Online marketingtrends voor 2015

Jan Lammert 13 januari 2015

Niks is leuker dan het jaar af te sluiten met een voorspelling van de trends voor 2015. Inmiddels al een leuke traditie die al een aantal jaren stand houdt. Soms zijn de voorspellingen een beetje prikkelend en gewaagd maar soms zijn het inkoppertjes. Beide varianten worden echter gewaardeerd en komen daarom op mijn lijst voor. Voordat ik vooruit ga kijken wil ik ook kort terugkijken. Het voorspellen van de trends voor komend jaar wordt spelenderwijs een traditie en natuurlijk leg ik ook graag verantwoording af over de voorspelling die ik begin 2014 gaf. Sommige voorspellingen zijn uitgekomen, meer video en designs zonder poespas maar sommigen moeten (hopelijk) nog uitkomen. Zo vermoed ik bijvoorbeeld dat het begrip Br@inboud Marketing nog niet een ingeburgerd begrip is voor alle lezers van onze blog.

We gaan echter vrolijk door en daarom hierbij mijn top 7 voor 2015. Veel leesplezier gewenst en doe je je voordeel mee!

1. We gaan verhalen vertellen.

In mijn voorspellingen over 2013 schreef ik dat authenticiteit belangrijk zou worden. Achteraf bleek dat niet te kloppen. De harde realiteit zette mij in 2014 weer terug op aarde en liet mij met een meer realistische blik naar deze voorspelling kijken. Het gaat niet om wat je vertelt (authenticiteit) maar om hoe je het vertelt. Storytelling gaat daarom één van de trends worden van 2015. Uiteraard inhoudelijk, een bedrijf of product moet een verhaal hebben, maar ook visueel. Het web is een uitermate geschikt medium voor storytelling. Denk bijvoorbeeld maar aan grote headers in de volledige breedte, interactieve infographics, etc. Storytelling website

2. Keuzestress

Informatie komt steeds eenvoudiger naar ons toe en via steeds meer kanalen. Wij weten meer, kunnen meer maar dat betekent nog niet dat we alles willen weten. De kunst voor de webbouwer in 2015 is ervoor te zorgen dat de bezoeker de informatie krijgt te zien die de bezoeker nodig heeft. Dit zal op verschillende manieren moeten gebeuren. Zo kunnen we aan de hand van informatie over de bezoeker, de juiste informatie voorschotelen. Daarnaast moet in 2015 getracht worden om aan de hand van toptaken ook de gewenste keuzes voor de bezoeker te maken. Zonder paternalistisch te worden uiteraard. Dit betekent concreet dat er niet meer getracht wordt om zoveel mogelijk informatie op 1 pagina te plaatsen maar dat er bewuste keuzes worden gemaakt en dat we in 2015 (eindelijk) de kunst van het weglaten echt durven te gebruiken.

3. Transparantie

Transparantie kan op verschillende manieren en momenten worden gebruikt tijdens het ontwikkelen van een website. Deze keer doel ik echter op het vormgevingsproces. Flat designs, retina, gebruik van rechthoeken, dat weten we inmiddels allemaal wel en gaan we in 2015 echt wel gebruiken. Wat we in 2015 ook gaan gebruiken, en wat op dit moment nog minder gangbaar is, is het werken met transparante lagen. Niet alleen omdat CSS3 hierin verschillende mogelijkheden voor biedt maar ook omdat je zo tot hele functionele en goed werkende ontwerpen kunt komen.

4. Mobiel adverteren

Een historische mijlpaal die in 2014 werd bereikt was dat de verkoop via een mobiel apparaat de verkopen via de desktop oversteeg. Het runnen van een online webwinkel in 2015 zonder het voeren van een slimme online strategie voor de mobiele devices zal daarom niet meer gaan. Webwinkeleigenaren zullen zich er daarom van bewust moeten worden dat mobiele bezoekers een korte aanlooproute wensen, eenvoudig willen navigeren en dat ze eenvoudig informatie willen kunnen opslaan. Want hoe mooi en handig internetten via een mobiele apparaat ook blijft, een deel van de bezoekers blijft afrekenen via de desktop. Het kunnen opslaan van artikelen in een account, het kunnen doormailen of het kunnen opslaan via cookies blijft en wordt in 2015 nog belangrijker.

