Menu

Pronamic helpt Rabobank met oplossen problemen OmniKassa 2.0

Remco 25 februari 2019

Het is al ruim een jaar geleden dat we ondersteuning voor OmniKassa 2.0 hebben toegevoegd aan de Pronamic Pay plugin. Op 13 december 2017 lanceerden wij namelijk versie 1.0.0 van de OmniKassa 2.0 bibliotheek voor Pronamic Pay. Sindsdien hebben we de ondersteuning voor OmniKassa 2.0 steeds verbeterd. Daarnaast hebben we ook in samenwerking met de Rabobank een aantal problemen binnen OmniKassa 2.0 kunnen oplossen.

Achteraf betalen artikelnaam

Sinds 17 december 2018 ondersteunen we ook de AfterPay-betaalmethode via OmniKassa 2.0. Ondersteuning voor AfterPay vereist dat er meer gegevens over de betaling wordt verstuurd richting de payment provider. Zo wil AfterPay naast klantgegevens ook informatie hebben over waarvoor betaald moet worden. Voor een WooCommerce bestelling wil AfterPay dus ook weten welke artikelen er zijn besteld. Om dit mogelijk te maken hebben we de Pronamic Pay plugin aangepast.

Door deze aanpassing wordt nu voor WooCommerce bestellingen ook informatie over de bestelde artikelen doorgestuurd naar de Rabobank. Hierbij moet je denken aan de naam van het bestelde artikel, de prijs, btw en het aantal artikelen. Voor de naam hanteert OmniKassa 2.0 volgens de documentatie een limiet van 50 tekens. Dit terwijl de naam van een WooCommerce product wel uit duizenden tekens kan bestaan. Om dit goed af te handelen kappen we de naam automatisch af tot maximaal 50 tekens.

Ondanks dat we het aantal tekens automatisch afkappen kwamen er toch meldingen binnen bij onze supportafdeling over de volgende OmniKassa 2.0 foutmelding:

the item name is too long, maximum length is [50]

Na een lange zoektocht kwamen we er achter dat de Rabobank niet goed om ging met speciale HTML-tekens zoals >, < en het &-teken. Daarnaast ging de Rabobank ook niet goed om met multibyte-tekens (zoals de Russische en Chinese tekens). Na het melden van dit probleem heeft de Rabobank dit probleem na ruim 20 dagen opgelost. Meer informatie over dit probleem is terug te vinden op GitHub wp-pay-gateways/omnikassa-2/issues/1.

Het Rabobank OmniKassa 2.0 AfterPay tussenscherm voor het controleren en aanvullen van ontbrekende gegevens en het akkoord gaan met de AfterPay betalingsvoorwaarden.

Rabobank blokkeert WordPress

Begin augustus 2018 kregen we op onze supportafdeling veel berichten binnen over dat er geen OmniKassa 2.0 betalingen meer opgestart konden worden. Wederom na een lange zoektocht kwamen we er achter dat alle verzoeken vanaf WordPress websites werden geblokkeerd door de OmniKassa 2.0 servers. Dit kon de Rabobank doen doordat WordPress standaard via de User-Agent header meegeeft dat het verzoek afkomstig is vanaf WordPress. Waarschijnlijk was dit probleem ontstaan door een server migratie en een te scherp geconfigureerde firewall op de nieuwe OmniKassa 2.0 servers. Gelukkig heeft de Rabobank dit probleem binnen 2 dagen kunnen oplossen. Meer informatie over dit probleem is ook terug te vinden op GitHub wp-pay-gateways/omnikassa-2/issues/2.

De melding die WordPress gebruikers en klanten te zien kregen tijdens de WordPress blokkade door Rabobank OmniKassa 2.0.

Kwaliteit Rabobank OmniKassa 2.0

Als we terugkijken naar de problemen die we tegen zijn gekomen in de Rabobank OmniKassa 2.0 oplossing kun je wel gaan twijfelen aan de kwaliteit van deze oplossing. Ook onze supportafdeling heeft het vrij druk met het afhandelen van OmniKassa 2.0 problemen. Met name de betalingsstatus terugkoppeling via de webhook blijkt een foutgevoelig systeem te zijn. Veel andere payment providers hebben hier een eenvoudiger systeem voor. Wat dat betreft is het jammer dat de Rabobank niet heel goed heeft gekeken naar de concurrentie. Gelukkig wordt de Rabobank OmniKassa 2.0 oplossing wel steeds stabieler. Hopelijk blijft de Rabobank komende jaren investeren in het verder verbeteren van OmniKassa 2.0. En introduceren ze niet opeens OmniKassa 3.0 met weer nieuwe problemen en een verplichte overstap.

OmniKassa 2.0 voor WordPress

Door goed contact met de Rabobank hebben we wel een hele goede integratie met OmniKassa 2.0 voor WordPress kunnen neerzetten. Naast ondersteuning voor de populaire webwinkel plugin WooCommerce ondersteunen we ook vele andere plugins. Hierbij kun je denken aan de krachtige formulieren plugin Gravity Forms. Maar ook aan andere formulieren plugins zoals Formidable Forms en Ninja Forms. Daarnaast ondersteunen we ook lidmaatschap plugins zoals s2Member, Membership en MemberPress. Verder kunnen we ook Event Espresso, Give, Charitable, Restrict Content Pro en Easy Digital Downloads aan dit lijstje toevoegen.

We blijven de Pronamic Pay plugin en OmniKassa 2.0 integratie continu verbeteren. Met behulp van zogenaamde code quality tools proberen we de kwaliteit van onze software zo hoog mogelijk te houden. Zo voldoet de OmniKassa 2.0 bibliotheek bijvoorbeeld aan de WordPress Coding Standards. Daarnaast maken we ook gebruik van tools zoals Scrutinizer, PHPStan en Psalm om issues op te sporen en op te lossen. Verder staan we uiteraard altijd open voor suggesties en helpen we je graag verder om je WordPress website of webwinkel aan te sluiten op Rabobank OmniKassa 2.0. Neem hiervoor gerust contact met ons op.

0 reacties

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Altijd op de hoogte blijven?