Een website waarin je gelooft

Jan Lammert 23 juli 2015

Heb jij dat ook? Dat je bij een scherpe online aanbieding of een te mooie belofte zoekt naar het addertje onder het gras? Terecht, vaak is het namelijk ook te mooi om waar te zijn en met een paar keer doorklikken is het addertje vaak ook gevonden. Wat dat betreft is een goede consument een kritische consument. Afgelopen week zat ik aan de andere kant van de tafel, een verzekeraar had een product gemaakt die deed wat het doen moest maar door een slimmigheid een stuk goedkoper is. In dit geval dus geen addertjes onder het gras. Pronamic mocht meedenken over hoe dit product ook online geloofwaardig kan overkomen. Diverse opties zijn mogelijk en de oplossing moet worden gezocht in een combinatie van factoren. Bij Pronamic delen we graag onze kennis en graag geef ik zeven relatief eenvoudig uit te voeren tips over hoe jouw website geloofwaardig kan overkomen:

1. Duidelijke communicatie

Duidelijke uitleg over prijzen en voorwaarden. Deze tip een intikkertje? Niet helemaal. Bezoek maar eens een website en probeer in een oogopslag de prijs en de voorwaarden te ontdekken. Dat valt in de praktijk behoorlijk tegen. Prijzen inclusief of exclusief BTW, verzendkosten, administratiekosten, voor de consument valt het niet altijd mee. Probeer daarom op de plek waar je je product of dienst promoot ook duidelijk de prijs te noemen en vermeld dan ook duidelijk eventuele extra kosten. Geen extra kosten? Meld dat dan ook. Vergeet ook niet om eens kritisch naar je algemene voorwaarden te kijken. Pronamic heeft bijvoorbeeld algemene voorwaarden die bestaat uit maar 9 punten. Nog steeds iets waar mijn klanten en ik vrolijk van worden en die past in de beeldvorming van Pronamic als eerlijke en transparante organisatie.

2. Sterke merken

Gebruik sterke merken. Misschien is je eigen bedrijf of product minder bekend. Maak op de website dan gebruik van merken die wel bekend zijn. Hun betrouwbaarheid straalt dan weer over op jouw merk. Werk je niet met grote merken? Vast wel. Als je een webwinkel hebt dan werk je samen met TNT of vermeld alleen het logo van iDEAL. Soms kunnen dat soort eenvoudige zaken al een verschil maken tijdens de eerste indruk van de klant.

3. What if…

Wat als het tegenvalt? Dat is de vraag die de bezoeker van je website gaat stellen en waar Zalando een groot gedeelte van haar succes mede aan te danken heeft. Het terugsturen van kleren is erg eenvoudig en er worden bijna geen voorwaarden gesteld. Deze vraag gaat jouw bezoeker ook stellen en zorg ervoor dat je een goede regeling hebt en dat je deze duidelijk communiceert op de website.

4. Wat vindt de buurman

Wat vinden anderen ervan? In eerdere blogs heb ik het er weleens vaker over geschreven maar wij mensen zijn kuddedieren. Mensen willen daarom ook weten wat andere mensen van je product vinden. Het is daarom essentieel dat de bezoeker op je website eenvoudig kan zien dat grote groepen mensen jouw bedrijf waarderen. Dit kan door cijfers van waarderingsites te integreren op je website maar ook een Facebook Like-box op je website helpt al.

5. Referenties

Ik zou er bijna een aparte blog over kunnen schrijven. Referenties op een website. Dit kan namelijk vaak een stuk beter wanneer het gaat om geloofwaardigheid. Daarbij geldt de stelregel, hoe concreter hoe beter en hoe vollediger hoe meer geloofwaardiger ze worden. Dus niet een De Vries uit Amsterdam maar Dhr. de Vries uit de Bijlmer van het bedrijf ABC Schilder. En als het kan met een foto erbij. In het verleden hebben wij de website mogen maken voor watkostdoodgaan.nl. Persoonlijk vind ik de referenties op deze website goed gemaakt. Helder, concreet en daardoor geloofwaardig.

Voorbeeld goede referentie

6. Contactgegevens

Een tip van het televisieprogramma Kassa om een frauduleuze webwinkel te ontdekken is om te kijken hoelang een website bestaat maar ook of de website beschikt over contactgegevens. Probeer de drempel om contact op te nemen zo laag mogelijk te maken. Dus niet alleen via een webformulier maar ook telefonisch. 0900-nummers zijn dan uit den boze. Probeer dan ook de communicatie zo persoonlijk mogelijk te maken.

7. Een veilige website

Zorg voor een veilige en betrouwbare website. Een betrouwbare website kun je creëren door één of meerdere keurmerken te publiceren op je website. Daarbij zou ik persoonlijk wel selectief zijn. Doe het goed of doe het niet. Het televisieprogramma Kassa heeft in het verleden aangetoond dat het krijgen van een keurmerk niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Probeer daarom een wat bekender en daarmee betrouwbaarder keurmerk te behalen zoals het Thuiswinkel Waarborg. Daarnaast is het ook raadzaam om na te denken over een website met SSL-verbinding. Puur theoretisch zegt dit natuurlijk niks over je geloofwaardigheid maar het geeft de gemiddelde consument een geloofwaardiger c.q. betrouwbaarder gevoel. Daarnaast is het natuurlijk ook niet slecht voor je ranking bij Google.

Naast deze 7 tips zijn er nog meer tips te bedenken om je geloofwaardigheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van een blog, je schrijfstijl, gebruik van stockfoto’s, linkje naar wetenschappelijke onderbouwing, de vormgeving of het maken van een vacaturepagina. Heb jij nog een goede tip? Plaats deze gerust als reactie. Dat maakt deze blog alleen maar geloofwaardiger.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?