Waarom grote merken houden van WordPress

Jan Lammert 14 oktober 2013

Sara Rosso

In het weekend van 5 en 6 oktober was Pronamic aanwezig bij WordCamp Europe. Een inspirerend weekend met goede sprekers. Eén van de sprekers die mocht aantreden was Sara Rosso. Deze naam doet misschien niet bij iedereen een lampje branden maar als je weet dat ze werkzaam is bij Automattic dan misschien wel. Automattic heeft dezelfde oprichter als WordPress namelijk Matthew Mullenweg.

In de presentatie die Saro Rosso hield liet ze een aantal voorbeelden zien van grote bedrijven die waren overgestapt en met daarbij de reden van overstappen. Op deze wijze gaf ze antwoord op de titel van haar presentatie: Why big brands love WordPress.

Niet alleen ‘big brands’ houden van WordPress maar ook Pronamic houdt van WordPress. Daarom vertellen wij graag in het kort, en op basis van de presentatie van Sara Rosso, waarom grote merken en/of bedrijven kunnen kiezen voor WordPress.

  • Eenvoudig in gebruik. Vaak mag ik aan de klant uitleggen hoe WordPress werkt en mijn taak is vrij eenvoudig. Ik stuur de inlogcodes en ze gaan aan de slag. Met name bij klanten die al vaker met een CMS hebben gewerkt merk ik dat ze erg zijn te spreken over de eenvoud van WordPress.
  • Het is schaalbaar. Kleine websites worden ook groot. WordPress is zowel voor kleine websites maar ook voor grote websites een prima product. Daar komt nog bij dat het schalen van de website in content of gebruikers geen ingewikkelde of technische implicaties kent. Dit voordeel van WordPress ervaren wij ook bij Pronamic. Websites bestaande uit 1 pagina of WordPress nieuwswebsites bestaande uit duizenden artikelen vormen geen probleem.
  • Het is van jezelf. WordPress is open-source. Daarmee biedt het de klant keuzevrijheid. Vrijheid in de keuze van plugins maar ook vrijheid in de keuze van leverancier.
  • Snel resultaat. Soms moet er snel actie worden ondernomen. Sara Rosso kon op inspirerende wijze vertellen over voorbeelden van grote merken die binnen 2 weken waren overgestapt naar WordPress en ook naar volle tevredenheid.
  • Werkt goed samen. Omdat het open-source is en omdat er een grote community achter WordPress zit, is het vaak en snel te integreren met andere diensten. Zo heeft Pronamic bijvoorbeeld al een koppeling met iDEAL en Twinfield gerealiseerd.
  • Geen grote teams. Sara Rosso is op visite geweest bij diverse grote uitgeverijen. De redacteuren van zo’n uitgeverij konden soms best veel tijd kwijt zijn aan het publiceren van artikelen online. Met behulp van WordPress konden redacteuren een stuk eenvoudiger artikelen publiceren en zich richten op waar ze goed in zijn, het schrijven van artikelen.
  • WordPress community. Tot slot het grootste voordeel van WordPress. WordPress heeft één van de grootste en actiefste community’s. Niet voor niks is een indrukwekkende 20% van de websites ontwikkeld met behulp van WordPress. Een actieve community zorgt er niet alleen voor dat het systeem gebruiksvriendelijk en multi-inzetbaar is maar ook blijft.

Ken jij nog andere voordelen van het gebruik van WordPress? Meld het gerust in de reacties. Ben je een ‘groot’ merk en benieuwd naar nog meer voordelen? Neem dan eens vrijblijvend contact op met Pronamic. Wij hebben ruime ervaring met de migratie en ontwikkeling van bijvoorbeeld nieuwssites en denken graag mee.

2 reacties

  1. Ook leuk om te zien dat WordPress steeds meer door grote organisaties wordt ingezet. Zo heeft D66 een WordPress-website en gebruikt de Bijenkorf het voor hun “Styleblog”.

    • @Wouter, dank voor je reactie. Grote organisaties c.q. websites maken inderdaad steeds meer gebruik van WordPress. Je noemt mooie voorbeelden maar vergeet ook niet een blik in ons portfolio te werpen. Voorbeelden van WordPress websites voor grote organisaties en/of grote websites is bijvoorbeeld de campagnesite die Pronamic voor het CDA heeft mogen ontwikkelen of de website horses.nl met 1 miljoen bezoekers per maand.

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?