E-mail marketing is één van de meest gebruikte en gepersonaliseerde online marketingactiviteit. Onlangs kwam KissMetrics met een goed artikel over het gebruik van email en social media voor b2b-marketing. Een simpel voorbeeldje is het aantal email-accounts tegenover het aantal van Facebook en Twitter gecombineerd. Er bestaan namelijk ongeveer 2.9 miljard e-mailadressen, tegenover 1 miljard Twitter en Facebook accounts.
Ook krijgt iedereen wel eens een email-nieuwsbrief van een bedrijf, webwinkel of organisatie waarin hij/zij geïnteresseerd is. E-mail marketing is daarom een belangrijke communicatiemiddel voor veel ondernemers. E-mail marketing kan heel eenvoudig zijn, maar ook zeer complex worden. Een webwinkel kan bijvoorbeeld meerdere doelgroepen hebben, zoals mannen en vrouwen. In dit artikel ga ik in op het opbouwen van een mailinglijst voor jouw email-nieuwsbrief.
Lijst met ontvangers opbouwen
Om goed gebruik te kunnen maken van e-mail marketing is het opbouwen en onderhouden van een goede mailinglijst erg belangrijk. Zowel kwantitatief en kwalitatief. Je wilt namelijk zoveel mogelijk personen bereiken, in het bijzonder personen die echt in jouw product geïnteresseerd zijn. Er zijn diverse mogelijkheden voor het krijgen van inschrijvingen voor jou mailinglijst. Hieronder enkele tips.
Inschrijfformulier op website
Een snelle en succesvolle manier om inschrijvingen te ontvangen is een eenvoudig inschrijfformulier op je website plaatsen. De meest gebruikte vorm hiervan is formulier met enkel een veld voor een e-mailadres. Een mooi voorbeeld hiervan is het formulier op de website van Smashing Magazine.
Persoonlijk zie ik het liefst een formulier waarbij ook om de naam wordt gevraagd. Op die manier kun je als zender nieuwsbrieven versturen die een persoonlijke insteek hebben.
Een alternatief hiervan kan zijn om bij de bevestiging van de inschrijving te vragen om persoonsgegevens bij te werken.
Inschrijven bij bestelling webshop
Een tweede optie voor het krijgen van nieuwsbrief ontvangers is een inschrijfmogelijkheid bij een bestelling in een webshop. Als iemand een product koopt in jou webshop, is deze persoon waarschijnlijk geïnteresseerd in meer van jouw producten. Door één vinkje (extra) in het bestelformulier op te nemen om een nieuwsbrief inschrijving te bevestigen, kun je vrij snel meer inschrijvingen genereren.
Inschrijven bij weblog-artikel
Bij Pronamic schrijven wij regelmatig weblog-artikelen. Wij vinden het nou eenmaal belangrijk dat onze doelgroepen weten wat er speelt in ons vakgebied. Daarnaast laten wij graag zien welke kennis wij in huis hebben. Als je bij ons weblog de rechter kolom bekijkt, zie je bovenin een kader staan waar men zich kan inschrijven voor onze nieuwsbrief. Lezers van een weblog zijn vaak ook geïnteresseerd in meer gerelateerde artikelen en zijn daardoor eerder geneigd zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief.
Ook kun je er voor kiezen om onderaan elk artikel een inschrijfformulier te plaatsen. Eventueel kun je dat formulier zo opzetten dat men automatisch in een ‘segment’ wordt geplaatst afhankelijk van het onderwerp/categorie van het artikel. (Bijvoorbeeld: Voor dit artikel in het segment ‘Geïnteresseerd in: marketing’).
Inschrijven bij registratie van nieuwe gebruiker
Organiseer je een evenement waarvoor men zich moet aanmelden, of heb je een website waarbij men zich moet aanmelden om afgeschermde inhoud te kunnen zien. Dan is het plaatsen van een vinkje voor inschrijven van de nieuwsbrief onder het aanmeldformulier een mooie optie om nieuwe ontvangers te krijgen. Als men zich aanmeldt voor de activiteit of de website dan zijn ze geïnteresseerd in jouw activiteiten/onderwerpen.
Inschrijven bij versturen contactformulier
Een laatste tip die ik wil geven ligt eigenlijk voor de hand. Zo goed als iedere website heeft wel een contactformulier. Als men contact met je zoekt willen ze vaak meer weten over jou organisatie of activiteiten. Ook weer een goede doelgroep om aan te spreken om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Dit kan met enkel een vinkje onderaan een formulier.
Weet jij meer goede mogelijkheden om nieuwsbrief ontvangers te krijgen, online of offline? Deel je tip in de reacties.