Meer winst met je website (deel 3)

Jan Lammert 24 oktober 2014

In mijn vorige blogs, 5 gratis tips voor meer winst met je website, (deel 1 en deel 2) heb ik geschreven over hoe je meer rendement uit je website kunt halen. In deze blogs gaat het vooral over motivatie. Hoe kun je bezoekers motiveren om je product te kopen?

Het motiveren van bezoekers is slechts één onderdeel voor het behalen van rendement. Wil je weten wat de formule is voor meer rendement? Dat is: bezoekersmotivatie + mogelijkheden + urgentie = online rendement. Dat klinkt behoorlijk wetenschappelijk toch? Dat kan kloppen, deze theorie wordt op diverse blogs beschreven en is oorspronkelijk afkomstig van professor BJ Fogg. Hij is uitvinder van dit gedragsmodel die ik vrij vertaald heb naar het Nederlands. In dit artikel op basis van dit model een aantal handige tips om het rendement op je website te verhogen.

Motivatie

In mijn vorige blogs heb ik het al uitgebreid gehad over hoe je je bezoeker kunt motiveren. Ik ga er daarom vanuit dat dit bij jullie al bekend is. De motivatie technieken die ik heb gegeven zijn gebaseerd op de verleidingstechnieken van Cialdini.

Creëer de mogelijkheden

Wanneer de bezoeker gemotiveerd is om jouw product of dienst te kopen dan moet je toeslaan. De gebruiksvriendelijkheid van je website mag dan nooit een hindernis voor de bezoeker zijn. Gemotiveerde bezoekers moeten zo snel mogelijk een bestelling of aanvraag kunnen indienen. En toch gaat dit regelmatig nog verkeerd. Een aantal veel gemaakte fouten:

  • Website heeft geen goede mobiele weergave. Het bezoek van een website via een mobiel apparaat is de laatste jaren explosief gestegen. Zorg ervoor dat de website is geoptimaliseerd voor dit type bezoekers. Dit kun je bereiken door er o.a. voor te zorgen dat je website responsive is.
  • Goed kleurgebruik. De minimale eis is dat de website gebruik maakt van goede contrastkleuren. Geen witte letters op bijvoorbeeld een gele achtergrond. Een tweede vereiste is dat de bezoeker zonder dat hij hoeft te lezen, weet waarop hij moet klikken. Zorg ervoor dat buttons voldoende opvallen en dat de buttons die leiden tot conversie extra opvallen met een opvallende kleur. Natuurlijk moet het er grafisch toonbaar uitzien maar het mag best wel knallen. Diverse onderzoeken wijzen uit dat een opvallende kleur leidt tot meer conversies.
  • Hoe minder stappen, hoe beter. Het klinkt logisch maar dat is het niet. De route naar conversie is vaak te lang en dat is jammer. Je bezoeker is nu gemotiveerd en wil nu aan de slag. Laat alle overbodige zaken daarom achterwege. Laat bezoekers van een webwinkel daarom niet verplicht inloggen of laat bezoekers die een offerteaanvraagformulier invullen geen ingewikkelde antispamcode intypen.
  • Help! Ongetwijfeld vind jij je product of de bestelprocedure erg eenvoudig. Houd er echter rekening mee dat je bezoeker dat minder snel vindt. Zorg er daarom voor dat je klant goed geïnformeerd is zodat hij goed weet wat de mogelijkheden zijn van je product en dat hij je hulp kan inschakelen als hij iets wil bestellen. Dat kan door het telefoonnummer prominent te vermelden op de website maar is ook mogelijk door bezoekers te laten chatten met de supportafdeling.
  • Geef informatie. Bezoekers van de website houden van duidelijkheid. Geef die duidelijkheid. Als ze tijdens de bestelprocedure specifieke informatie moeten invullen, bijvoorbeeld het BSN-nummer, meld dit dan van te voren. Ook is het handig dat je tijdens het bestellen vertelt bij welke stap ze zijn en hoeveel stappen ze nog moeten ondernemen.

Urgentie

Wanneer je bezoekers zijn gemotiveerd en ze eenvoudig tot een actie kunnen overgaan dan kan het bijna niet meer mis gaan…toch? Vergeet het onderdeel urgentie niet. Dit onderdeel is onlosmakelijk verbonden aan het behalen van meer rendement. Geef de bezoeker redenen waarom hij direct moet bestellen en niet morgen. Misschien bespaart het hem kosten, maakt het zijn werk makkelijker of kan hij nu nog profiteren van een tijdelijke korting. De urgentie moet duidelijk aanwezig zijn. Wij mensen hebben tenslotte altijd een duwtje in de rug nodig.

Dit waren mijn 3 blogs over hoe je meer rendement met je website kunt behalen. Dit artikel was tevens mijn laatste blog over dit onderwerp. Nog niet uitgeleerd over dit onderwerp? Neem gerust vrijblijvend contact op met Pronamic.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?