De bezoeker staat centraal. Dat is de conclusie die we kunnen trekken uit de online ontwikkelingen. Gebruiksvriendelijkheid en veiligheid worden belangrijker dan ooit. Aangewakkerd door de publicaties van Edward Snowden is er afgelopen jaren veel gediscussieerd over onze privacy op internet. Apps als WhatsApp en iMessage versleutelen ondertussen de chats. 2016 was de grote doorbraak voor het HTTPS-protocol, de beveiligde versie van HTTP. Dit protocol wordt gebruikt door de webbrowser om te communiceren met een website. HTTPS toepassen op jouw website is goed voor de bezoeker én voor de zoekmachine optimalisatie!
Waarom HTTPS?
Een HTTPS-protocol zorgt voor een beveiligde communicatieverbinding met de bezoeker van de website. Zo wordt de privacy van de websitebezoeker gegarandeerd. Voor een HTTPS-protocol is een SSL-certificaat nodig. Tot voor kort zorgde een SSL-certificaat voor een vertraging in de verbinding.
In 2016 zijn grote stappen gezet in relatie tot snelheidsverbeteringen en websitebeveiliging. Sinds april 2016 is het via Lets Encrypt voor iedereen mogelijk om eenvoudig SSL-certificaten te installeren. Ook steeds meer hostingpartijen ondersteunen Lets Encrypt. Dit resulteert in de volgende statistieken:
- 14 september 2015: Eerste certificaat live
- 8 mei 2016: Het miljoenste certificaat geregistreerd
- december 2016: 23 miljoen certificaten geregistreerd.

HTTP/2 voor meer snelheid
Met HTTP/2 de nieuwe versie van het HTTP-protocol wordt nog een flinke stap gezet qua snelheidsverbetering. Het grote verschil is de manier van laden van bestanden. Met het oude HTTP-protocol moet elk bestandje één voor één worden geladen. Bij HTTP/2 kunnen meerdere ‘requests’ in één keer worden ingeladen. Dit verkort de laadtijd aanzienlijk. Als standaard voor het HTTP/2 protocol is de voorwaarde dat deze beveiligd is met een SSL-certificaat.
Goed voor bezoeker
Gebruik maken van een beveiligde verbinding is goed voor de bezoeker. Het geeft de bezoeker van jouw website een vertrouwd gevoel. Er wordt secuur omgegaan met eventuele contactgegevens. Sinds januari 2016 is de wet ‘Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid’ in werking getreden. Deze wet moet er voor zorgen dat bedrijven zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Er moet een goede beveiliging zijn. Is er een datalek ontstaan, dan moet deze worden gemeld. Een veilige WordPress website én een beveiligde verbinding tussen de website en de bezoeker is dus van groot belang.
Goed voor SEO: ranking signaal voor Google Panda
Al in 2014 gaf Google aan dat het veiligheid als ‘ranking signaal’ ging gebruiken voor haar zoekmachine. Destijds kregen websites met een SSL-certificaat een klein voordeel ten opzichte van andere sites. In 2015 deed Google daar een schepje bovenop door het indexeren van websites met HTTPS als standaard te gebruiken. Als twee URL’s van dezelfde domein gelijke content hebben dan wordt de HTTPS URL primair opgenomen in de Google index.
Onlangs maakte Google bekend dat zij vanaf januari 2017 melding maken in Chrome of een website wel of niet beveiligd is. Ze proberen het websites zo eenvoudig mogelijk te maken over te stappen naar HTTPS met o.a. enkele tips om dit zo goed mogelijk te realiseren.
Met de ontwikkelingen binnen Google van afgelopen jaren spreekt het voor zich dat dit alleen maar groter wordt. Een beveiligde website is goed voor de bezoeker omdat de communicatie niet kan worden onderschept. HTTPS zal daarom ook een belangrijkere ‘ranking signaal’ worden binnen de 200 signalen van het Google Panda zoekalgoritme. Websites die beveiligd zijn met HTTPS zullen dus hoger worden getoond in de Google zoekresultaten.
Pronamic helpt
Standaard levert Pronamic nieuw ontwikkelde websites op met een beveiligde verbinding. HTTPS is bij Pronamic de standaard. Wil jij ook een website met een beveiligde verbinding? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag met je mee over de mogelijkheden.