Een bedrijfsvermelding bij Google is heel belangrijk voor ieder bedrijf om lokaal hoog in de zoekresultaten én Google Maps te worden vermeld. Je wordt hiermee namelijk prominent weergegeven als men lokaal zoekt naar jouw bedrijf of een vergelijkbaar bedrijf. Bij een mobiele zoekopdracht krijg je zelfs een grote vermelding boven de reguliere zoekresultaten. Daarnaast biedt een bedrijfsvermelding nog een aantal voordelen. In dit artikel bespreek ik hoe je het maximale uit jouw Google Mijn Bedrijf vermelding kunt halen.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is gelanceerd in 2014 en is de opvolger van ‘Google Places for Business’ en ‘Google+ Local dashboards’ (infographic). Het werkt sterk samen met Google Maps, de kaartendiensten van Google. Het doel van Google Mijn Bedrijf is om bedrijven lokaal goed vindbaar te maken. Zowel in de zoekmachine én Google Maps wordt een bedrijfsvermelding prominent getoond als wordt gezocht naar het bedrijf of een zoekterm die relevant is voor een bedrijf. Als ik bijvoorbeeld zoek op “WordPress Drachten” dan krijg ik de bedrijfsvermelding van Pronamic bovenin én rechts van de zoekresultaten te zien.
Alleen al om voor de zichtbaarheid is het belangrijk om een bedrijfsvermelding in in Google te hebben. Naast de standaard vermelding kun je veel meer met je Google Mijn Bedrijf account. Je kunt bijvoorbeeld reviews ontvangen en vragen ontvangen en hier publiekelijk op reageren. Je kunt berichten plaatsen en je vermelding koppelen aan Google Ads. Het is dus een belangrijk onderdeel om mee te nemen in je online marketing werkzaamheden.
Een bedrijfsvermelding aanmaken
Heb je nog geen bedrijfsvermelding aangemaakt of geclaimd? Zorg dan dat je deze z.s.m. aanmaakt! Dit kun je doen door naar de Google Mijn Bedrijf website te gaan en te klikken op één van de groene ‘Nu starten’ of ‘Aan de slag’ knoppen. Via een 5-stappenplan neemt Google je mee in het proces om een nieuw account aan te maken. Staat je bedrijfsnaam al vermeld, dan kun je eigendom van de vermelding ‘claimen‘. Zodra deze aan jou is toegewezen kun je de vermelding beheren.
Gegevens toevoegen aan de bedrijfsvermelding
Nadat je een bedrijfsvermelding hebt aangemaakt kun je diverse gegevens invullen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Denk aan een beschrijving van je bedrijf, adresgegevens, telefoonnummer én website. Maar ook openingstijden, de sector waarin je bedrijf werkzaam is en diensten die je levert kun je toevoegen. Vul de gegevens zo volledig mogelijk in en stuur ze in voor publicatie. Google zal de gegevens controleren en vervolgens publiceren.
Heeft je bedrijf meerdere vestigingen of winkels, dan kun je ook winkelcodes toevoegen. Maak je ook gebruik van Google Ads, vul dan ook het telefoonnummer voor Adwords gebruik in. Deze kun je dan laten terugkomen in je advertenties binnen Google.
Gegevens bijhouden
De gegevens die bij een Google bedrijfsvermelding staan ingevuld zijn niet alleen door jezelf te beheren. Externe personen hebben ook de mogelijkheid om aanbevelingen te geven. Is een winkel wel of niet rolstoeltoegankelijk, daarover kan een gebruiker een suggestie bij Google indienen. Google controleert deze op echtheid en plaatst deze bij het bedrijf. Als beheerder van de bedrijfsvermelding kun je de suggesties inzien en eventueel corrigeren. Zorg er dus voor dat je regelmatig inlogt in de Google Mijn Bedrijf omgeving en controleer de informatie die bij je bedrijf staat vermeld.
Let op: Iedereen kan aanpassingen suggereren, dus ook concurrentie.
Google Recensies
Eén van de meest interessante onderdelen van Google Mijn Bedrijf is het onderdeel ‘recensies’. Hiermee kunnen internetgebruikers beoordelingen geven aan bedrijven. Ik zie online recensies als een verkapte vorm van mond-tot-mond reclame. Persoonlijk wordt ik heel blij van recensies, je kunt deze namelijk erg goed gebruiken om beoordelingen over jouw bedrijf te ontvangen.
In een ander artikel zal ik binnenkort uitgebreid beschrijven hoe je het beste kunt omgaan met Google Recensies.