Eén van de leuke dingen van mijn werk is dat ik in een beginstadium mag aanschuiven bij de klant. In dit stadium zijn de ideeën vaak nog vers en de plannen wild. Het enige wat men weet is dat ze een nieuwe website willen. Hoe deze website eruit moet komen te zien weet men vaak nog niet. Dat hoeft natuurlijk ook niet, Pronamic denkt hier graag in mee.
Wat vervolgens interessant om te zien is, is dat men vaak wel al een redelijk idee heeft van de functionaliteiten van de website. Een blog, social media, multitaal, de gemiddelde klant kan mij redelijk precies vertellen welke functionaliteiten in de offerte moet komen. Dat de klant dit zo exact weet bevreemdt mij niet. De klant heeft van een slimme neef te horen gekregen dat een website echt een koppeling met Facebook moet hebben om nog hip te zijn. Of men weet dat ze niet de mankracht kunnen leveren om wekelijks wel of niet een nieuwsbericht online te zetten. Allemaal legitieme redenen maar ik zou ervoor willen pleiten om minder te kijken naar dergelijke omgevingsfactoren maar vooral te kijken naar wat je klant wil. Zet de bezoeker centraal. Alleen zo kun je een website krijgen die rendement oplevert. In deze blog daarom een aantal tips over welke vragen je moet stellen.
Wie is je doelgroep?
De eerste vraag is niet wat je wilt maar wie je wilt helpen. Wat voor mensen zouden je website moeten bezoeken? Maak deze vraag zo concreet mogelijk. Dit kun je het beste doen door één of meerdere modelbezoekers te beschrijven. Wat is de leeftijd van je modelbezoeker, het geslacht, opleidingsniveau, werkomgeving? Maak het zo concreet mogelijk en geef eventueel deze modelbezoeker een naam. Dat helpt je in een latere fase als je daadwerkelijke teksten gaat schrijven. Het is namelijk fijner schrijven als je de teksten specifiek voor een concreet persoon schrijft. Een concreet persoon zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn: Els, 35 jaar, 2 kinderen, woonachtig in Purmerend, HBO opleiding, winkelt bij de Albert Heijn, etc. Het is de kunst om het zo concreet mogelijk te maken zodat je een herkenbaar beeld van je modelbezoeker krijgt.
Wat wil je bezoeker?
Weleens een keuken uitgezocht? Als de verkoper direct begint over de prijzen dan is dat soms best vervelend. Vooral als je je aan het oriënteren bent. Je wilt dan eerst weten wat de mogelijkheden zijn, de prijs komt later wel. Zo werkt het online ook wanneer je een website bezoekt en je verdiept in het product en de mogelijkheden die het biedt. Je wil dan nog niet informatie lezen die pas in een latere fase relevant is. Houd er dus rekening mee dat afhankelijk van de pagina waarop de bezoeker binnenkomt, hij andere informatie wenst. De tijd dat aan de rechterkant standaard een optie aanwezig was voor inschrijven nieuwsbrief of offerteaanvraag is nu wel voorbij. Een klant doorloopt vaak 4 stadia: bewustwording van het probleem, zoektocht naar oplossingen, aankoopbeslissing en retentie. Zorg dat pagina’s zijn aangepast aan de informatiebehoefte van een klant. Wanneer de klant nog in de eerste fase zit is het vooral belangrijk dat de klant voldoende informatie kan vinden en wellicht ervaringsverhalen. Zit de klant op de pagina voor het aanvragen van een offerte, dus een aankoopbeslissing wil maken, dan is het juist belangrijk om informatie te tonen van kwaliteitsstandaarden waaraan de organisatie aan voldoet of eventuele prijsgaranties. Dat versterkt bij de bezoeker het idee dat hij een goede keuze maakt.
Klaar met vragen? Aan het werk!
Zijn de antwoorden op de vragen helder? Ga dan nu nadenken over de functionaliteiten. Wil Els uit Purmerend bijvoorbeeld geïnformeerd worden via social media of zit ze hier helemaal niet op te wachten? En op welke informatie zit ze te wachten? Komt ze binnen nadat ze heeft besloten een product te kopen of zit ze nog in de beginfase. Zoals je merkt is het beantwoorden van deze vragen een stuk eenvoudiger als je eerst de antwoorden op bovenstaande vragen weet. Zo kom je uiteindelijk ook tot een goede website. Een goede website is namelijk niet de website met de laatste technologische snufjes maar een website die ervoor zorgt dat je bezoeker op een zo prettig mogelijke manier de juiste informatie kan vinden!