5 tips voor een beter formulier

Jan Lammert 14 november 2013

Op het Pronamic blog is de gebruiksvriendelijkheid en de functionaliteit van formulieren een terugkerend onderwerp en dat is niet onterecht. Elke website heeft wel één of meerdere formulieren en ze zijn cruciaal voor het rendement van een website. Formulieren moeten daarom goed in orde zijn en zo optimaal mogelijk zijn ingericht. Het verschil tussen een matig of goed ingericht formulier kan echt een verschil maken in het succes van een website.

Bij Pronamic maken we gebruik van Gravity Forms. Deze uitbreiding op WordPress zorgt ervoor dat onze klanten zelf hun formulieren kunnen aanmaken, wijzigen en beheren. Ideaal voor onze klanten omdat je bij zo’n cruciaal onderdeel niet alleen afhankelijk wilt zijn van de webbouwer. Vrijheid geeft echter ook verantwoordelijkheid, klanten kunnen nu zelf hun formulieren beheren en toevoegen zonder dat Pronamic hiervan hoeft te weten. Vaak gaat dit prima maar soms kom ik ook formulieren tegen die niet optimaal zijn ingericht. Daarom in dit bericht een aantal tips voor hoe formulieren beter kunnen worden ingericht:

Meld het aantal stappen

Voor een klant is het invullen van een formulier geen leuk werk. Je doet namelijk een beroep op zijn tijd en energie en vaak ook nog in de bezoeker zijn vrije tijd. Doe daarom aan verwachtingsmanagement en meld bij grotere formulieren het aantal stappen of de tijd die ermee gemoeid gaat.

Meld de gegevens die nodig zijn

Al gemeld dat verwachtingsmanagement belangrijk is? Dat geldt ook voor de gegevens die aangeleverd moeten worden. Niks is zo frustrerend om op het einde erachter te komen dat bepaalde zaken niet ingevuld kunnen worden omdat je de gegevens niet hebt of nog moet uitzoeken. Dus specifieke informatie nodig? Meld het daarom aan het begin.

Formuliertitel

Een eenvoudig uit te voeren tip maar wel een belangrijke. Kijk eens kritisch naar de titel van het formulier. Gebruik sowieso niet het woord formulier dit heeft een negatieve associatie, maar denk ook vanuit het perspectief van de bezoeker. Een titel ‘Offerteformulier’ is bijvoorbeeld niet volgens het perspectief van de bezoeker, ‘Uw offerte aanvragen’ is al een betere titel.

Foutmeldingen

Een foutje is zo gemaakt, dit geldt ook voor personen die een formulier invullen. Zorg dan voor een vriendelijke en nette melding. Staat wat netter en past zeer waarschijnlijk ook beter bij het imago van je bedrijf.

Bedankpagina

De bedankpagina toont vaak een standaardmelding ‘Dank voor het invullen voor het formulier’. Een gemiste kans. Enerzijds vanuit de kant van de invuller maar ook vanuit bedrijfsperspectief. Plaats op de bedankpagina in ieder geval informatie over de vervolgstappen en informatie of wat ze van je kunnen verwachten. Om weer het voorbeeld van de offerteaanvraag te gebruiken: plaats informatie over de reactietijd en de soort reactie die ze kunnen verwachten. Krijgt men meteen een complete offerte of eerst een telefoontje?

Daarnaast biedt de bedankpagina vanuit bedrijfsperspectief ook nog mogelijkheden. De bewuste persoon heeft niet voor niets een formulier ingevuld en dus tijd en moeite genomen. Wellicht zijn ze ook wel geïnteresseerd in een nieuwsbrief, nieuwe dienst of willen ze iets delen via social media. Dit promoten kan goed via de bedankpagina.

Naast deze 5 tips zijn er nog legio andere tips. Meld ze gerust in de reacties of voor een persoonlijk advies, neem vrijblijvend contact op met Pronamic.

2 reacties

  1. Helder verhaal en een goede uitleg. Een bezoeker moet het formulier invullen niet als last zien en de eigenaar van het formulier wil zo uitgebreid mogelijke informatie deze twee dingen botsten vaak met elkaar. Maar de ervaring leert mij dat als je een email adres en naam hebt je de vragen die niet in het formulier staan ook wel beantwoord krijgt via persoonlijk contact.

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?