De psychologie van een goede website, 5 gratis tips

Jan Lammert 3 oktober 2013

Een goed functionerende website is fijn maar een website die rendement oplevert is nog beter. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je een bezoeker kunt verleiden tot die ene conversie. Het afronden van een bestelling of het invullen van een contactformulier hangt af van verschillende factoren.

Zo hangt het bijvoorbeeld af van de techniek, vindbaarheid maar ook van het gevoel tot noodzaak om over te gaan tot een conversie. Vooral dat laatste wordt nog weleens onderschat, in veel marketingartikelen gaat het vaak over de techniek terwijl de psychologie van de bezoeker wordt vergeten. Jammer want hier wordt veel onderzoek naar gedaan en met behulp van kleine wijzigingen zijn al goede resultaten te boeken. In dit artikel geen lange beschrijving over de psychologie van een bezoeker maar wel 5 handige psychologische tips om eens over na te denken als je bezig bent met het beheer van een website:

  1. Oorzakelijk verband. Maak gebruik van oorzakelijk verband. Klinkt bijzonder maar is logisch. Een praktijkvoorbeeld; De advertentieteksten bij Adwords moeten vaak zo kort mogelijk daarom wordt het woord ‘omdat’ vaak ingewisseld voor ‘want’. Dat scheelt toch weer een letter. Niet handig omdat het woord ‘omdat’ een oorzakelijk verband aangeeft en ‘want’ geeft een subjectieve relatie aan. In het onderzoek van Anneloes Canestrelli blijkt dat wanneer je vaker woorden met een oorzakelijk verband gebruikt, mensen sneller tot een actie verleidt.
  2. Denk in verlies. We zijn positieve mensen en wijzen graag op de voordelen van de diensten of producten die we leveren. Dit is niet altijd handig. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen sneller een actie ondernemen als ze het gevoel krijgen iets te missen.
  3. Geef bezoekers referentiepunten. Wij mensen zijn een volkje van twijfelaars en daarom opzoek naar referentiekaders. Gun de bezoekers deze referentiekaders. Vermeld bij een aanbieding ook de oude prijs of laat 4 producten zien en geeft het product dat gekozen moet worden een extra visueel aspect.
  4. Hoop. Maak kans op…wanneer je puur kijkt naar de statistieken dan is het bijna ongelofelijk dat zoveel mensen meedoen aan loterijen of share-to-win acties op Facebook. Toch gebeuren deze zaken en wellicht heb jij in een optimistische bui ook weleens een kraslot gekocht. Diep van binnen hoopt iedereen tenslotte op een makkelijke manier veel te kunnen krijgen. Maak gebruik van deze hoop. De kans dat men een actie c.q. conversie uitvoert omdat je wat leuks of moois kunt winnen wordt daardoor weer wat groter.
  5. Visueel. Tot slot wil ik als laatste tip meegeven om zeker niet het visuele aspect te onderschatten. Mijn overtuiging is dat een visueel goed ingerichte website kan leiden tot meer conversie. De onderzoeken zijn niet eenduidig over wat tot het beste resultaat leidt maar zaken die een rol kunnen spelen zijn bijvoorbeeld kleur en de breedte van het element. Zo wordt bijvoorbeeld in bepaalde onderzoeken geschreven dat de kleur oranje zorgt voor een opvallende verhoging in de conversie ten opzichte van andere kleuren.

Na het lezen van dit artikel ongerust geworden dat je nog meer psychologische trucs over het hoofd hebt gezien? Neem dan contact op met Pronamic omdat wij je graag verder helpen. Pronamic helpt honderden klanten met het behalen van een optimale online conversie.

 

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?