Een goede website structuur en kwalitatieve content zijn erg belangrijk voor een website. In relatie tot de website structuur schreef ik al eens over ‘Cornerstone content‘. Naast het inhoudelijke aspect is een goede opbouw van de content misschien wel net zo belangrijk. Als online marketeer kom ik bij nieuwe projecten regelmatig content tegen die gewoonweg slecht is opgemaakt. Zelfs op websites die professionele content schrijvers hebben ingehuurd! Persoonlijk kan ik mij daar behoorlijk aan storen. In deze blog enkele tips om de content van jouw website wél goed op te maken.
Gebruik van kopteksten voor focus en scanbare tekst
Het is goed om een duidelijke focus te hebben per bericht of pagina. Dit begint met een aansprekende titel die de lezer triggert om te gaan lezen. Om het bezoekers zo eenvoudig mogelijk te maken de inhoud te lezen kan je gebruik maken van kopteksten. Gebruik hiervoor wel de de juiste volgorde en zorg dat de kopteksten de titel van het bericht/pagina ondersteunen.
- Gebruik voor de titel een Kop 1;
- Gebruik vervolgens een Kop 2 voor een ‘subkop’;
- Gebruik een Kop 3 voor een ‘sub-subkop’.
Technisch gezien maakt het Google niet zoveel uit als er bijvoorbeeld meerdere keren een Kop 1 wordt gebruikt. Inhoudelijk wordt Google wél blij van een goede opbouw.
Gebruik opsommingslijsten
Een persoonlijke ergernis voor mij is dat opsommingen zijn gemaakt met koppeltekens en ‘zachte’ enters. Ik vind dit altijd onoverzichtelijk doordat lange beschrijvingen niet inspringen op de tweede regel. SEO technisch is het daarnaast niet handig om opsommingen op deze manier op te bouwen. Wil je een lijstje maken? Gebruik hiervoor de functie ‘Opsommingslijst’ of ‘Genummerde lijst’! Je maakt niet alleen mij hier blij mee, maar ook Google wordt er blij van.

Gebruik afbeeldingen
Een derde aspect die je kan toepassen om je teksten zoekmachine vriendelijk te maken is het gebruik van afbeeldingen. Bezoekers zijn visueel ingesteld en een ondersteunende afbeelding kan dus van meerwaarde zijn. Ook zorgen afbeeldingen voor een onderbreking in grote stukken tekst wat de ‘scanbaarheid’ van de tekst verhoogd. Het is voor Google wel belangrijk dat je een beschrijvende ALT-tekst opgeeft bij je afbeelding. Deze tekst gebruikt Google om te beoordelen wat er op de afbeelding staat.
Denk jij dat jouw website wel een verbeterslag kan maken qua content kwaliteit? Pronamic helpt je graag. Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op.