Het klinkt misschien raar, maar uit onderzoek blijkt dat in 2012 e-mail de meest populaire online activiteit was. Misschien is populair het verkeerde woord, het was in ieder geval de activiteit waar men online de meeste tijd aan heeft besteed. Maar liefst 91% van de consument gebruikt e-mail minimaal 1x per dag. 66% van de consumenten heeft wel eens een aankoop gedaan na het ontvangen van een e-mail (nieuwsbrief). Best wel indrukwekkende cijfers vond ik.
Meer doorkliks en een hogere ROI
Litmus heeft een mooie infographic gemaakt over de waarde en toekomst van e-mail. Uit de onderstaande infographic wil ik enkele punten uitlichten. E-mail heeft een hogere doorklik waarde en een hogere ROI dan andere kanalen zoals AdWords en banners. Per besteedde dollar leverde e-mail 40 dollar op, tegenover 17 en 2 dollar voor AdWords en banners. Ook de doorkliks liggen bij e-mail hoger. 5% voor e-mail tegenover 0.8% bij banners en 0.14% bij rich-media banners.
De toekomst van e-mail
Uit onderzoek van de Economist Group blijkt dat e-mail steeds vaker op een mobiel apparaat wordt bekeken. E-mails worden wekelijks door 80% van de smartphone gebruikers en 65% van de tablet gebruikers ontvangen en verzonden. Litmus zelf constateerde dat eind 2012, 43% van de door hen verzonden e-mails werd geopend op een smartphone of tablet. Daarmee is mobiel e-mail gebruik populairder dan webmail en desktop gebruik.
Naast een groei in mobiel gebruik van e-mail kunnen we ook eindelijk goede video ondersteuning verwachten. Met de komst en ondersteuning van HTML5 zal dit sneller binnen bereik komen. Daarnaast verwachten analisten dat marketeers meer budget gaan vrijmaken voor e-mail marketing. Daarmee wordt e-mail de nummer 1 marketingactiviteit in 2013.
Voor alle feiten uit de gedane onderzoeken van de diverse instanties verwijs ik graag door naar onderstaande infographic.