Nieuwsbrieven versturen volgens het KISS-principe

Leo 5 juli 2016

Onlangs was ik in een kapsalon waar ik nog niet eerder was geweest. Tijdens een gesprek met de eigenaresse kwam online marketing ter sprake. Het kappersvak is vergeleken met 10-15 jaar geleden een wereld van verschil geworden. Vroeger was je voornamelijk fysiek aanwezig in de kapsalon. Tegenwoordig moet je ook online aanwezig zijn. Met de vele kapperszaken is de concurrentie namelijk moordend. Het is dus belangrijk om onderscheidend te zijn.

Mijn gesprek in de kapsalon ging o.a. over e-mailmarketing. Ze worstelt namelijk met de inhoud van de nieuwsbrief. Zo heeft ze persoonlijke nieuwsbrieven én nieuwsbrieven met acties verstuurd. Wat opviel was dat na nieuwsbrieven met acties het aantal uitschrijven een stuk hoger lag.

E-mailmarketing tijdens Wordcamp Europe

Tijdens WordCamp Europe sprak Becs Rivett-Kemm over het onderwerp “Wat is de e-mailstrategie van mijn WordPress website” aan de hand van het KISS-principe. Veel bedrijven zeggen namelijk dat ze nieuwsbrieven ‘moeten’ versturen. Ze weten alleen niet exact waarom en wat voor inhoud ze hier aan moeten geven.

KISS = Keep it short and simple

Nieuwsbrieven KISS-principeHoud het kort en eenvoudig, de Nederlandse vertaling van het KISS-principe (Keep it short and simple). Becs noemde het ‘Keep it simple, stupid’. Dit principe komt vanuit de programmeurswereld maar kan ook hier worden toegepast. Het aantal e-mails die men tegenwoordig ontvangt is erg hoog. De interesse voor nieuwsbrieven is daardoor heel beperkt. Het is toepassen van het KISS-principe bij e-mail nieuwsbrieven helpt je om jouw nieuwsbrieven eenvoudig en actiegericht te maken.

Het KISS-principe kan je voor nieuwsbrieven toepassen door de volgende opbouw te hanteren:

  1. Beperk je nieuwsbrief tot 3-4 berichten;
  2. Plaats je belangrijkste bericht bovenin de nieuwsbrief;
  3. Gebruik afbeeldingen, kopteksten en korte teksten om een nieuwsbrief goed ‘scanbaar’ te maken;
  4. Voeg minimaal één Call-to-Action (button) toe om de lezer te activeren.

Deze methode sluit perfect aan op de adviezen die ik onze klanten vaak geef voor nieuwsbrieven. Zo ook voor de kapsalon waar ik was. De kapsalon wil graag haar acties bekend maken, maar de ontvangers waarderen persoonlijke nieuwsbrieven veel meer. Combineer beide onderwerpen. Deel twee persoonlijke berichten en één activerend bericht, een ideale combinatie!

Hulp nodig bij e-mailmarketing?

Wil jij graag meer weten over hoe je e-mailmarketing kan toepassen voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met mij op, ik denk graag met je mee. Van het maken van een nieuwsbrieftemplate tot het opzetten en uitvoeren van een goede e-mailstrategie.

2 reacties

    • Hi Wendie,

      Leuk dat je reageert en bedankt voor de link. Ik heb bij deze de video zelf in mijn blog opgenomen.

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?