Een goede positie bij Google is een belangrijke factor voor het succes van de website. Een WordPress website biedt een goede basis om hoog te scoren. Het blijft echter een basis en geen garantie. Hoog komen bij Google is o.a. ook een kwestie van de juiste zoekwoorden kiezen, voldoende content schrijven en o.a. zorgen voor goede inkomende links. Een WordPress website biedt diverse functionaliteiten om de uitgangsbasis om hoog te scoren bij Google zo optimaal mogelijk te maken. In dit artikel komen de diverse mogelijkheden die specifiek met WordPress mogelijk zijn aan bod.
WordPress en Yoast
De WordPress websites die wij bij Pronamic realiseren voorzien we standaard van de Yoast WordPress Seo plugin. Geen onverwachtse keuze. Op het gebied van zoekmachine optimalisatie is dit de populairste plugin. Deze plugin is ruim 3 miljoen keer gedownload en is gratis beschikbaar. Daarnaast biedt het meer dan voldoende mogelijkheden om je WordPress website te optimaliseren voor de zoekmachines. De WordPress SEO plugin 1.3.4.1. biedt de volgende mogelijkheden:
Titels en meta beschrijvingen
De titel van een pagina en de meta description staan bij WordPress al standaard goed ingesteld. Soms is goed niet goed genoeg, en wil je het graag nog beter instellen. De meta description is namelijk een belangrijk middel om de conversie te vergroten. Deze wil je dus goed hebben. De titel en de meta description kun je via de Yoast WordPress SEO plugin instellen. Daarbij krijg je direct een voorbeeld te zien hoe het gewijzigde voorstel als zoekresultaat bij Google getoond wordt. Erg handig dus. Een andere handige optie is ‘Focus zoekterm’. Met behulp van deze zoekwoord analyse kun je uitzoeken wat populaire zoektermen zijn en of deze voldoende aanwezig zijn op de bewuste pagina.
Pagina analyse
Een andere optie is het uitvoeren van een pagina analyse. Zelf gebruik ik deze optie minder vaak. Bij mij staat namelijk de lezer van het artikel centraal. Zolang het een prettig leesbaar bericht is, ben ik tevreden. Wat vervolgens de positie van het artikel bij Google is vind ik minder van belang. Dit kan wijzigen en de opinie van een lezer niet. Toch is het wel raadzaam om af en toe een pagina analyse uit te voeren. Een goed leesbaar artikel sluit een goede positie bij Google natuurlijk niet uit. Wanneer een pagina analyse wordt uitgevoerd verschijnen er concrete tips van zaken die beter kunnen of juist goed gaan. De tips variëren van de lengte van de titel tot over het aantal uitgaande links per pagina.
Geavanceerde opties
Maakte ik al minder gebruik van de optie ‘Pagina analyse’, de optie ‘Geavanceerd’ gebruik ik bijna helemaal nooit. Dit tabblad biedt namelijk de volgende opties:
- Meta robots index – de keuze tussen index en noindex. Er zijn niet veel gevallen waar een noindex gewenst is. De pagina wordt dan namelijk niet geïndexeerd bij Google en dus niet gevonden.
- Meta robots follow – Kies je ervoor om een pagina niet te indexeren? Met deze optie kun je ervoor zorgen dat de interne links wel gewoon worden gespiderd door de zoekmachines.
- Meta Robots Geavanceerd – Als je niet wilt dat je terecht komt in de Yahoo! Directory of die van DMOZ dan kun je dit hier aangeven.
- Invoegen sitemap – Mocht je ervoor hebben gekozen om deze pagina niet te laten indexeren dan is het ook goed om aan te geven dat de sitemap niet moet worden ingevoegd. Het kan anders voorkomen dat de pagina alsnog geïndexeerd wordt via de sitemap.
- Canonical URL en een 301-doorverwijzing. Mocht de pagina niet geïndexeerd moeten worden door Google omdat een andere pagina ongeveer dezelfde content bevat en deze geïndexeerd moet worden, dan kan de verwijzingspagina worden opgegeven in het veld canonical URL. Deze optie wordt in de praktijk niet vaak gebruikt. In het veld 301 doorverwijzing kun je de URL plaatsen waar de pagina naar doorverwijst, ook een optie die minder vaak gebruikt zal worden.
Nog niet uitgeleerd over WordPress in combinatie met zoekmachine optimalisatie? Bezoek dan de website van Yoast (Engels) of neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag.
1 reactie
Sterk artikel! Ik ben het helemaal met je eens en ook je uitleg is duidelijk.