Een nieuw jaar met nieuwe kansen, uitdagingen maar ook nieuwe onzekerheden. Het enige wat je als trouwe lezer van ons blog wel zeker weet is dat wij ook dit jaar weer komen met een lijst met voorspellingen. Ging mijn artikel over de online marketing trends van 2014 nog over Internet of things, WhatsApp, mobiel adverteren, transparantie (in ontwerp) en keuzestress. Dit jaar weer een gloednieuwe lijst met voorspellingen.
Kwaliteit wordt meer gewaardeerd.
Waarom werken volgens de WordPress Coding Standards? Een vraag die wij als WordPress specialist geregeld horen en ook graag beantwoorden. Los van de snelheid en de veiligheid is er nog een ander argument welke in 2016 steeds belangrijker gaat worden. Google en andere zoekmachines zullen WordPress websites die ontwikkeld zijn volgens de standaarden steeds beter begrijpen en interpreteren. Dat was altijd al handig voor de gewone zoekresultaten maar mijn verwachting is dat het in 2016 nog een grotere rol gaat spelen. Vooral omdat de zoekresultaten niet meer een standaard opsomming blijven zoals we dat nu gewend zijn. Het zoeken gaat steeds meer plaatsvinden binnen een bepaalde context. Zo maakt Google bijvoorbeeld (voorzichtig) gebruik van RankBrain en wanneer je de informatie op je website goed hebt gestructureerd (volgens de standaarden) dan ben je in het voordeel.
Daarnaast krijg je in 2016 ook lang niet meer altijd het standaard opsommingslijstje. Antwoorden van de zoekmachines kunnen ook verpakt zijn in bijvoorbeeld een rich answer. Hoe meer je website volgens de standaarden is opgebouwd, hoe beter de zoekmachines je website begrijpen en ze de inhoud in een bepaalde context kunnen plaatsen.
De schaduw is terug
Voorspellingen inzake vormgeving vind ik altijd spannend maar laat ik toch maar eentje doen. We leven tenslotte maar één keer. De schaduw is terug. Uit betrouwbare bron weet ik dat vele vormgevers de schaduw lange tijd hebben vervloekt maar zoals elke modetrend (denk aan de broek met lange pijpen) komt deze ook weer terug. Niet zo prominent als we 10 jaar geleden gewend waren maar terug is hij wel. Kijk maar op de site van Transavia of het logo van Douwe Egberts.
Sliders zijn uit!
Stiekem wist iedereen het wel, een slider bouw je vooral voor je eigen plezier of voor de klant. In ieder geval niet voor de bezoeker van je website. Geen bezoeker die verder kijkt dan de eerste slide, slides zijn lastig voor de SEO, het drukt belangrijke content onnodig naar beneden en tot slot loop je ook nog de kans dat de slider je website onnodig traag maakt. Ik hoop en denk dat we in 2016 definitief de slider zoals we hem nu allemaal kennen, definitief vaarwel mogen zeggen.
Spraakgestuurd zoeken
Het zoeken door middel van een stemcommando bestaat al even en populaire, spraakgestuurde zoekmachines zijn Siri en Google Now. Mijn collega Leo schreef onlangs hier een leuk weblog artikel over: Wordt spraakgestuurd zoeken ‘het nieuwe zoeken’. In 2016 voorzie ik een trend dat het spraakgestuurd zoeken een steeds prominentere rol gaat innemen en dit zal de nodige impact hebben. Ik vermoed namelijk dat hierdoor de huidige dominante positie van Google wellicht minder vanzelfsprekend wordt. Daarnaast kan het ook steeds interessanter worden om apps zo te ontwikkelen dat Google de content beter kan begrijpen en in een context kan plaatsen. Een trend die in 2016 wellicht nog niet de grootste gevolgen heeft maar wel een trend om in de gaten te houden.
Privacy krijgt onze aandacht
In 2015 had privacy al onze aandacht maar dan vooral omdat de overheid kwam met nieuwe regelgeving. Mijn voorspelling is dat in 2016 privacy een echt issue gaat worden onder de websitebezoeker zelf. In 2016 zullen we vaker lezen over datalekken, gaan uitgeverijen iets verzinnen om het gebruik van adblockers tegen te gaan en wordt privacy (gerelateerde) software zoals DuckDuckGo en SnapChat nog populairder. Voldoende ingrediënten voor eigenaren van websites om goed na te denken over privacy en het beveiligen van gegegevens. Met de komst van nieuwe SSL certificaten ontstaan er ook meer mogelijkheden dus wat dat betreft kunnen we op dit gebied voldoende verwachten.
Tot zover mijn verwachtingen over 2016. Heb jij nog een leuke voorspelling voor 2016? Plaats deze gerust in de reacties.