In oktober deed Google een aankondiging over AMP en na de recente lancering, merk ik dat er veel vragen en discussie is over AMP. In deze blog geef ik graag antwoord op deze vragen en zet ik graag alle zaken helder op een rijtje.
Wat en waarom AMP?
De afkorting AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en heeft als doelstelling het direct tonen van websitepagina’s op de mobiele telefoon. Volgens Google haakt 58% van de mobiele gebruikers af als de website niet binnen 10 seconden wordt geladen. Daar wil Google en haar partners (waaronder Twitter, WordPress, LinkedIn, etc.) wat aan doen.
Daarbij moeten we niet vergeten dat het meerendeel van de wereldbevolking nog geen toegang heeft tot snel internet. Dit deel groeit echter snel en is daarmee een interessante doelgroep voor Google. Vanuit internationaal perspectief bekeken dus een slimme zet.
Wat toont AMP wel en niet?
De oplossing van Google en haar partners voor het direct laden van pagina’s is relatief eenvoudig. Al het onnodige weglaten. En dat is best wel veel. Sowieso wordt de vormgeving grotendeels weggelaten maar ook JavaScript en informatie uit bronnen van derden kan worden weggelaten. Wat exact getoond wordt is afhankelijk van hoe het is ingericht en hoe de externe bron is opgezet. Advertenties worden bijvoorbeeld weggelaten maar Google Adwords en YouTube worden wel gewoon getoond omdat hier al aanpassingen voor zijn gedaan zodat het geschikt is voor AMP. Een iFrame hoeft bijvoorbeeld ook geen probleem te zijn zolang de iFrame maar asynchroom kan worden ingeladen. Benieuwd naar een voorbeeld? Op wijnjewoude.net staat een artikel over Het laatste verkeerslicht als souvenir. Dit bericht heeft ook een AMP versie. Grafisch gezien een flink verschil.
WordPress en AMP, wat zijn de mogelijkheden?
Wanneer je gebruik wilt maken van AMP in combinatie met je WordPress website dan is de oplossing eenvoudig. De AMP plugin die Automattic recent heeft gelanceerd zorgt ervoor dat alle posts worden voorzien van een AMP-versie.
Daarnaast is er nog een extra uitbreiding mogelijk met de Glue for Yoast SEO & AMP. Het voordeel van deze plugin is dat deze extra functionaliteiten toevoegt. Zo is er grafisch gezien meer mogelijk en kun je o.a. een uitgelichte afbeelding en sitelogo toevoegen.
De plugin van Yoast is overigens een tijdelijke plugin. In de toekomst wordt deze samengevoegd met de Yoast SEO for WordPress plugin.
Welke positie krijgen deze sites bij Google?
Nieuwsartikelen getoond met behulp van AMP, worden in de toekomst helemaal bovenaan getoond in de zoekresultaten van Google in de vorm van een carrousel. Bezoekers kunnen dan door naar links of rechts te swipen, door de artikelen heen bladeren. In eerste instantie betreft het met name nieuwsartikelen maar in de toekomst kunnen wij hier wellicht uitbreidingen op verwachten.
Voor welke WordPress websites is AMP interessant?
Het succes van AMP is lastig in te schatten maar in potentie kan het populair worden vanwege de prominente plek in de zoekresultaten + het sterke partnernetwerk wat achter de ontwikkeling van AMP zit.
Voor websites die veel nieuws publiceren of internationale websites met veel mobiele bezoekers is deze nieuwe techniek een interessante aanvulling. En iets waar meteen mee begonnen kan worden. Beschik jij over een WordPress website en wil je aan de slag met AMP en help je hulp nodig? Pronamic helpt je graag. Neem gerust contact met ons op.