Google Pinguïn update, en hoe nu verder?

Jan Lammert 21 september 2012

Op de weblog van Pronamic is al heel wat geschreven over de Google Pinguïn update. Mijn collega Martijn Duker was er in augustus rap bij met zijn eerste melding over de Google Panda Update van Google en vervolgens is er van mijn hand nog een uitgebreider artikel verschenen over de gevolgen van de Pinguïn update.  Nu we een aantal maanden verder zijn, is het duidelijker wat de exacte impact is geweest van de update. In dit artikel bericht ik hier over. De Google Pinguïn update, the day after.

De gevolgen van de Google Pinguïn update:

De gevolgen van de Pinguïn update zijn duidelijk merkbaar en in het algemeen redelijk zoals verwacht. Nog even voor het overzicht de belangrijkste wijzigingen op een rij:

  • Strengere controle op geoptimaliseerde linkteksten. Bevat een groot deel van de inkomende links dezelfde zoekwoorden? Google kijkt hier extra kritisch na. Wees daarom voorzichtig met het al te opzichtig spammen van de zoekwoorden in je linkteksten.  Probeer het te beperken tot maximaal 50% van je links.
  • Een goed evenwicht in de deeplinkratio. Veel links die alleen doorverwijzen naar de beginpagina van een website is niet goed. Belangrijk is dat er voldoende evenwicht is. Dus de website moet zowel inkomende links naar je beginpagina als naar de achterliggende pagina’s bevatten. Google weet dan dat zowel je bedrijf / merk als de inhoud op de website wordt gewaardeerd en dus interessant is.
  • Relevante links. Het genereren van relevante inkomende links was al belangrijk maar dat is sinds de update alleen maar toegenomen. Wanneer een website teveel en niet relevante inkomende links heeft, leidt dit tot een slechter resultaat. Als absolute ondergrens wordt vaak 30% aangehouden.

Wat te doen als een website is getroffen door de Google Pinguïn update?

Wanneer een website een duidelijk slechtere ranking heeft gekregen door de Google Pinguïn update dan is er werk aan de winkel. Er bestaat namelijk niet zoiets als een Google Pinguïn penalty. Een verzoek naar Google om de penalty ongedaan te maken zit er dus niet in. Wat wel een optie is, is het linkprofiel optimaliseren. Dit is echter een kwestie van hard werken. Hierbij een aantal tips om weer beter te scoren nadat een website is getroffen door een Google Pinguïn update:

  • Wijzig de linkteksten en vermeld alleen de merknaam en eventueel 1 belangrijk zoekwoord. Absoluut niet meer.
  • Links met teveel zoekwoorden die niet te wijzigen zijn? Overweeg deze dan te verwijderen of in ieder geval een gedeelte daarvan.
  • Bouw een organisch linkprofiel op door interessante content te schrijven in de vorm van artikelen, onderzoek, foto’s, etc.

Wat kunnen we in de toekomst nog verwachten?

Wanneer het gaat om het algoritme van Google dan zijn veel zaken niet duidelijk. Dat we echter nog een update, of meerdere updates, kunnen verwachten is wel bijna een zekerheid. Niet alleen omdat Matt Cutts daar al een verwijzing naar heeft gemaakt maar ook omdat het in de lijn van de verwachting ligt wanneer je het vergelijkt met voorgaande productontwikkelingen. Op dit moment is er al een kleine update geweest Pinguïn 1.1. maar het is nog wachten op een grotere update. De ontwikkelingen zijn eenvoudig te volgen via de website van SEOmoz.

Wat we precies kunnen verwachten is lastig te voorspellen. We zullen het pas exact weten wanneer de update is uitgevoerd. Wat echter logisch zou zijn is dat de ingeslagen weg wordt vervolgd maar dat de spelregels worden verscherpt of uitgebreid. Mijn tip zou daarom ook zijn om nu niet de grenzen op te zoeken met betrekking tot de optimalisatie van linkteksten. Het kan namelijk best wel zo zijn dat je bij een volgende update wel in de problemen komt.

Kortom: Bij Pronamic zetten wij al jaren in om op een duurzame wijze hoog te scoren bij de zoekmachines. Het lijkt erop dat deze strategie steeds meer beloond gaat worden. Ben jij benieuwd hoe je een duurzame strategie kunt ontwikkelen? Neem dan vrijblijvend contact op.

[polldaddy poll=6562065]

 

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?