Onlangs heeft Google op haar eigen Webmaster Central blog een bericht geplaatst dat er binnenkort meer mobiel vriendelijke zoekresultaten zullen worden getoond. Per 21 april a.s. zal Google haar zoekmachine aanpassen. Maar wat zijn de gevolgen van deze wijzigingen voor jouw website.
Sinds Google bovenstaande blog heeft gepubliceerd krijgen wij bij Pronamic regelmatig e-mails van Google Webmaster Tools met als onderwerp “Verhelp problemen met mobiele bruikbaarheid die zijn gevonden op …”. Google wil dus iedere webmaster van een website waarschuwen voor de wijzigingen, zodat er voorzorgsmaatregelen kunnen worden genomen. Dat Google zoveel nadruk legt op de wijzigingen van de 21e kan alleen maar betekenen dat de wijziging een flinke impact zal hebben op de waarde die Google aan een website toekent.
Mobiel vriendelijk als ranking signaal
Google zal de mobiel vriendelijkheid van websites sterker gaan waarderen bij het toekennen van de waarde van een website. Met dat steeds meer mensen met een smartphone of tablet zijn gaan browsen, is dit een logische handelswijze van Google. Met meer mobiele zoekopdrachten wil Google meer mobiel vriendelijke websites bovenin haar zoekresultaten tonen. Als jouw website dus niet mobiel vriendelijk is is de kans groot dat deze zal dalen in de zoekresultaten.
Website mobiel vriendelijk maken
Tegenwoordig is zo goed als standaard dat iedere nieuw ontwikkelde website wordt voorzien van een ‘responsive design’. Als een website wordt voorzien van een ‘responsive design’ betekent dat dat deze zich automatisch aanpast aan het het apparaat waarmee de website wordt bekeken. Maak bijvoorbeeld op uw computer uw browser kleiner en u ziet dat onze website zichzelf aanpast. Gebruik je een smartphone of tablet, kantel deze en de site past zich aan het schermformaat aan.
Wat kan je doen om jouw website mobiel vriendelijk te maken er er voor te zorgen dat deze klaar is voor de wijzigingen op 21 april?
- Doe de mobiel vriendelijkheid test van Google. Deze test geeft heel specifiek aan of jouw website mobiel vriendelijk is. Als dat niet het geval is, worden duidelijke aanwijzingen gegeven wat er aan jouw website moet worden aangepast.
- Ga naar de Google Webmaster Tools en bekijk de rapport ‘mobiele bruikbaarheid’. Dit rapport laat tot in detail zien welke pagina’s voor problemen zorgen met de mobiele bruikbaarheid van jouw website.
Heb je geen toegang tot de Google Webmaster Tools? Vraag bij de ontwikkelaar van jouw website hier naar te kijken.
Google kijkt naast dat de website zichzelf aanpast aan het schermformaat ook naar drie specifieke onderdelen. Zo wordt er naar de grootte van het lettertype gekeken, omdat het voor kan komen dat deze te klein is voor bijvoorbeeld smartphone gebruikers.
Ten tweede wordt er gekeken of de viewport is geconfigureerd. Dit is een element binnen de html die aangeeft via welk schermformaat de website wordt bekeken.
Als laatste wordt gekeken of de knopjes en linkjes op de website groot genoeg zijn om via een touchscreen aan te tikken zijn. Bij een niet-responsive website kunnen deze bijvoorbeeld te klein zijn zodat smartphone/tablet gebruikers de knopjes niet goed kunnen bedienen.
Maak je nog steeds gebruik van Flash op jouw website? Voor mobielvriendelijke website is het uit den boze om nog Flash te gebruiken. Deze techniek wordt sowieso niet door Apple apparaten ondersteund en ook andere apparaten laten dit steeds vaker vallen.
Mobiel vriendelijk en online marketing
Pronamic heeft ruime ervaring met het ontwikkelen van responsive websites op basis van WordPress. Wij helpen je graag bij het aanpassen van jouw bestaande website, of het ontwikkelen van een nieuwe website? Naast de ontwikkeling van websites kunnen wij ook de online marketing voor jou verzorgen. Geïnteresseerd? Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.