Hoe schrijf ik een social media plan?

Jan Lammert 28 mei 2013

Een goed begin is het halve werk. Dat gezegde is zeker van toepassing wanneer je als organisatie wilt profileren op de diverse social media platforms. Om goed beslagen ten ijs te komen geef ik in dit artikel 7 tips hoe je snel en doeltreffend tot een goede social media strategie kunt komen.

Stap 1: Wie ben ik?

Bij het opstellen van een goede social media strategie behoort deze stap tot één van de grootste valkuilen. Te vaak wordt op deze vraag het standaard antwoord gegeven die te vinden is een jaarverslag of een oud visiedocument. Dit verhaal is vaak te lang en past niet bij de dagelijkse werkelijkheid. Om tot een goed antwoord te komen op deze vraag zou ik de volgende zaken daarom willen aanbevelen:

  • Het antwoord zou niet langer dan 1 zin moeten zijn.
  • Deze zin moet duidelijk en krachtig zijn. Houd je daarom ook aan de kroegregel: Sta je in het café dan moet je deze zin zonder moeite kunnen uitspreken.
  • Betrek niet alleen leidinggevenden maar ook mensen op de werkvloer bij het formuleren van het antwoord. Grote kans dat mensen van het serviceteam of accountmanagers in de dagelijkse praktijk een goed antwoord kunnen geven.
  • Vraag het je klanten. Denk je een goed antwoord te hebben op de vraag wie je bent? Vergeet het dan ook niet je klanten voor te leggen. Als zij zich er niet in herkennen dan wordt het lastig om een herkenbaar profiel uit te stralen.

Stap 2: Wat wil ik bereiken?

Een veel gehoorde klacht van het gebruik van social media is dat het effect niet meetbaar is. Dat kan, maar vraag je dan ook af of je van te voren wel doelen hebt gesteld en of je die doelen wel meetbaar hebt gemaakt. Vaak is dat het achterliggende probleem. Bedenk daarom goed wat je wilt bereiken, dit hoeft overigens niet altijd harde verkoop te zijn. Ook het bereiken van meer bekendheid of het leveren van support kunnen soms hele goede redenen zijn om te starten met social media. Stel je daarom de vraag welk probleem je wilt oplossen. Door een probleem te willen oplossen zorg je ervoor dat de social media strategie ook sneller organisatie breed wordt gedragen. Social media wordt dan niet een doel op zich maar een oplossing om de organisatie beter te maken.

Stap 3: Wie is mijn doelgroep?

Je moet weten wie je doelgroep is. Door het juist kiezen van de doelgroep zorg je ervoor dat de boodschap aankomt bij de doelgroep en dat je gebruik maakt van de juiste communicatiemiddelen. Bij het kiezen van de doelgroep is het belangrijk om met 2 zaken rekening te houden: 1) Je communiceert met de doelgroep die aanwezig is op social media. Dit kan dus enigszins afwijken van de gemiddelde doelgroep en 2) Marketing is kiezen. De doelgroep moet niet te generiek zijn. Het beste is om een profielschets op te stellen van de gemiddelde klant. Hoe ziet de gemiddelde klant eruit? Man, vrouw, hoogopgeleid, etc.

Stap 4: Wat is mijn boodschap?

Wie ben je + wat is mijn doel + wat is mijn doelgroep = weten wat je boodschap is. Wanneer bovenstaande vragen goed en scherp zijn geformuleerd moet het eenvoudig zijn om de boodschap te kunnen formuleren. Houd deze boodschap kort en duidelijk. Deze boodschap moet integraal terug kunnen komen in de diverse communicatie-uitingen die wordt uitgezonden via de social media.

Stap 5: Welke social media platforms?

De boodschap die je wilt communiceren kunnen uitgedragen worden via diverse social media platforms. Afhankelijk van je doelgroep en boodschap zul je meerdere platforms kunnen kiezen zoals Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn. Houd bij het maken van de keuze rekening met de volgende zaken:

  • Op welke platforms is mijn doelgroep actief?
  • Met welk platform begin ik? Mijn advies zou namelijk zijn om niet op alle platforms tegelijk te starten.
  • Met welke platforms ben ik bekend of moet ik nog meer van weten?

Stap 6: Hoe is mijn social media planning?

De laatste stap om tot een goede social media strategie te komen is het maken van een social media planning. Deze planning maakt de strategie compleet en geeft antwoord op concrete vragen als: Wie onderhoud de social media, wanneer maken we gebruik van social media en wanneer meten we de resultaten van het gebruik van social media? Bij een goede planning wordt er ook rekening gehouden met een evaluatie van het gebruik van social media. Door ruimte in te plannen voor een evaluatie is het ook mogelijk om je social media strategie te verbeteren. Dit is een continue proces.

 Stap 7:  Aan de slag

Social media strategie af? Succes met de implementatie. Ook hier komen weer diverse aspecten om de hoek kijken. Pronamic helpt je hier natuurlijk graag met concrete adviezen en begeleiding. Neem contact op voor het maken van een afspraak.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?