Online marketingtrends voor 2014

Jan Lammert 13 januari 2014

Traditiegetrouw probeer ik in het begin van het jaar een aantal voorspellingen te doen over de ontwikkelingen van het komend jaar. In 2013 zijn mijn voorspellingen redelijk uitgekomen over Google, het belang van responsive en het belang van een technisch goede website. Deze goede score hoop ik in 2014 door te kunnen zetten, hieronder daarom een 5-tal voorspellingen voor 2014.

Meer geld naar Google

We gaan meer betalen aan Google. In de voorspelling van 2013 was ik al kritischer over de rol die Google speelt. Nog steeds ben ik niet negatief over Google, elke bedrijf moet geld verdienen, maar ik denk dat we dit jaar wel meer geld gaan betalen aan Google. De dienstverlening is in 2013 flink op de schop gegaan met de diverse wijzigingen in algoritmes, enhanced sitelinks, Dynamic Remarketing en RLSA. Van deze wijzigingen gaat Google in 2014 de vruchten plukken. Met haar sterke marktpositie in combinatie met de uitbreiding van het dienstenaanbod, verwacht ik dat bedrijven niet om Google heen kunnen en daardoor niet alleen de budgetten opschroeven maar ook het gebruik van het aantal diensten uitbreiden met bijvoorbeeld Product Listing Ads.

We kunnen niet meer zonder smartphone

De smartphone gaat nog belangrijker worden. De smartphone was voor veel mensen al belangrijk maar volgens mij gaat dit alleen nog maar toenemen. De uitrol van 4G en bijvoorbeeld de uitrol van draadloos internet door internetproviders zorgt ervoor dat de snelheid van het internet op de mobiele telefoon flink toeneemt. Hierdoor wordt een belangrijk obstakel voor de gebruiker weggenomen en zal de smartphone intensiever gebruikt worden. Het is goed om hier zeker digitaal rekening mee te houden. Zo is bijvoorbeeld de buy-on-the-fly methode die Bol.com aanbiedt een steeds interessantere optie. Prijzen van producten kunnen zo sneller en eenvoudiger met elkaar worden vergeleken. Maar ook andere soortgelijke initiatieven verwacht ik in 2014 vaker te zien.

Kort

Kort, korter, kortst. 2014 wordt een jaar zonder opsmuk. Dit zullen we terugzien in de designs (flatdesign) maar ook ook in de usability. Hoe minder keuzemogelijkheden hoe beter. Teveel leidt alleen maar tot keuzestress.

Video

In de voorspellingen van 2012 had ik het al summier over de mogelijkheden die online video biedt. Ik had het toen vooral over de mogelijkheden die YouTube biedt. Ik zat er naast. Online video marketing is veel meer dan dat. In 2013 maakten we al kennis met het social media platform Vine maar ik vermoed dat we in 2014 met z’n allen nog veel meer online gaan kijken. Online video biedt de kans om de online bezoeker beter te informeren en te binden.

Br@inbound Marketing

Wellicht is de vader de wens van de gedachte maar laat ik mijn laatste voorspelling prikkelend afsluiten. Br@inbound Marketing gaat de trend van 2014 worden. Deze intelligente vorm van marketing past helemaal bij de wensen die een klant anno 2014 heeft. Br@inbound Marketing gaat uit van een pull strategie (dat is het inbound deel op basis van beter inzicht in klikgedrag van prospects en klanten).  Br@inbound combineert inbound met kennis van klantpsychologie en stel dat veel, zo niet (bijna) alle beslissingen ook in B2B voortkomen uit het onbewuste. De rationele klant bestaat niet en dient daarom ook met de juiste, prikkelende content verleid te moeten worden tot een volgende stap in zijn of haar koopproces. Wil je overigens meer weten over dit onderwerp? Ik kan je dan van harte het boek Br@inbound Marketing van Paul Hassels Mönning aanbevelen.

Tot zover mijn 5 voorspellingen voor 2014. Heb jij nog goede tips, ideeën of wil je reageren? Laat dan een gerust een reactie achter!

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?