Voor nieuwe gebruikers van WordPress kan de wp-admin op het eerste gezicht overweldigend zijn. Overweldigend in de zin van “Wat is dit allemaal?” “Ik weet niet waar ik moet zoeken” enzovoort. Als ervaren WordPress gebruikers kunnen wij de eerste indruk voor een nieuwe gebruiker minder pittig maken. Wij kunnen hen wegwijs maken binnen de wp-admin en laten zien waar zij moeten zijn voor welk onderdeel. In dit artikel enkele tips hoe de wp-admin ingericht kan worden voor de eindgebruiker waardoor WordPress eenvoudiger wordt.
Geef gebruikers de juiste gebruikersrol
WordPress maakt gebruik van een rollen & rechten systeem. Standaard zijn er een vijftal rollen gedefineerd die kunnen worden toegekend aan een gebruiker:
- Beheerder (Administrator)
- Redacteur (Editor)
- Auteur (Author)
- Schrijver (Contributor)
- Abonnee (Subscriber)
Iedere rol heeft bepaalde rechten binnen de wp-admin van WordPress. De beheerder heeft standaard alle rechten en de abonnee heeft alleen lees-rechten.
Om het voor nieuwe gebruikers eenvoudiger te maken om te beginnen met WordPress zorg er dan voor dat zij de juiste rechten gebruikersrol toegewezen krijgen. Gaan ze alleen nieuwsberichten schrijven, geef hen dan bijvoorbeeld de rol ‘Auteur’ of ‘Schrijver’. Ze zien dan alleen de functies van WordPress die voor hen van toepassing zijn.
Voor iedere gebruiker die aan WordPress wordt toegevoegd is het goed om te bedenken welke functies voor hen van toepassing zijn en geef hen een rol die die functies biedt.
Maak unieke rollen voor gebruikers
In aanvulling op bovenstaande tip kan er ook worden gekozen om een plugin zoals ‘Members‘ te installeren. Met deze plugin kunnen unieke rollen worden aangemaakt met haar eigen rechten. Zo kan er bijvoorbeeld een rol ‘Agenda beheerder’ worden aangemaakt. Deze gebruikersrol kan dan de rechten worden toegekend om alleen de agenda te beheren. Alle andere functies van WordPress worden dan niet getoond.
Pas scherminstellingen aan voor een gebruiker
Wanneer een gebruiker is aangemaakt, log dan eerst een keer zelf in met de gegevens van deze gebruiker. Kies vervolgens rechts bovenin het scherm “Scherminstellingen” en selecteer alleen de noodzakelijke velden. Scherminstellingen kunnen worden ingesteld voor o.a. de volgende pagina’s:
- Dashboard
- Berichten pagina
- Bericht bewerken pagina
- Pagina’s pagina
- Pagina bewerken pagina
- Reacties pagina
- Widgets pagina
- Menu’s bewerken pagina
- Plugins pagina
- en nog enkele andere pagina’s
Door alleen al enkele kadertjes te verbergen via scherminstellingen kan de wp-admin omgeving van WordPress al een stuk eenvoudiger over komen. Voor beginnende gebruikers van WordPress kunnen deze instellingen erg helpen om de kennismaking met WordPress beter te laten verlopen. Ze kunnen vertrouwd raken met WordPress zonder dat ze ze bang zijn iets fout te doen. Wanneer ze een tijdje met WordPress hebben gewerkt, kan er voor worden gekozen om ze wat meer rechten te geven zodat ze wat zelfstandiger worden.