De functionaliteiten van WooCommerce

Karel-Jan 14 mei 2012

WooCommere is een prachtig e-commerce platform binnen WordPress. Het is weliswaar (nog) geen vervanger van Magento, maar het biedt voor de meeste webwinkel eigenaars alle functionaliteiten die ze nodig hebben. Dat het minder complex is als Magento, zie ik hierin juist als een groot voordeel. Maar wat zijn nou de mogelijkheden van WooCommerce? Een vraag die ik regelmatig krijg. In deze blog daarom een uitgebreid overzicht van de functionaliteiten van WooCommerce.

 Basis functionaliteiten WooCommerce

  • Rapportages
    WooCommerce beschikt over duidelijke rapportages. Zo kan je eenvoudig de verkopen per dag en verkopen per maand bekijken maar heb je ook de mogelijkheid om een overzicht van de best verkochte producten te genereren. Uiteraard is de totale omzet, het totaal aantal bestellingen en het gemiddelde bestelbedrag ook volledig inzichtelijk. Ik mis standaard wel een functie om deze gegevens te exporteren. Met een speciale extensie kan je wel je bestellingen exporteren.
  • Verschillende product typen
    Met WooCommerce kan je alle mogelijke producten verkopen. Niet alleen fysieke producten maar ook digitale. Zo heb je de mogelijkheid om downloadbare, virtuele, affiliate, variabele en gegroepeerde producten aan te maken.
  • Attributen
    Attributen zijn kort samengevat producteigenschappen of productkenmerken. Een attributenset bevat een verzameling van deze kenmerken. Attributen zijn de krachtige basis van een webwinkel en bieden bijvoorbeeld functies om te kunnen filteren en verschillende prijzen te hanteren. Je kan zelf attributensets aanmaken en vervolgens aan een product de desgewenste kenmerken koppelen. Kleur, maat, materiaal en soort zijn bijvoorbeeld veel gebruikte attributensets. Binnen WooCommerce kan je standaard eenvoudig filteren op de attributen. Zo kan je bijvoorbeeld met 1 klik alle producten van de kleur blauw tonen. Naast deze filterfuncties kan je attributen ook gebruiken voor een variabel product. Zo kan je een product van een groter formaat een hogere prijs meegeven.
  • Product catalogus
    De product catalogus is logischerwijs de basis van WooCommerce. De productcatalogus bevat de producten en kunnen onderverdeeld worden in categorieën en subcategorieën.
  • Voorraadbeheer
    WooCommerce biedt een beperkte voorraadbeheer functie. Zo kan je notificaties krijgen bij producten die bijna niet meer in voorraad zijn of in z’n geheel niet meer op voorraad zijn. Je kan er voor kiezen om producten die niet meer in voorraad zijn uit te sluiten van de catalogus.
  • BTW
    Uiteraard kan je BTW regels instellen. Je kan voor verschillende landen eigen belastingtarieven toevoegen. Je kan zelf aangeven of je bijvoorbeeld de belasting tarieven op de winkelwagen pagina wilt tonen of niet. Je kan de catalogus prijzen inclusief of exclusief BTW tonen.
  • Verzendmethoden
    Binnen WooCommerce kan je eenvoudig verschillende verzendmethoden toevoegen. Standaard kan je al gebruik maken van gratis verzending, lokale verzending, vast tarief, internationale verzending of afhalen. Door middel van add-ons kan je dit eenvoudig uitbreiden. Je hebt uiteraard de mogelijkheid om bepaalde verzendmethoden alleen in te schakelen bij bepaalde landen. Ook kan je de verzendkosten baseren op bijvoorbeeld een percentage van het totaal bedrag.
  • Betaalmethoden
    WooCommerce heeft standaard al een aantal betaalmethoden beschikbaar. Dit is vervolgens door middel van add-ons eenvoudig uit te breiden. De volgorde van de weergave van de betaalmethoden kan je door middel van drag en drop eenvoudig wijzigen. Met behulp van de Pronamic iDEAL plugin kan je betalen met iDEAL mogelijk maken. Ook biedt deze plugin ondersteuning voor OmniKassa.
  • Coupons
    Door middel van coupons kan je korting op producten of de winkelwagen geven. Je kan een vaste korting geven maar dit ook procentueel laten gelden. Ook is er de optie om gratis verzending mogelijk te maken na het gebruik van van een coupon. Uiteraard is er de optie om de coupon geldig te maken bij een minimum bedrag, kan je producten en product categorieën uitsluiten, behoort een gebruikslimiet tot de mogelijkheden en kan een vervaldatum ingesteld worden. Ik mis nog wel een optie om bijvoorbeeld een gratis product aan de winkelwagen toe te voegen bij het gebruiken van een coupon.
  • Accounts
    Bezoekers kunnen een account aanmaken waar je je adresgegevens kunt beheren. Ook vind je hier een overzicht van de bestellingen die je geplaatst hebt.

