Zoekmachine optimalisatie trends 2013

Jan Lammert 19 februari 2013

Sinds enkele jaren probeer ik aan het begin van het jaar een voorspelling te doen van de belangrijkste trends op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Met wisselend succes overigens, terugkijkend op mijn voorspellingen van 2012 zie ik een paar redelijk goed uitgekomen voorspellingen maar ook een mooie misser. Persuasion had volgens mij de hype van 2012 moeten worden. Helaas, ik mag al blij zijn als het woord bekend voorkomt. We gaan echter met een goed humeur verder en proberen dit jaar weer een paar mooie voorspellingen te doen.

  • Google+. Laten we meteen maar dit varkentje wassen. Diverse deskundigen hebben Google+ al bijna dood verklaard. Niet geheel onterecht. Wie zit nou in zijn vrije tijd op Google+? Onderschat echter niet de combinatie van geld en een stevige monopoliepositie. Daarom denk ik dat dit weleens het jaar van Google+ zou kunnen worden, het is tenslotte erop of eronder. Dit jaar gaan we dus meer horen van Google+. Of je nu wilt of niet.
  • Is de website wel in orde? Zelf houd ik ervan om zaken niet ingewikkeld te maken. Dit geldt ook voor zoekmachine optimalisatie. Actief bezig met het verkrijgen van inkomende links en het schrijven van veel unieke content is het halve werk. Ook in 2013 blijft dat het belangrijkste gedeelte. Toch wil ik hieraan toevoegen dat het in 2013 zeker zinvol wordt om je af te vragen of je website qua techniek ook in orde is. Te denken valt dan aan correcte URL’s, het goed definiëren van teksten, werkende interne links, het juist doorverwijzen van links, goed werkende sitemap, etc.
  • Responsive. Een responsive website, heeft dat wat met zoekmachine optimalisatie te maken? Jazeker, er wordt steeds meer gezocht via de mobiel en een responsive website zorg ervoor dat de content ideaal wordt gepresenteerd. Zeker voor websites met veel content wordt responsive een echte must-have.
  • Houden we nog wel van Google? In 2013 gaan we ons dat vaker afvragen. Met haar motto ‘don’t be evil’ en haar slimme oplossingen heeft Google heel wat goodwill gekweekt. Je zou bijna vergeten dat het een beursgenoteerd bedrijf is met een miljarden omzet. In 2013 verwacht ik een wat kritischere houding naar Google op diverse fronten. Zo zal de online marketeer niet blij zijn met het hoge aantal ‘not provided’ zoekwoorden maar zal de consument ook kritischer worden richting Google. Misschien biedt dit kansen?
  • Resultaat. Ook in 2013 zal de crisis nog wel even voortduren. Dit in combinatie met een steeds beter geïnformeerde en ervarener klant zal ervoor zorgen dat er steeds meer op echt resultaat wordt gestuurd. Wat is de kwaliteit van een lead en hoeveel heeft het me gekost zullen vragen zijn die steeds vaker worden gesteld.
  • Combineren. In 2009 en 2010 had ik het in mijn voorspellingen over het gebruik van social media. Dit jaar niet. Ik begin het namelijk vanuit een breder perspectief te zien. Het gaat niet alleen om social media, hoewel Pinterest dit jaar best wel interessant kan worden, maar de kracht zit hem juist in de combinatie. Kies daarom niet voor één platform maar kies voor het geheel. De juiste mix van e-mailmarketing, social media en het schrijven van blogs.

Tot zover mijn voorspellingen voor 2013. Weet jij nog een leuke trend of hype die we in 2012 kunnen verwachten? Reageer gerust, hoe meer reacties, hoe beter. Ik wens je in ieder geval een verwachtingsvol 2013 toe!

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?