6 tips voor een betere ‘over ons’-pagina

Jan Lammert 28 september 2015

Weleens in Google Analytics gekeken wat je meest populaire pagina’s zijn? Grote kans dat de ‘over ons’-pagina er ook tussen zit. Logisch, mensen willen graag weten met wie ze zaken doen. Mijn tip is daarom ook om voldoende tijd en aandacht aan deze pagina te besteden. Dus niet de standaard visie en missie uit het jaarverslag kopiëren of nog erger, gebruik maken van stockfoto’s. Dat soort zaken kunnen echt niet. Wat wel kan en rendement oplevert? Lees mijn 6 gratis tips.

1. Begin niet over jezelf

Dat klinkt misschien als een vreemde tip, deze pagina gaat toch over jezelf? Dat is waar maar mensen zitten vaak op je website omdat ze een probleem hebben en een oplossing hiervoor zoeken. Wanneer ze je ‘over ons’-pagina bezoeken dan willen ze niet iets over jou weten maar zoeken ze een bevestiging dat jij hun kan helpen met het oplossen van hun probleem. Als jij begint met hun probleem dan houd je de aandacht vast. In het geval van Pronamic betekent dat concreet dat wij niet direct vertellen over ons geweldige team (wat overigens wel waar is) en de fijne plugins die wij hebben ontwikkeld (ook waar) maar dat wij eerst vertellen waarom het belangrijk is dat klanten onafhankelijk zijn in het maken van hun online keuzes.

2. Vertel een verhaal

Persoonlijk vind ik dit één van de belangrijkste tips en iets wat ik bij ‘over ons’-pagina’s het meeste mis. Bedrijven vertellen geen verhalen maar geven vaak alleen een gortdroge samenvatting van hun onstaansgeschiedenis, visie of kerngetallen. Het lezen wordt een stuk leuker wanneer je dit verhalenderwijs doet. Waarom het bedrijf bijvoorbeeld is opgericht of waar het vandaan komt. Door het verhalenderwijs te vertellen krijg je meer beleving bij een bedrijf. Niet voor niks weten wij best wel veel over hoe Google is ontstaan en waarom Apple is opgericht. Hierdoor leren wij een bedrijf beter waarderen, het krijgt een menselijke kant. Maak het verhaal overigens niet te lang.

Storytelling website

 

3. Laat anderen over jou vertellen

Wanneer je wel over jezelf vertelt, laat anderen het doen. Als je het probleem van je klant hebt beschreven mag je gerust wat meer vertellen over jou of het bedrijf. Doe dit dan wel op een slimme manier. Wanneer ik namelijk zeg dat ik de beste WordPress expert ben (wat overigens niet klopt) dan klinkt dit terecht arrogant. Daarnaast zal het niet snel serieus worden genomen. Wanneer een collega, of nog beter een klant, het zegt dan wordt het al een stuk geloofwaardiger. Daarom deze tip: wanneer je een aanbeveling doet, laat het iemand anders zeggen.

Referentie

4. Niet alleen tekst!

Tekst is vaak saai, zeker op het internet. De visueel ingestelde bezoeker verwacht anno 2015 meer. Persoonlijk vind ik foto’s van teamleden daarom erg leuk en bijkomend voordeel is dat de bezoeker je organisaties sneller als persoonlijk en laagdrempelig ervaart. Naast foto’s van teamleden is ook een bedrijfsvideo of infographic van toegevoegde waarde.

5. Zorg dat het klopt

Ik geef het eerlijk toe, ik bekijk op jaarlijkse basis veel websites en dus ook veel ‘over ons’-pagina’s. Hoeveel pagina’s ik echter al heb bekeken waar de Rabobank of een andere grote bank als referentie wordt opgegeven is wel heel veel. Dat kan bijna niet kloppen. Mijn advies, geef een eerlijk en helder beeld van de klanten waarvoor je werkt. Niet alleen omdat je anders later in de knoei komt maar ook omdat je dan sympathieker overkomt. Wij werken bijvoorbeeld niet voor Bol.com, Sanoma of de Rijksoverheid maar zijn erg tevreden over de toppers net daaronder. Laagdrempelige organisaties met wie het fijn werken is en die wij waarderen en die ons waarderen.

6. Humor

Als mensen samen lachen dan hebben ze een connectie. Op je bedrijfswebsite mag daarom best wel wat humor voorkomen. Wel gedoseerd maar de ‘over ons’-pagina is vaak uitermate geschikt voor een beetje humor. Een niet bestaand teamlid, grappige ontstaansgeschiedenis, leuke teamfoto tijdens bedrijfsuitje. Zorg ervoor dat mensen met een glimlach je pagina verlaten en hopelijk nog steeds deze glimlach hebben wanneer ze je contactformulier invullen.

Tot zover mijn 6 tips voor een betere ‘over ons’-pagina. Misschien heb jij ook nog goede tips, plaats dan gerust een reactie. Naast tips voor een ‘over ons’-pagina hebben wij ook ideeën over hoe je een goede WordPress website zou moeten realiseren. Benieuwd naar onze ideeën? Bel gerust of vul ons contactformulier in.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?