Afgelopen periode werden we bij Pronamic geconfronteerd met een vraag waarop eigenlijk niet direct een passend antwoord gegeven kon worden. Een nieuwe klant vroeg zich af in hoeverre het schadelijk is om de content van zowel een .NL domein identiek te laten kopieren naar een .BE domein. Logischerwijs zou mijn eerste reactie geweest zijn ‘Niet doen, hiermee genereer je geheid duplicate content wat een negatief effect zal hebben op de vindbaarheid in zoekmachines’.
Uiteraard zijn er verschillende manieren te bedenken om duplicate content te voorkomen, denk aan redirects of het gebruik van canonical tags. Gebruik hiervan zal er echter niet voor zorgen dat de twee websites van de twee TLD’s (Top Level Domein) beide optimaal vindbaar worden in de zoekmachine van dat specifieke land. Het zijn manieren om zoekmachines als Google te sturen in de indexatie van beide websites, maar beperken een perfecte indexatie.
Wat zegt Google zelf over het gebruik van duplicate content?
Het onderbuik gevoel van zowel de klant als mijzelf werd bevestigd na het zien van een video van Matt Cutts van Google. Matt geeft in de video aan dat het geen probleem is om meerdere websites met de zelfde content online te plaatsen wanneer je dit doet met een bijbehorende TLD van een bepaald land. Het is echter wel belangrijk dat de informatie van deze sites wel blijft kloppen, denk aan een juiste spelling en munteenheid.
Ondanks het feit dat Matt Cutts aangeeft dat duplicate content op TLD’s van verschillende landen niet voor problemen hoeft te zorgen blijkt in de praktijk nog wel eens dat Google slechts 1 domein goed laat scoren. In sommige gevallen kan dit ervoor zorgen dat juist net de verkeerde domein vindbaar is in de resultaten. In veel gevallen is dit de website met de hoogste autoriteit.
Alle content uniek maken? Of is er nog een andere oplossing?
Om beide websites toch goed vindbaar te maken in de verschillende zoekmachines zou je logischerwijs kunnen kiezen voor het uniek maken van de content voor beide website. Een tijdrovende klus waarbij het gewenste resultaat nog niet gegarandeerd is omdat de originele website vaak een veel hogere autoriteit heeft.
Gelukkig is het nu mogelijk om middels de een specifieke annotatie rel=”alternate” hreflang=”x” bovenstaande probleem op te lossen. Het gebruik van duplicate content is hierdoor geen probleem, zolang we de tag maar correct gebruiken in de beide websites. Het gebruik van deze tag zorgt ervoor dat de zoekmachine weet welke website in welk land getoond moet worden. In geval van een Nederlandse en een Belgische variant zou dit betekenen dat de volgende tags geplaatst moeten worden:
Nederlandse website:
<link href=”http://www.website.be/pagina-x/” hreflang=“nl-BE” rel=”alternate” />
Belgische website:
<link href=”http://www.website.nl/pagina-x/” hreflang=“nl-NL” rel=”alternate” />
Als we de tags op deze manier integreren is het geen enkel probleem dat er duplicate content is tussen de .NL en .BE domein. Google zal door het gebruik van de tag weten welke juiste pagina getoond moeten worden aan de bezoekers.
Gebruik ter controle of aanvulling ook Google Webmaster Tools
Google probeert altijd de meeste relevante websites aan de gebruiker van de zoekmachine te tonen bij een zoekopdracht. De resultaten kunnen dan ook per locatie van de gebruiker verschillen. Google maakt hierbij gebruik van geotargeting. In geval van een algemeen hoofddomein, zoals ‘.com’ of ‘.org’ is het voor Google lastiger te bepalen wat de doelregio is. Gebruik van Google Webmaster Tools biedt de mogelijkheid om informatie te bieden over de geografische doelregio.
Zorg er binnen Google Webmaster Tools voor dat de geografische doelregio van de website juist opgegeven is. In veel gevallen wordt dit automatisch door Google opgepakt aan de hand van de domeinextentie (TLD), IP-adres, inkomende links en relevante informatie op Google Places . Mocht blijken dat hier een verkeerde geografische doelregio ingesteld staat, dan is aanpassing aan te raden.
Conclusie
Om tijd te besparen in het schrijven van unieke content voor twee identieke websites is het gebruik van de rel="alternate" hreflang="x"
annotie een uitstekende en goed werkende oplossing om te voorkomen dat je te kampen krijgt met duplicate content problemen en alle gevolgen van dien. Daarnaast is het een prima mogelijk om Google te sturen om de juiste internationale domein te tonen aan je doelpubliek. Het gebruik van Google Webmaster Tools biedt de mogelijkheid om je geografische instellingen te controleren of te wijzigen en sturing te geven aan Google.
Uiteindelijk zal het tonen van de juiste website aan je doelpubliek moet resulteren in een verhoogd rendement van je website/webshop.