Wat betekent de nieuwe consumentenwet voor webshops?

Jan Lammert 23 juni 2014

Waar de cookiewetgeving met enige regelmaat het nieuws weet te halen, is dit bij de nieuwe consumentenwet een stuk minder het geval. En dat zou je niet verwachten. Voor de gemiddelde webshop heeft deze wetgeving namelijk behoorlijk wat consequenties. Wat extra aandacht voor de wijzigingen die deze wet met zich meebrengt zou daarom niet verkeerd zijn. Pronamic zet altijd graag haar beste beentje voor en daarom vanuit onze kant een update over de belangrijkste wijzigingen.

Informatieplicht

Een belangrijk onderdeel van de nieuwe wetgeving is de informatieplicht. Hoewel het een belangrijk onderdeel is, zijn er denk ik niet veel webshopeigenaren die dit als zware last ervaren. De gemiddelde, professionele webshopeigenaar heeft dit wel in orde. Desalniettemin de belangrijkste punten op een rij:

  • De volgende contactgegevens moeten op de website staan: Bedrijfsnaam, KvK-nummer, BTW-nummer en vestigingsadres (fysiek adres).
  • Contact. Daarnaast moet er een optie zijn om contact op te nemen in de vorm van een telefoonnummer, chat of fax. Een contactformulier mag eventueel ook maar dan moet deze wel een ontvangstbevestiging kunnen versturen.
  • Voorwaarden. Op een pagina in de webshop moet duidelijk worden uitgelegd hoe een product retour kan worden gestuurd, wat de wettelijke garantie is en de kosten voor het retour sturen.
  • Alle producten in de webshop moeten zijn voorzien van voldoende productinformatie en informatie over de kenmerken van het product.
  • In de webshop moet informatie te vinden zijn over de garantie van het product. In Europa is de wettelijke garantie minimaal 2 jaar en in Nederland afhankelijk van het product.

Wellicht overbodig om te vermelden maar deze informatie mag niet worden weggemoffeld en moet eenvoudig te vinden zijn door de bezoeker van de webshop.

Herroepingsrecht

Een belangrijke wijziging in de wet is dat de consument in plaats van 7 kalenderdagen nu 14 dagen heeft om af te zien van de aankoop. Deze wijziging zal geen gevolgen hebben voor de techniek van de webshop maar vergt van de webshopeigenaar wel wat aanpassingsvermogen. In de webshop moet namelijk een formulier zijn te vinden die de klant kan gebruiken om af te zien van verkoop. Daarnaast moet de webwinkel binnen 14 dagen na ontbinding alle betaalde bedragen (ook de verzendkosten!) terugbetalen. De kosten van het retourneren zijn wel voor klant zijn rekening mits er op de website informatie staat over de kosten van het retourneren. Op dit herroepingsrecht zijn gelukkig wel een aantal uitzonderingen zoals, dvd’s, games, bederfelijke spullen, maatwerk, reizen, kranten en vakantiehuisjes.

Prijstransparantie

Deze nieuwe wet is ontstaan zodat de wetgeving in de Europese landen uniformer wordt. Daarbij moet ik melden dat de meeste zaken mij logisch overkomen. Ook het punt met betrekking tot de prijstransparantie. Niets is tenslotte zo vervelend om als koper geconfronteerd te worden met extra kosten. Op het gebied van prijstransparantie moet worden voldaan aan de volgende zaken:

  • Tijdens de bestelprocedure moet duidelijk de totaalprijs worden genoemd inclusief BTW, toeslagen, service, verwijderingsbijdrage, etc.
  • Tijdens het afrekenen mogen er geen hogere betaalkosten in rekening worden gebracht dan de daadwerkelijke kosten.
  • Extra kosten die worden gemeld via vooraf aangevinkte opties zijn niet rechtsgeldig.
  • In de bestelprocedure moet altijd een optie aanwezig zijn voor betalen achteraf.

Bestelproces en betaalplicht

Nu komen wij bij een onderdeel die niet elke webwinkel zomaar klaar heeft en die ook wat technische impact heeft. De wijzigingen in het betaalproces en de nieuwe betaalplicht. Het idee hierachter is dat een consument tijdens het bestelproces beter inzichtelijk heeft wanneer de bestelling definitief is geplaatst. Dit onderdeel heeft de volgende consequenties:

  • Tijdens het proces moet de consument de mogelijkheid hebben om terug te kunnen gaan naar een vorige pagina.
  • Wanneer een klant definitief gaat bestellen dan moet bij de bestelknop worden vermeld dat het plaatsen van een bestelling ook een verplichting tot betaling inhoudt. In de praktijk vind ik dit de meest vreemde maatregel. Ik vermoed dat een bestelbutton met de tekst ‘bestellen en akkoord met de betaalverplichting’ niet conversieverhogend gaat werken. In de praktijk vermoed ik daarom ook dat dit anders wordt opgelost. De bestelbutton zal denk ik intact blijven maar daaronder komt wellicht nog een extra aanvinkoptie dat je akkoord moet gaan met de algemene voorwaarden én betaalverplichting.

Bovenstaand de belangrijkste wijzigingen op rij. De meeste wijzigingen zijn al vaak de standaard maar een aantal wijzigingen vergen wel wat aandacht. Met name het herroepingsrecht en de bestelbutton lijken mij 2 belangrijke aandachtspunten. Ook al weten we nog niet hoe actief erop deze wetgeving wordt gecontroleerd, het is wel raadzaam om het door te voeren. Een webshop die niet voldoet aan de nieuwe regels zorgt ervoor dat de klant meer rechten krijgt. Daarnaast mag de ACM ook boetes uitdelen die kunnen oplopen tot €150.000,-. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Benieuwd hoe je de wijzigingen eenvoudig in een WordPress webshop kunt doorvoeren? Neem vrijblijvend contact op met Pronamic. Wij helpen je graag!

4 reacties

  1. Betaalverplichting als tekst element opnemen dus:

    Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en ga een betaalverplichting aan, is dan toch voldoende?

    Op die manier is het alleen een tekstuele aanpassing. (buiten de eerder genoemde punten om)

    • @Renem, als je die optie hebt in de webwinkel is dat de meest eenvoudige oplossing inderdaad. Je moet er dan wel opletten dat klanten deze optie zelf aanvinken (dus niet standaard aangevinkt) en dat er een link is naar de betaalverplichting.

  2. Vraag, Wat wordt nu feitelijk bedoeld met de tekst “In de bestelprocedure moet altijd een optie aanwezig zijn voor betalen achteraf.”?

    Wordt daar echt meebedoeld, dat je eerst de goederen levert, met al of niet een factuur – en dat de klant dan pas betaald?

    En wat, als je niet op die basis zaken wil doen met je klanten? Wat dan?

    • Hiermee wordt bedoeld dat minimaal 50% van het bedrag achteraf betaald moet kunnen worden. Op welke wijze dit gebeurt maakt zover ik weet niet uit maar dat is wellicht een goede vraag voor een juridisch expert. Overigens zijn bepaalde producten en diensten, zoals maatwerk, uitgezonderd van deze regel. Interessant om te weten is dat regel alleen geldt voor de Nederlandse consumenten. Deze maatregel moet de consument extra beschermen en vandaar dat de Nederlandse overheid deze extra regel heeft toegevoegd.

Altijd op de hoogte blijven?