Eén van de voordelen van vakantie is dat je tijd hebt om wat artikelen en boeken te lezen waar je normaal niet zo snel aan toekomt. Eén van de boeken die hoog op mijn vakantielijstje stond was een boekje geschreven door Colin Mitchell & John Shaw met als titel: What’s The big ideaL?
Als ontwikkelaar van WordPress websites mogen wij het in onze blog altijd graag hebben over de techniek achter WordPress websites en aanverwante zaken. Maar er is natuurlijk meer dan dat. Wat wij willen bereiken is dat bedrijven en mensen hun boodschap online kunnen publiceren zonder dat ze afhankelijk zijn van hun webbouwer. Niet voor niks is de eerste zin op onze website: WordPress biedt vrijheid, Pronamic biedt de mogelijkheden. Als nuchter Fries bedrijf willen wij niet direct te hoogdravend overkomen maar simpel gezegd geeft het ons een bijzonder goed gevoel dat wij klanten echt vrijheid in hun doen en laten kunnen bieden bij het maken van hun websitekeuze. Het bieden van vrijheid is een belangrijke drijfveer. Dit aspect zie je op verschillende momenten terug in onze bedrijfsvoering. Van het adviseren van klanten tot het sponsoren van WordPress evenementen.
Persoonlijk vind ik een dergelijk drijfveer erg prettig. Je werkt niet voor het snelle geld verdienen maar ook om een wezenlijke bijdrage te creëren aan een betere wereld. Dit klinkt vaag en hoogdravend maar daarom heb ik ook met veel plezier het boek, What’s The big ideaL, gelezen. In dit boek wordt namelijk gezegd dat het voor elk bedrijf, zowel groot als klein, van belang is om te werken voor een ideaal. Aangezien niet iedereen op vakantie is en tijd heeft om het boek te lezen, hierbij mijn belangrijkste bevindingen op een rijtje na het lezen van dit boek.
Help de wereld, help jezelf.
In eerste instantie verwacht je niet direct dat een ideaal past bij je bedrijfsvoering en doelen. Toch is dat vaak wel het geval. Organisaties die geloven in een groter ideaal profiteren hier van. Betere waardering van klanten, het makkelijker aantrekken van talent, betere focus op wat je wilt bereiken en een bredere oriëntering op wat mogelijke oplossingen zijn om je klanten te helpen. Wanneer je je ideaal weet, kan dit dus zeker in het voordeel zijn van je bedrijf.
Hoe kom ik aan mijn ideaal?
Mooi gezegd natuurlijk maar hoe kom ik aan mijn ideaal? Dat is natuurlijk de uitdaging en zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Ter geruststelling, het ideaal hoeft niet meteen goed te zijn en kan later worden bijgeschaafd. Ook hoeft deze niet op een vrijdagmiddag te worden bedacht. Het bedenken en werken aan het ideaal is een continue proces die input vergt van alle medewerkers en shareholders. In het boek wordt overigens wel een handig model beschreven hoe je kunt komen tot een fijne workshop om na te denken over je ideaal.
Wat is mijn ideaal?
Het bedenken van een ideaal is niet eenvoudig. Het moet namelijk wat anders zijn dan de vaak warrig geformuleerde missie of visie die je op de gemiddelde website in een achteraf hoekje op de website tegenkomt. Het ideaal moet duidelijk en helder beschreven zijn en passen in de volgende structuur: “(merk / organisatie)….gelooft dat de wereld een betere plaats is…..”. Overigens hoeft dit ideaal niet altijd direct te leiden tot wereldvrede of een ander hoogdravend doel. Mensen eenvoudiger met elkaar laten communiceren via het internet of mensen vrijheid op het gebied van internet geven is ook al een mooi ideaal.
Wat moet ik met mijn ideaal (en mijn website)?
Het hebben van een ideaal is geen antwoord op alle ondernemersvragen maar dat het hebben van een duidelijk ideaal je kan helpen is voor mij evident. Uit onderzoeken blijkt ook dat klanten je bedrijf beter waarderen wanneer ze weten waar het voorstaat. Merken of organisaties met idealen krijgen ook een hogere waardering dan bedrijven waarbij het ideaal bij de consument minder goed bekend is bleek uit een recent onderzoek van Ogivly. Nu weet ik dat je best wel wat kanttekeningen bij een dergelijk onderzoek kunt plaatsen maar de logica kan ik wel volgen. Wie wil nu niet klant worden van een bedrijf die werkt aan haar ideaal?
Mijn tip zou daarom ook zijn om deze boodschap duidelijk te communiceren op de website. Iets wat nu nog veel te weinig gebeurt. Als bedrijf mag je best trots zijn op je idealen. Daarnaast is je website een zeer geschikt middel om niet alleen te zenden over je ideaal maar ook te ontvangen. Laat shareholders of klanten meedenken over hoe volgens hun het ideaal kan worden bereikt. Dit leidt alleen maar tot een betere binding en goede ideeën. Het toevoegen van een formulier kan dan al een goede en eenvoudige eerste stap zijn.
Na het lezen van het boek(je) werd ik enthousiast. Heb jij nog goede ideeën of aanvullingen op dit artikel? Ik hoor ze graag!