E-mail marketing: Lezers opdelen in doelgroepen

Leo 31 mei 2013

Als ondernemer wil je dat email-nieuwsbrieven die je verstuurt zo goed mogelijk worden gelezen. Om dat te realiseren is het belangrijk om binnen jouw mailinglijst doelgroepen te segmenteren. In mijn vorige artikel schreef ik over het opbouwen van een goede mailinglijst, in dit artikel ga ik in op het segmenteren van deze mailinglijst. Door een mailinglijst op te delen in specifieke segmenten kan heel doelgericht een nieuwsbrief worden verzonden naar één of meerdere doelgroepen. Dit kan er voor zorgen dat de open en click-rate flink hoger ligt dan het gemiddelde van de complete mailinglijst.

Slim segmenteren

Zo vroeg een collega mij onlangs hoe wij het beste een viertal doelgroepen konden opdelen in segmenten. De doelgroepen waren als volgt:

  • Particuliere relaties;
  • Particuliere donateurs;
  • Zakelijke relaties;
  • Zakelijke donateurs.

Je wilt de ontvangerslijst zo overzichtelijk mogelijk houden en daarom is het belangrijk om slim te segmenteren. Zo heb ik voorgesteld om de vier doelgroepen in 3 segmenten te plaatsen. Namelijk:

  • Particuliere relaties;
  • Zakelijke relaties;
  • Donateurs

Donateurs zijn donateurs of ze nou zakelijk zijn of niet. Door de segmenten zakelijke relaties en donateurs met elkaar te filteren kun je alsnog alleen de zakelijke donateurs overhouden. Door je doelgroepen dus goed te segmenteren houd je overzicht in je ontvangerslijst en daarbij kun je dus doelgericht mailen naar een geselecteerde doelgroep.

Voorbeelden van segmenten

Om je op weg te helpen vind je hieronder nog 5 voorbeelden van segmenten die je kunt gebruiken in jouw mailinglijst.

  • Leeftijd: twintigers hebben vaak andere wensen dan dertigers of veertigers. Je kunt deze groepen specifiek aanspreken;
  • Geslacht: Mannen en vrouwen hebben vaak verschillende interesses;
  • Geografisch: Een Fries of iemand uit Brabant. Heb je fysieke winkels en alleen een specifieke actie in de Friese winkel? Dan hoef je Brabanders daar niet mee lastig te vallen;
  • VIP’s: Je kunt klanten die vaak bij jou shoppen specifiek benaderen met bijvoorbeeld een leuke actie voor vaste klanten;
  • Frequentie: Klanten vinden het fijn om te kunnen kiezen hoe vaak ze een nieuwsbrief willen ontvangen. De één wekelijks, de ander bijvoorbeeld maandelijks.

Als jij aanvullende tips hebt, laat het weten in de reacties. Wil jij meer weten over e-mailmarketing of wil je hulp bij jouw e-mailmarketing campagnes. Neem contact op met Pronamic en wij helpen je graag verder.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?