “Sorry, er is een fout opgetreden. Zorg er a.u.b. voor dat JavaScript ingeschakeld is en Cookies toegestaan worden in uw browser en probeer het opniew.”
    • Is de plugin WP-SpamShield Anti-Spam actief? Vink de volgende instelling aan: Disable anti-spam for miscellaneous forms.
  • Aanroepen van terugkoppeling geeft HTTP 414 Request URI too long?
    • Schakel de volgende instelling uit: iThemes Security » Tab ‘Settings’ » System Tweaks » Optie ‘Filter Long URL Strings’
  • Aanroepen van terugkoppeling geeft HTTP 400 Bad Request?
    • Controleer op mod_security meldingen in de logbestanden (bijvoorbeeld met betrekking tot een lege HTTP ‘referer’).

ABN Amro

ABN Amro maakt voor de iDEAL EasyiDEAL Only Kassa en iDEAL Internetkassa aansluitingen gebruik van het betalingsplatform van Ingenico. Voor nieuwe aansluitingen wordt gebruik gemaakt van het betalingsplatform van EMS. Met iDEAL Easy is het niet mogelijk om een terugkoppeling te ontvangen, voor de iDEAL Only Kassa en iDEAL Internetkassa varianten raadpleeg je de oplossingen voor Ingenico.

Ingenico (voorheen Ogone)

  • De user agent voor de terugkoppeling is Mozilla/3.0 (compatible; Indy Library), controleer het .htaccess bestand op blokkades voor “Indy Library”. De volgende regels van iThemes Security dienen bijvoorbeeld verwijderd te worden:
    • RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} “^Mozilla.*Indy” [NC,OR]
    • RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} “Indy Library” [NC,OR]
  • Betalingsstatus requests van Ingenico kunnen gesimuleerd worden met behulp van een command-line-interfacce:
    curl --request POST --data "NCERROR=0&PAYID=123456&ORDERID=123456&STATUS=test" --dump-header - --silent --output /dev/null --user-agent "Mozilla/3.0 (compatible; Indy Library)" "http://example.com/"

Rabobank

  • OmniKassa
    • De servers van OmniKassa worden soms geblokkeerd door firewalls van hostingproviders. Controleer bij je hostingprovider of de IP-adressen 160.92.133.135, 193.56.46.18 of 145.72.84.25 zijn geblokkeerd en laat deze whitelisten, zodat toekomstige verzoeken van die servers niet geblokkeerd worden.
    • De terugkoppeling kan gesimuleerd worden met behulp van een command-line-interfacce (vooral “Java” als afzender wil nog wel eens geblokkeerd worden via een .htaccess bestand of door beveiligingsmaatregelen van de hostingprovider):
      curl --request POST --data "Data=test&Seal=test&InterfaceVersion=HP_1.0" --dump-header - --silent --output /dev/null --user-agent "Java/1.8.0_25" "http://example.com/"

Mollie

  • Details over mislukte terugkoppelingen door Mollie kun je inzien in het Mollie dashboard: https://www.mollie.com/beheer/tools/pending/http
  • De servers van Mollie worden soms geblokkeerd door firewalls van hostingproviders. Controleer bij je hostingprovider of de IP-adressen 87.233.229.26 en/of 87.233.229.27 zijn geblokkeerd en laat deze IP-adressen whitelisten, zodat toekomstige verzoeken van Mollie niet geblokkeerd worden. (zie ook de website van Mollie voor de actuele IP-adressen: Welke IP-adressen gebruikt Mollie?)
  • De terugkoppeling kan gesimuleerd worden met behulp van een command-line-interfacce, de `tr_XXXXXXXXXX` dien je te vervangen door de transactie ID:
    curl --request POST --data "id=tr_XXXXXXXXXX" --dump-header - --silent --output /dev/null "http://example.com/?mollie_webhook"

Paytor

Paytor maakt gebruik van het betalingsplatform van Mollie. Raadpleeg de oplossingen voor Mollie.

Qantani (nieuw platform)

Qantani maakt voor nieuwe aansluitingen gebruik van het betalingsplatform van Mollie. Raadpleeg de oplossingen voor Mollie.

Sisow

  • Controleer of er een transactienummer bij Betalen » Betalingen » Kolom ‘Transactie’ vermeld is. Indien er geen transactienummer is, was er waarschijnlijk nog geen bankkeuze gemaakt bij het opstarten van de transactie en kan de terugkoppeling niet verwerkt worden. In Gravity Forms dien je in de formulieren editor uit de sectie Betaalvelden de Bankenlijst aan het formulier toe te voegen.
Laatste wijziging: 16 januari 2018.