Lokale zoekresultaten, belangrijker dan je denkt!

Jan Lammert 3 december 2012

Groot, groter, grootst. Als ondernemer denken we graag in de overtreffende trap. Hoe groter het afzetgebied hoe beter. Wat betreft het internet is dan de sky letterlijk the limit. Het enige wat dan nog moet gebeuren is hoog scoren bij Google. Uiteraard helpt Pronamic hier graag aan mee, onze recente artikelen over de Pinguïn en Panda update onderstrepen dit.

Toch is het niet altijd goed om te denken in termen van groot, groter, grootst. Graag zou ik ook eens aandacht willen willen vragen voor het fenomeen ‘local search’ of in goed Nederlands; de lokale zoekresultaten. De lokaal gerelateerde zoekwoorden zijn namelijk vaak belangrijker dan wordt gedacht. Ruim 25% van de zoektermen zijn lokaal georiënteerd en zelfs 40% van de mobiele zoekopdrachten zijn lokaal georiënteerd. Flinke cijfers die gezien de groei van de mobiele markt alleen maar zullen toenemen in absolute getallen.

Venice update

Daarnaast heeft Google dit jaar een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd zodat de lokale zoekresultaten alleen nog maar belangrijker worden. Deze update staat ook wel bekend onder de codenaam Venice. De Venice update zorgt grofweg voor 2 belangrijke veranderingen. De eerste verandering zorgt ervoor dat nog sneller lokale zoekresultaten worden getoond. Wanneer iemand een zoekwoord combineert met een locatie dan volgt er een overzicht van relevante bedrijven via Google Maps. Deze overzichten zijn waarschijnlijk al bekend en daarom ook minder spannend, het enige verschil is dat deze overzichten vaker getoond gaan worden. Wanneer je vroeger specifiek moest zoeken op ‘WordPress specialist Friesland’, kan nu alleen de zoekterm ‘WordPress specialist’ voldoende zijn om lokale zoekresultaten te tonen. Het tonen van lokale resultaten via Google Maps is overigens afhankelijk van de populariteit van het zoekwoord. Hoe populairder, hoe sneller ook lokale zoekresultaten worden weergegeven. In principe is bij deze wijziging niks nieuws onder de horizon, de techniek wordt alleen intensiever gebruikt. Hoewel het dus geen nieuwe wijziging is, kan het wel consequenties hebben voor bedrijven. Werd je als bedrijf eerst nog op de 1ste pagina getoond dan kan deze positie onder druk komen te staan omdat de lokale zoekresultaten, weergegeven op de Google Maps kaart, je positie wegdrukken.

De tweede wijziging met betrekking tot Venice is wel een stuk vernieuwender. Google beschrijft namelijk dat lokale zoekresultaten worden geïntegreerd met de gewone zoekresulaten. Ook als je niet ingelogd bent bij Google. Dit betekent concreet dat iemand die zoekt op ‘verzekeringen’ in Friesland andere resultaten krijgt te zien dan iemand die in Limburg zoekt op ‘verzekeringen’. Zeker voor landelijk opererende bedrijven zoals webwinkels kan een dergelijke wijziging een flinke verandering zijn.

5 tips voor een hogere positie

De conclusie dat lokale zoekresultaten belangrijk zijn en in de toekomst alleen nog maar belangrijker gaan worden is zeker gerechtvaardigd. De grote vraag is dan: Hoe kom ik hoog bij locatiegerelateerde zoekwoorden? Eenvoudig is het niet maar in dit artikel een vijftal tips:

  1. Meld je aan bij Google+ Local. Hopelijk heb je je al aangemeld bij Google Places maar mocht dit niet het geval zijn, meteen doen! Maak de vermelding op Google+ Local zo volledig mogelijk. Voor meer handige tips lees ook mijn eerder geschreven artikel over hoe je hoger komt bij Google Places.
  2. Verkrijg recensies. Het is mogelijk om via Google+ Local recensies te verkrijgen. Hoe meer recensies, hoe beter. Daarnaast helpen ook andere recensies op de grotere websites mee zoals Iens, ANWB, Independer of een andere grote beoordelingssite afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent.
  3. Kijk kritisch naar de teksten van de website. Content is king en deze slogan geldt ook zeker voor lokale zoekmachine optimalisatie. Bij deze tip is het oppassen dat je niet voor elke locatie een pagina gaat aanmaken met bijna exact dezelfde content, Google zou een dergelijke actie namelijk ook weleens negatief kunnen gaan beoordelen. Probeer daarom wel verschillende pagina’s aan te maken per locatie maar zorg voor unieke content. Dit kan bijvoorbeeld door onder elke pagina reacties van klanten uit de omgeving te vermelden.
  4. Vermeld locaties in de H1 en in de paginabeschrijving.
  5. Lokale linkbuilding. Wellicht kun je dusdanig interessante berichten schrijven zodat het interessant wordt voor andere lokale websites om naar je te linken. Dit verhoogt de lokale autoriteit van de website.

Tot slot

Op het gebied van lokale zoekmachine optimalisatie is dus nog heel wat winst te behalen. Het is echter wel hard werken. Benieuwd wat Pronamic voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?