Meer winst via het internet, dat wil toch iedereen? Tocht lukt het niet altijd en op zich is dat niet zo verwonderlijk. Je moet namelijk veel tijd en energie investeren om dit te bereiken. Daarnaast ben je van diverse factoren afhankelijk: Een goed werkende website, de klanten moeten de website kunnen vinden en je product moet natuurlijk een goede prijs hebben.
En dat is nog niet alles… de bezoeker moet ervan overtuigd raken dat jouw product het beste is. Geen eenvoudig karwei en daarom dit artikel voor alle mensen die meer winst uit hun website willen halen. In dit artikel staan een aantal handige tips over hoe je online mensen kunt overtuigen op basis van het principe van Cialdini:
- Wij mensen zijn kuddedieren. In politiek Den Haag hebben ze het wellicht over de individualisering van de maatschappij maar als het op het maken van keuzes aankomt dan volgen wij graag de rest. Zorg op je website dat dit mogelijk is. Heb je 3 abonnementsvormen? Vermeld dan bijvoorbeeld welke het populairste is. Ook beoordelingen van andere consumenten is een goed middel om meer rendement te halen. Daarnaast is een top 5 van populaire producten of meest gekozen producten voor ons kuddedieren ook een handig middel om een keuze te maken. Een goed voorbeeld van persuasion, dat is de Engelse term voor sociale beïnvloeding, is de website booking.com. Bijna bij alles laten ze zien hoe de ander erover denkt. Zij laten zien hoeveel mensen erop de website zitten, welke hotels de beste zijn, etc., etc.
- Wij mensen zijn onzeker. Bij het maken van een beslissing kunnen wij wel een steuntje in de rug gebruiken. Mocht het verkeerd gaan dan is het fijn dat wij onze handen in onschuld kunnen wassen. Toon daarom op pagina’s de logo’s van aansprekende klanten en laat klanten vertellen waarom je dienstverlening of product zo goed is. 14% van de mensen vertrouwt namelijk de boodschap van een bedrijf maar 70% vertrouwt de
mening van een persoon. Toon daarnaast ondersteunende logo’s van bijvoorbeeld leveranciers (postbezorgers) met wie je samenwerkt of betaalopties die je ondersteunt. Ook logo’s van brancheorganisaties of certificaten doen het natuurlijk goed om het vertrouwen van de klant te verkrijgen.
- Wij mensen willen niet achter het net vissen. Wat is mooier dan glunderend aan je buurman, vriend of collega vertellen dat jij het laatste product door snel te handelen hebt kunnen bemachtigen. Iets mooier is er niet. Geef je klant de gelegenheid om dit te kunnen doen. Vermeld erbij dat de actie alleen deze week geldig is, dat je alleen voor deze maand nog één plekje overhebt of dat het een uniek product is.
- Wij mensen willen niks missen. Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt. Een oud gezegde die wat mij betreft aan vervanging toe is. Mijn suggestie zou zijn dat je pas weet wat je mist, als een ander het je vertelt. Het gaat er dus niet om wat je krijgt, maar wat je mist. Prikkel de latente behoefte. Bij veel webwinkels zie je bijvoorbeeld producten met het label ‘nieuw’. Wellicht aardig om de kleine groep innovators te prikkelen maar het levert niet veel extra rendement op. Vraag je af waarom het product vernieuwd is en zet die specificaties als verkoopargument erbij.
- Wij mensen zijn consequent. Althans dat willen wij graag zijn, zeker naar de buitenwereld toe. Maak gebruik van dit voordeel. Wanneer je begint met een kleine toezegging dan kun je dat in kleine stapjes uitbouwen naar een deal. Een inschrijving voor de nieuwsbrief kan dus als je het handig speelt resulteren in een overeenkomst.
Dit zijn de eerste 5 tips voor hoe je meer winst kunt behalen met je website. Benieuwd naar nog meer tips. Binnenkort volgt deel 2 met nog 5 gratis tips. Kun je niet wachten en wil je alvast 1 extra gratis tip voor meer winst voor je website? Neem contact op met Pronamic, wij veranderen websites in winstgevende websites.
Update: Deel 2 is inmiddels online.