Hoe schrijf ik webteksten?

Jan Lammert 1 mei 2012

Hoe zorg ik ervoor dat mijn teksten leiden tot meer rendement? In het verleden heb ik een aantal artikelen geschreven over het schrijven voor het web. Leuke artikelen met een aantal concrete tips: Houd het kort, gebruik opsommingen, maak tussenkopjes, etc. Allemaal leuk en aardig maar het hoofddoel van goede webteksten is het behalen van rendement. In dit artikel behandel ik daarom niet de (SEO) technische aspecten van het webschrijven maar houd ik het bij de basis. Hoe behaal ik meer rendement met goede webteksten?

  1. Focus. Een algemeen probleem is dat teksten op een webpagina focus missen. Een probleem dat zich snel voordoet. Vaak vraagt een bezoeker om veel informatie of heb je in de loop van tijd teksten toegevoegd of gewijzigd. De focus is dan snel weg. Erg jammer omdat wanneer er een duidelijke boodschap of doel in de tekst aanwezig is, dit het rendement aanzienlijk zal verhogen. Maak daarom keuzes wat jij de bezoeker wilt vertellen en vertel alleen zaken die echt nodig zijn. Durf te schrappen en creëer focus.
  2. Vertel het belangrijkste als eerste. Zeker wanneer je schrijft voor het web dan is het belangrijk dat je snel ter zake kunt komen. Bezoekers van een website scannen de website in een F-vorm. Wacht daarom niet te lang en vertel al in de eerste zin wat je wilt.
  3. Houd het eenvoudig. Af en toe wordt er wat smalend gesproken en geschreven over het jip-en-janneke taalgebruik. Wat mij betreft is dat onterecht. Uit een onderzoek van Jakob Nielsen blijkt dat zowel hoog- als laaggeletterden eenvoudige teksten beter lezen en dat eenvoudige pagina’s sneller tot conversie leiden. Laat vaktermen daarom achterwege en maak zinnen niet te lang.
  4. Schrijf in het heden. Je wilt nu tips over meer rendement voor webteksten. Besef dat bezoekers met een probleem zitten welke zo snel mogelijk opgelost moet worden. Communiceer daarom in het heden en draag direct een oplossing aan voor het probleem. Het liefst met een concrete actie.
  5. Weet wie je doelgroep is. Als je weet wat je doel is, dan weet je ook je doelgroep. Pas daarop je boodschap aan. Op websites wordt vaak in wij-vorm en formeel gecommuniceerd terwijl de doelgroep bijvoorbeeld jong en jeugdig is. Een gemiste kans, je klant voelt zich minder aangesproken en zal minder snel actie ondernemen.

Succes met deze 5 tips. Straks wel goede goede teksten maar nog geen goede website? Neem dan eens contact met ons op. Pronamic helpt je graag aan een goede WordPress website.

 

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?