Als marketeer bij Pronamic mag ik voor verschillende klanten aan de slag met hun website. Leuk hieraan is dat ik o.a. zoekmachine optimalisatie voor zowel nieuwe en bestaande websites mag uitvoeren. Bij nieuwe websites heb ik wat meer vrijheid omdat een site nog geen geschiedenis binnen Google heeft opgebouwd. Deze kunnen dus zo goed mogelijk ingericht worden. Een methode die ik hiervoor vaak gebruik is ‘Cornerstone content’.
Kort gezegd houdt dit in dat er voor de onderwerpen die jouw bedrijf reflecteren een relevante pagina wordt aangemaakt. Dit zijn de belangrijkste pagina’s en fungeren als de ‘hoeksteen’ van een website.
Cornerstone content gebruiken
Het woord cornerstone zegt het al, het fungeert als hoeksteen voor de website. Pagina’s waar alle onderwerpen van de website aan gerelateerd zijn. Vanaf elke pagina of bericht zou je naar één of meerdere van deze pagina’s kunnen verwijzen.
Voor Pronamic geldt dit bijvoorbeeld voor het onderwerp ‘WordPress’. Bijna alle pagina’s en weblog berichten die op onze website staan zijn wel gerelateerd aan WordPress. De cornerstone content is vaak goed te gebruiken als fundament voor wat meer specifieke onderwerpen. In het geval van Pronamic bijvoorbeeld ‘WordPress plugins’ en ‘WordPress webshop’. Voor ons zijn dit belangrijke sleutelwoorden die behoren tot onze core-business. Deze meer specifieke pagina’s zijn zeer goed te gebruiken als landingspagina door ze voor deze onderwerpen te optimaliseren. Je krijgt als het ware een omgekeerde piramide.
Optimale linkstructuur
Door de structuur zo neer te zetten realiseer je een hele solide opbouw van je website. De pagina’s met cornerstone content die jouw bedrijf reflecteren zijn het fundament van de website. De sub-pagina’s van dit fundament kunnen als landingspagina worden gebruikt. Elk ander onderdeel van de website is hieraan gerelateerd kan een verwijzing naar deze pagina’s hebben.
Deze opbouw resulteert in veel interne links die verwijzen naar de cornerstone content en landingspagina’s. Voor zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat deze pagina’s veel inkomende links krijgen. Bij het doorzoeken van jouw website kijkt Google namelijk naar de structuur van de website en welke pagina’s het meest belangrijk zijn. Dit doet Google o.a. door te kijken hoeveel inkomende links een pagina heeft. De pagina’s met de meeste inkomende links worden als belangrijk beschouwd.
Gerelateerde artikelen
Wil je meer lezen over dit onderwerp? Op de website van Yoast staan enkele artikelen hierover en over het belang en invullen van cornerstone content. Hetzelfde geldt voor de website Copyblogger.