Het schrijven van een goed Facebook- of blogbericht

Jan Lammert 13 augustus 2012

Afgelopen week mocht ik aan de slag met het optimaliseren van een Facebook Fanpage. Uiteraard doe je dit niet alleen, je werkt vaak samen met verschillende personen om de content zo optimaal mogelijk te presenteren. Tijdens het vullen van de pagina viel het mij op dat er heel verschillend werd gekeken naar hoe je de pagina het beste kunt vullen. Sommige ideeën waren goed maar sommige berichten konden absoluut beter. Ik merkte toen dat er heel verschillend werd gedacht over wat voor bericht je op Facebook of op je blog plaatst.

Voor mensen die graag het hoogste rendement uit hun Facebookpage of blog willen halen, heb ik hieronder een 7-tal tips geplaatst:

  1. Geen spam. Een bedrijf of beheerder van een Facebookpagina schijnt het vaak te vergeten maar mensen volgen je vaak niet omdat je een uniek of bijzonder bedrijf bent. Ze volgen je omdat ze interessante informatie verwachten. Interessante informatie is niet het veelvuldig posten van de laatste reclame aanbiedingen.
  2. Gratis. Er zijn maar weinig Hollanders die het woord gratis kunnen negeren als het in hun timeline staat. Profiteer hiervan. Er zijn meer zaken die u gratis kunt aanbieden dan u denkt. Zo krijg je bijvoorbeeld van mij al 7 gratis tips maar is het ook leuk om gratis een leuk hebbedingetje weg te geven bij aankoop van een product of wat dacht u van een gratis adviesgesprek?
  3. Denk vanuit de klant. Wat moet ik schrijven, welke actie zal ik promoten? Het schrijven van een bericht draait vaak om jou. Draai dit eens om en denk eens na over wat je doelgroep belangrijk vindt. Waarin zijn ze geïnteresseerd en waar kun jij het vervolgens mee combineren? Op deze wijze je artikelen schrijven is beter voor de inspiratie en het maakt het bericht interessanter voor de lezer.
  4. Belangrijk. Vandaag al gemeld dat er zonder lezers geen blog zou zijn op de Pronamic website? Klinkt logisch maar voelt toch goed. Dit is een extreem voorbeeld maar laat zien dat het goed is om je lezer belangrijk te maken. Je lezer belangrijk/ centraal stellen kan op verschillende manieren: Antwoord snel op reacties, wees proactief in de communicatie, organiseer een speciale kortingsavond voor je blog of Facebooklezers.
  5. Bang. Ook deze keer viel het mij dat beheerders vaak bang zijn voor hun lezers. Mogen ze wel reageren, kunnen we een fanatieke lezer ook beheerder maken van een account, wat doen we als iemand een eigen Facebookfanpage begint? Allemaal vragen die boven kwamen borrelen. Mijn algemene reactie op dat soort vragen, wees niet te bang. Je moet in ieder geval niet bang zijn voor je lezer. Hoogstens kun je soms kritisch zijn op de reacties die de lezer plaatst. Met duidelijke communicatie is zoiets prima te verhelpen. Persoonlijk zou ik nog een stapje verder willen gaan. Heb je enthousiaste lezers die mee willen helpen om je blog of Facebookpagina up-to-date te houden? Maak er dankbaar gebruik van.
  6. Fans kopen niet tenzij…Een wijd verbreid misverstand is dat volgers van je Facebook of blogpagina zaken kopen die je op een blog of Facebookpagina promoot. Uiteraard zal het weleens voorkomen maar in het algemeen niet…tenzij je de promotie bijzonder maakt. Op bijzondere promoties zijn we tenslotte allemaal gek. Houd met dit gegeven rekening wanneer je een promotie op je blog- of Facebookaccount plaatst. Zo zou je een speciale klantenavond voor je Facebookvrienden kunnen organiseren, de eerste volgers die een reactie plaatsen krijgen 30% korting, etc.
  7. Laat ze meedenken. Personen die je volgen zijn bovengemiddeld geïnterresseerd in je product of merk. Maak hier gebruik van en laat ze meedenken. Dat kan over verschillende zaken gaan, over het product, de service, etc. Het eindresultaat van het meedenken; hopelijk een beter eindproduct maar zeker betrokkenen klanten.

Nieuwsgierig naar nog meer tips of nog niet uitgelezen? Lees dan ook eerder gepubliceerde berichten over dit onderwerp:

 

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?