SEO Basics: Afbeeldingen

Leo 29 mei 2018
Afbeelding toevoegen SEO

Zoekmachine optimalisatie, hoe doe je dat? Als je even Googlet kan je hierover al heel veel vinden. Vaak gaan artikelen al vrij snel dieper in op één specifiek onderwerp. In een aantal artikelen behandel ik juist de beginselen van SEO. Als je bij het bewerken van de website rekening houdt met de basisprincipes ben je al een heel eind op weg naar een mooie positie in Google. In dit artikel beschrijf ik waar je rekening mee moet houden als je afbeeldingen voor SEO gebruikt op je website.

Afbeeldingen zijn in meerdere opzichten belangrijk voor een website. Ten eerste omdat ze een website visueel aantrekkelijk kunnen maken. Ze kunnen bezoekers triggeren om de inhoud van een website te lezen.
Ten tweede zijn ze belangrijk omdat ze ook voor SEO gebruikt kunnen worden. In dit artikel beschrijf ik waarom aandacht voor afbeeldingen belangrijk is en hoe je deze kunt optimaliseren.

Visueel gebruik van afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen op twee manieren visueel worden gebruikt binnen een website. Eén belangrijk principe waar je rekening mee moet houden is dat afbeeldingen (of video’s) en tekst op een website elkaar moeten versterken. Zorg er in ieder geval altijd voor dat afbeeldingen een toegevoegde waarde hebben. Als je gebruik maakt van afbeeldingen kan je ze dus op twee manieren gebruiken:

  • Ten eerste kunnen ze onderdeel zijn van het design.
  • Ten tweede kunnen afbeeldingen worden toegevoegd aan de content van de website.

Afbeeldingen kunnen onderdeel zijn van het design. Foto’s, icoontjes of andere graphics. In dit geval worden de afbeeldingen vaak compleet vormgegeven in de style van de website. Deze afbeeldingen worden vaak één keer toegepast tijdens het vormgeven en ontwikkelen van de website.

Als onderdeel van de ‘content’ kunnen afbeeldingen ook worden toegevoegd. Hierbij horen afbeeldingen van meerwaarde te zijn bij de teksten. Beschrijf je bijvoorbeeld een witte wijn uit de Chili, voeg dan een foto toe van een specifieke wijn uit dat land.

Toegankelijkheid van afbeeldingen

Gebruik je afbeeldingen in de content van een website. Zorg dat ze relevant zijn. Bij het toevoegen van afbeeldingen moet je ook rekening houden met de toegankelijkheid van de website. Je wilt tenslotte dat je website voor iedereen goed bereikbaar is, ook voor visueel beperkte personen.

Hoe zorg je voor de toegankelijkheid van afbeeldingen? Bij het toevoegen van een afbeelding kan je een alt="..." attribuut invullen. Dit attribuut is bedoeld om te gebruiken als ‘alternatieve tekst’ met een beschrijving van de afbeelding als je deze niet kunt zien. Visueel beperkten kunnen gebruik maken van een ‘screenreader’. Zo’n screenreader leest de alternatieve tekst van een afbeelding voor. Zo weet een visueel beperkte toch wat er op een afbeelding staat.

Afbeeldingen voor SEO

Naast het visuele aspect én goed toegankelijk maken kunnen afbeeldingen worden gebruikt voor SEO doeleinden. Google is net een ‘visueel beperkte’. Google kan de afbeelding zelf niet zien, maar wel de alternatieve tekst. Wil je afbeeldingen dus gebruiken voor zoekmachine optimalisatie, beschrijf de afbeelding op zo’n manier dat je hier ook een zoekwoord in verwerkt.

Google gebruikt afbeeldingen namelijk als één van zijn vele rankingsignalen. Relevante tekst en afbeeldingen laat zien dat er aandacht aan de content is besteed en dus van goede kwaliteit is. Google wordt blij van goede content, dus dat werkt positief voor de positie in de zoekmachine.

Dus de conclusie is? Gebruik je afbeeldingen bij je teksten, zorg dat deze van meerwaarde is naast de tekst. Geef bij het toevoegen van je afbeelding ook een titel en alternatieve tekst mee voor de toegankelijkheid en zoekmachine vriendelijkheid!

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?