5. WhatsApp

Een trend die we zeker niet voorbij mogen laten gaan is WhatsApp. In Nederland wordt dit door 50% van de bevolking gebruikt. En dat is nog niet alles. WhatsApp is relatief populair onder lastig te bereiken doelgroepen en in 2015 komen ze misschien met een webversie. Genoeg reden om WhatsApp in de gaten te houden. Zeker wanneer je gaat nadenken over de mogelijkheden om WhatsApp te integreren met de website. Dan heb ik het niet alleen over de inmiddels redelijk standaard deeloptie maar vooral over de mogelijkheid om WhatsApp te gaan gebruiken als een extra distributiekanaal voor informatie of aanbiedingen of als extra supportkanaal. Zo is het bijvoorbeeld nu al mogelijk om je op NRC Q te abonneren via WhatsApp. Ook zie je dat sommige webwinkels in plaats van een chatfunctie de mogelijkheid bieden om via WhatsApp te communiceren.

6. Internet of things

Strikt genomen heeft deze trend minder te maken met websites maar deze trend vind ik te belangrijk om links te laten liggen. De term ‘internet of things’ gaat in 2015 ongetwijfeld voorbijkomen. Wat daarmee bedoeld wordt is dat het internet niet meer alleen wordt bekeken via een desktop of tablet maar dat er in 2015 heel veel producten komen, die aangesloten zijn op het internet en waarmee je kunt communiceren of informatie op kunt bekijken. Dit kan bijvoorbeeld een slimme thermostaat zijn maar onderschat ook niet de Apple iWatch. Kortom, in 2015 zullen er talloze van dat soort apparaten worden bedacht. De ene zal succesvoller dan de ander maar de trend is niet meer te stoppen. Internet wordt meer dan alleen informatie via een webbrowser bekijken en dat kan verstrekkende gevolgen hebben over de informatie die je van je klant ontvangt, hoe het product wordt beleefd en hoe wellicht de support wordt afgehandeld. Was vroeger bijvoorbeeld het invullen van een supportformulier noodzakelijk, misschien dat in 2015 via een sensor automatisch wordt opgemerkt dat een product defect is. Een trend die dus heel wat gevolgen te weeg kan brengen. Niet alleen in het marketingproces maar in het gehele productproces.

Apple-Watch-iWatch-editions

7. Registreren .frl domeinnaam

Als laatste een voorspelling die vooral van toepassing is op onze Friese lezer. Als echte chauvinist is de optie om een .frl te registreren natuurlijk erg aantrekkelijk. Ook het enthousiaste team die meewerkt aan de lancering van het .frl domein spreekt in het voordeel. We moeten echter wel eerlijk blijven. Hoewel het lastig te voorspellen is vermoed ik dat de registratie van een .frl domein een tijdelijke hype wordt in 2015 maar geen blijvertje. Waarom? Allereerst omdat er nog genoegregistreren punt frl variaties beschikbaar zijn via .nl. Daarnaast omdat de .frl domeinnaam alleen interessant is voor een select gezelschap namelijk organisaties die zich echt moeten identificeren met Fryslân zoals het toerisme. Tot slot zal de prijs ook niet direct meehelpen, de .frl domeinnaam is een stuk duurder dan de .nl en personen die twijfelen zullen dit aspect meewegen. Helaas dus, hoewel het initiatief vol goede bedoelingen is gestart verwacht ik niet dat het de extensie een echt alternatief is voor de gangbaarder extensies zoals de .nl of .com. Een klein teken aan de wand is wanneer je de websites van de 100 pioniers gaat bekijken. Dat zijn de organisaties die als eerste een .frl domeinnaam krijgen en in principe de ambassadeurs zijn voor de .frl domeinnaam. Teveel van deze pioniers die ik heb gesproken zijn op termijn van plan om de website later weer te wijzigen naar een .nl extensie of hebben op de .frl extensie een kopie geplaatst van de Nederlandse site. Ik had het graag anders gezien maar helaas, 2015 wordt misschien wel het jaar van de .frl domeinnaam maar volgens mij blijft het daarbij. Overigens blijft deze laatste voorspelling een interessant onderwerp. Voor meer verdieping lees ook mijn eerder geschreven blog, Nieuwe gTLD’s (zoals .frl). Wel of niet registreren?

Tot zover mijn top 7 van trends die ik in 2015 verwacht. Geen enkele lijst is compleet, als jij dus nog een leuke of interessante trend weet. Plaats deze vooral als reactie.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?