Ook jij hebt een ventrale stroom. En die is best belangrijk. Graag leg ik in deze blog uit wat het is en hoe je deze kunt beïnvloeden.
Wat is de ventrale stroom?
Een mens ontvangt per dag een enorme hoeveelheid visuele prikkels. Daarvan wordt slechts een 4% daadwerkelijk verwerkt naar chemische en elektrische signalen. Dit gebeurt met behulp van onze occipitaal kwab die het vervolgens weer doorstuurt naar onze prefontale cortex. Tot zover niks bijzonders en voor jullie waarschijnlijk gesneden koek.
Maar dan wordt het belangrijk. De visuele prikkels worden tegelijkertijd in twee verschillende informatiestromen verwerkt. De ene informatiestroom noem je de dorsale stroom en de andere informatiestroom wordt de ventrale stroom genoemd. Voor deze blog is de dorsale stroom minder interessant. Deze concentreert zich namelijk op het beantwoorden van de waar-vraag. Bijvoorbeeld hoe ver je moet reiken om je verse kopje koffie te kunnen pakken of waar je moet staan om een poster goed te kunnen bekijken. Voor dit artikel niet zo heel interessant.
Waarom is de ventrale stroom zo belangrijk?
De ventrale stroom, beter bekend als de pavocellular pathway, beantwoord de wat-vraag. En dat is een stuk interessanter. De wat-vraag wordt door je ventrale stroom namelijk beantwoord op basis van eerdere ervaringen en herkenningen. Meest eenvoudige voorbeeld, de kleur rood wordt vaak herkend als gevaar. Dit komt door ervaringen uit het verleden. Bijvoorbeeld bij een verkeerslicht. De ventrale stroom zet dus signalen om naar dergelijke conditioneringen.
Wat heeft de ventrale stroom te maken met het maken van een website?
Alles. Houd je niet rekening met de ventrale stroom dan zorg je ervoor dat bezoekers lastiger informatie opnemen of niet de juiste acties ondernemen. Houd je wel rekening met de ventrale stroom dan zul je zien dat je mooie WordPress website een stuk succesvoller wordt. Rekening houden met de ventrale stroom is in de praktijk niet zo lastig, je begrijpt namelijk nu beter waarom we gewoontedieren zijn. En zo moet je de websitebezoeker ook behandelen.
Hierbij een aantal handige tips:
- Logo links boven. Jij hebt het vast ook weleens meegemaakt. Dat een enthousiaste directeur of innovatiemanager oppert om dat logo voor de verandering eens lekker rechtsboven te plakken. Dat lijkt tenslotte lekker innovatief of dan komt het logo beter tot haar recht. Mijn advies: gewoon niet doen. Bezoekers zijn gewend aan een logo bovenin die tevens doorlinkt naar de beginpagina. Andere positie? Het kan wel maar besef dat 89% van de mensen het logo beter onthoudt als deze links bovenin staat. En dat wil je tenslotte toch?
- Helder lettertype. Het gebruikersgemak van de bezoeker moet altijd voorop staan. Ook wanneer het gaat om het gebruik van lettertypes. Een enthousiaste artdirector wil wel eens voorstellen om een artistiek en lastig leesbaar lettertype te gebruiken. Ook gewoon niet doen. Uit een recent onderzoek blijkt dat websitebezoekers opdrachten of een uitleg geschreven in een onduidelijk lettertype als meer ingewikkeld interpreteren. Heb je dus een handleiding geschreven in een lastig te lezen lettertype dan zal je internetbezoeker deze als ingewikkelder beoordelen dan dezelfde handleiding geschreven in een eenvoudig lettertype.
- Call-to-actions in een goed contrast. Regelmatig kom ik ze tegen. Call-to-actions die niet goed leesbaar zijn. En dat is een gemiste kans. Uit een onderzoek van Norbert Schwarz en Rolf Reber blijkt dat teksten die goed leesbaar zijn, eerder als waar worden beoordeeld. En dat wil je juist met je call-to-actions.
- Kies voor een logische opbouw. Wanneer je de westerse cultuur als uitgangspunt neemt, dan zijn we gewend om informatie van links naar rechts te lezen en van boven naar beneden. Een hardnekkige gewoonte die de nodige aandacht verdiend. Alle hippe metro-designs ten spijt, ik zou mijn belangrijkste info aan de bovenkant plaatsen en aan de linkerkant. Vanuit dat perspectief mag je dus ook gerust kritisch zijn op de trend om grote en hoge videoheaders te plaatsen. Is dat de belangrijkste info die je wilt tonen of ziet het er alleen maar mooi uit?
- Juiste afbeeldingen. Een glimlach associëren wij met vrolijkheid en het is ook fijn dat de doelgroep zich kan herkennen in de foto’s van personen die op de website staat. Kies daarom met zorg de juiste foto’s. Foto’s waarin de doelgroep zich herkent en die niet alleen het product in beeld brengt maar ook de oplossing of het gevoel wat het moet opleveren. Een vak apart.
Met bovenstaande tips kun je het de ventrale stroom zo eenvoudig mogelijk maken om visuele prikkels zo goed mogelijk te herkennen. En dat kan in de praktijk behoorlijk schelen. Wil je concreet aan de slag met je website? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!