Er is meer…

Naast deze basis functionaliteiten biedt WooCommerce natuurlijk nog veel meer mogelijkheden:

  • Beoordeel producten
    WooCommerce heeft standaard een optie om producten te beoordelen. Je kan een product niet alleen een rating geven maar ook een review over het product schrijven.
  • Gelaagde navigatie
    De gelaagde navigatie kan je zien als een filter. Een krachtige basis die als navigatie gebruikt kan worden. Een onmisbare functionaliteit voor een succesvolle webwinkel.
  • Prijsfilter
    In lijn met de gelaagde navigatie heeft WooCommerce standaard een prijsfilter toegevoegd.
  • Product tags
    Tags zijn een standaard functionaliteit van WordPress en zijn uiteraard ook een krachtig middel om producten te categoriseren.
  • Zoekfunctie
    De zoekfunctie van WooCommerce is eenvoudig en doet wat het moet doen. Vinden!
  • Upsells en Cross sells
    Upsells en cross sells zijn ideaal om je verkoop te verhogen. Uiteraard biedt WooCommerce deze opties.

Weergave functionaliteiten

WooCommerce maakt het door middel van widgets erg eenvoudig om verschillende productlijsten te tonen. Een krachtige functionaliteit om de verkoop op te krikken. Standaard biedt WooCommerce de volgende productlijsten:
  • Aanbevolen producten
  • Willekeurige producten
  • Bestsellers
  • Hoogst gewaardeerde producten
  • Recente producten
  • Recent bekeken producten
  • Gerelateerde producten

Al met al een erg krachtig e-commerce platform waarmee je een succesvolle e-commerce business kunt lanceren. Het grootste gemis van WooCommerce is dat het geen administratie functies bevat en je minder eenvoudig een multisite omgeving neer kunt zetten. Of dit je moet weerhouden om WooCommerce te gebruiken is echter de vraag. Voldoet dit pakket aan je wensen en eisen? Neem eens contact met ons op en wij bespreken graag de mogelijkheden. Ik hoop dat deze blog je in ieder geval helpt in de keus van welk e-commerce pakket je moet kiezen.

2 reacties

  1. Hebben jullie zelf ook ervaring met de image blur waar veel mensen last van hebben met WooCommerce? Ik vind het zelf tot nu toe ook een heerlijk stukje software, maar op een of andere manier worden afbeelding consistent wazig.

    • Je bedoeld de ‘image blur’ die ontstaat bij het vergroten van afbeeldingen?

      WooCommerce maakt standaard gebruik van 3 afbeeldingsformaten. Veel thema’s zetten het afbeeldingsformaat op 100% wat resulteert in geschaalde afbeelding op basis van CSS, met als gevolg een niet scherpe afbeelding.

      Dit probleem ligt dus niet zozeer aan WooCommerce maar meer de manier waarop een WooCommerce thema gebouwd wordt.

Altijd op de hoogte blijven?