Wat is Edgerank?

Jan Lammert 12 november 2012

Dat Google een eigen algoritme heeft waarmee ze bepalen welke website hoog moet komen is inmiddels wel bekend. Dat Facebook een soort gelijk algoritme heeft is minder bekend. En toch is het logisch. Ga maar na, een gemiddeld Facebookaccount heeft al snel een paar honderd vrienden. Zou je continue op de hoogte worden gehouden van alle berichten die geplaatst worden dan is dat niet bij te houden. Daarom heeft Facebook een formule / algoritme bedacht zodat je alleen het meest relevante nieuws krijgt te zien. Deze formule wordt ook wel de Edgerank genoemd. Overigens is het wel mogelijk om al het nieuws te zien. Je moet dan de optie ‘meest recent’ aanvinken.

Hoe werkt de Edgerank?

De Edgerank wordt samengesteld aan de hand van 3 factoren:

  • Affiniteit. Wat is de relatie tussen schrijver en lezer en hoe sterk is deze? Dat kan worden bepaald aan de hand van de hoeveelheid vrienden die overeenkomen, reacties onderling en het bekijken van elkaars profiel.
  • Weging. Wat voor boodschap wordt er via Facebook gecommuniceerd? Is het een reactie, like of een nieuw bericht? En bevat het bericht een foto? Hoe meer moeite genomen is om een boodschap te communiceren hoe zwaarder de weging. Een reactie telt bijvoorbeeld zwaarder mee dan een like.
  • Tijd. Hoe verser het nieuws, hoe hoger deze komt.

Hoe krijg ik een hoge Edgerank?

Het optimaliseren van Google en het verkrijgen van een hoge Edgerank kent veel overeenkomsten. Goede zoekmachine specialisten hebben wat dat betreft een streepje voor. Om tot een goede Edgerank te komen heb ik de volgende tips:

  • Wees actief op Facebook. Een goede Edgerank verkrijgen is hard werken. Maak tijd vrij om aanwezig te zijn op Facebook, te reageren op posts en publiceer met grote regelmaat goede content. Doe dit rechtstreeks en niet via RSS Feeds of Twitter.
  • Goede teksten. Goede teksten schrijven is het halve werk. Beter 1 goede post dan 5 halve posts. Een goed bericht is een bericht waarop wordt gereageerd of die gewaardeerd wordt in de vorm van likes. Voor tips over het schrijven van een dergelijk bericht lees ook mijn eerdere blog, Het schrijven van een goede Faceboobericht.
  • Genereer verkeer. Naast reacties en likes let Facebook ook op de hoeveelheid bezoekers die je op je Facebookpagina krijgt. Hoe meer bezoekers, hoe beter. Zorg ervoor dat je volgers een reden hebben om je Facebookpagina te bezoeken. Wellicht kunnen ze zich daar aanmelden voor een speciale avond of korting?

Facebook is een medium die door veel Nederlanders wordt gebruikt. Voor veel bedrijven is het daarom essentieel om op dit platform aanwezig te zijn. Met behulp van dit artikel hoop ik dat je meer rendement kunt halen uit je Facebookactiviteiten. Mocht je vragen hebben over Facebook en hoe je hier meer rendement uit kunt halen, plaats een reactie of neem contact op.

 

2 reacties

  1. Volgens mij is het niet mogelijk om al het nieuws te zien. “meest recent” aanvinken veranderd alleen de sortering niet het aantal berichten dat wordt getoond.

    • @Amory, het is wel mogelijk om alle updates en reactie van je vrienden te zien. Deze kun je geheel rechts bovenin bekijken. Vraag is natuurlijk wel of je dat zou willen maar dat is een andere discussie.

Altijd op de hoogte blijven?