Hoe zorg je er voor dat men op de linkjes klikt in jouw tweets? Dat is tegenwoordig een veelgestelde vraag. Het gebruik van social media is ondertussen helemaal ingeburgerd in de samenleving. Bijna iedereen heeft wel een Facebook profiel of een account op Twitter. Veel tweets bevatten eigenlijk onzinnige of enkel leuke onderwerpen voor bekenden. Maar hoe maak je effectief gebruik van Twitter en trek je meer bezoekers naar jouw website? Het bereiken van meer mensen die jouw tweets interessant vinden is in ieder geval essentieel. In dit bericht geef ik 5 tips voor het inzetten van Twitter om meer click-throughs naar jouw website te krijgen.
1. Schrijf tweets die nieuwsgierig maken
Twitter is een snel medium, gebruikers scannen tweets heel snel naar iets interessants. Schrijf je tweets daarom, net als krantenkoppen, in een nieuwsgierig makende vorm. Zo werd er 74 keer op de link in onderstaande tweet geklikt (gemiddeld is dat 10 à 15 kliks)
Interessant artikel over teksten in #responsivedesign: Is There Ever A Justification For Responsive Text? | SmashingMag http://t.co/OMCtjLlz
— Leo Oosterloo (@LeoOosterloo) February 28, 2012
2. Gebruik sleutelwoorden en hashtags
Focus op het gebruik van keywords (of sleutelwoorden) en gebruik hashtags (zoals bijvoorbeeld #ecommerce). Gebruikers zijn op zoek naar goede informatie. Als zij dit niet in hun Twitter lijst vinden, zoeken ze vaak op sleutelwoorden, vaak met hashtag.
3. Tweet wanneer de meeste volgers online zijn

Verspreid je boodschap wanneer je direct de meeste mensen kunt bereiken. Tools als SocialBro kunnen uitzoeken wanneer de meeste van jouw volgers online zijn. Plaats je tweet vervolgens op die momenten voor een zo groot mogelijk bereik. Een erg fijne dienst die hier handig op inspeelt is Buffer. Met Buffer kun je tweets plaatsen en automatisch op het juiste moment laten verspreiden.
Buffer heeft handige browser addons voor Chrome, Safari en Firefox maar ook een eigen iPhone app en uiteraard een WordPress plugin.
4. Schrijf tweets met 120 tot 130 karakters
Uit een studie van Dan Zarrella blijkt dat tweets met een lengte van 120 tot 130 karakters de hoogte click-rate hebben. Ook maken tweets van deze lengte het gebruikers makkelijker om te retweeten.
5. Plaats je link aan het begin van je tweet
Een tweede ontdekking die Dan Zarrella deed was dat tweets waarin de link op +/- 25% van de inhoud stond de hoogste click-rate hebben. Plaats je links dus vóór de inhoud in plaats van achteraan, wat gebruikelijk is.
Vijf korte tips voor een hogere click-through waarde in jouw tweets. Vind je dit artikel interessant? Deel het via onderstaande social media. Heb jij nog aanvullende tips waarmee ik mijn tweets kan verbeteren? Plaats een reactie.