Google+ nu ook prominent in de zoekresultaten zichtbaar

Martijn Duker 12 januari 2012

We hebben al een aantal keer geschreven over het nieuwe sociale platform Google+. In korte tijd is het aantal gebruikers van het platform sterk gestegen tot naar verluid 150 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Toch zijn er nog veel mensen die twijfelen aan de kracht van het platform.

Ergens bestaat deze twijfel bij mij ook nog enigszins. Google+ lijkt nog een uniek element te missen waardoor nog lang niet iedereen intensief gebruik maakt van de Google+ diensten. Toch ben ik mij ook bewust van de enorme potentie van het platform. Google+ is een dienst van de grootste zoekmachine van de wereld en daardoor is de potentie van het product enorm. Daarnaast is de positie van Google op dit moment zo dominant dat ze in staat zijn om Google+ door de strot van de gebruiker te duwen, of deze nou wil of niet.

Het heeft even geduurd, maar Google integreert vanaf vandaag Google+ in de zoekresultaten. Hiermee lijken ze een grote slag te gaan slaan naar Facebook die deze mogelijkheid natuurlijk niet zelf in de hand heeft en veel exposure mist.

Search plus Your World

Eerst zullen alleen de ingelogde gebruikers van Google.com de wijzigingen te zien krijgen. Wanneer de verandering doorgevoerd zal worden in andere talen is nog niet bekend, maar dat is slechts een kwestie van tijd.

Bezoekers kunnen vanaf nu zelf kiezen op welke manier de zoekresultaten getoond moeten worden. Daarbij heeft de gebruiker de keus in:

  • Personal Results
  • Profiles in Search
  • People and Pages

Personal results

Een zoekopdracht naar specifieke informatie kan je via een normale zoekopdracht in Google uitvoeren. Maar met ‘personal results’ kan je ook de ervaringen van je sociale netwerk in de zoekresultaten betrekken. Voor veel mensen geldt namelijk dat relevantie van het zoekresultaat een stuk hoger is wanneer het gaat om een aanbeveling vanuit eigen netwerk. De Personal Results zullen middels een speciaal icoontje gemakkelijk te herkennen zijn in de zoekresultaten.

Google Personal Results

Profiles in Search

Inmiddels hebben een groot aantal gebruikers een eigen Google Profile aangemaakt. Tot voor kort kwamen deze profielen niet altijd in de zoekresultaten naar voren. De introductie van Profiles in Search zorgt ervoor dat profielen behoorlijk uitgelicht worden weergegeven in de zoekresultaten.

Een geselecteerd profiel uit de zoekresultaten kan direct worden toegevoegd aan eigen kringen zonder dat de gebruiker hiervoor moet weg navigeren van de zoekresultaten.

Het is ook mogelijk om gerealiseerde content op het internet te koppelen aan je eigen Google+ profiel. Berichten die naar voren komen in de zoekresultaten zullen worden aangevuld met het profiel van de schrijver. Voor actieve schrijvers is dit een hele interessante mogelijkheid om zichzelf te profileren. Actieve bloggers zullen op deze manier veelvuldig in kringen opgenomen worden met alle mogelijkheden van dien.

Deze mogelijkheid heet Authorship Program en bevindt zich momenteel nog in een pilot fase.

People and Pages

Bij het uitvoeren van zoekopdrachten wordt op dit moment in feite alleen content terug gekoppeld. De schrijver van deze content kan echter als even belangrijk worden ervaren. Met de introductie van People and Pages worden de schrijvers van de content belangrijk. Rechts van de zoekresultaten worden relevante People and Pages getoond.

Het belang van Google+ Pages wordt hiermee een stuk groter. Het is natuurlijk erg interessant om als Google+ Pages getoond te worden bij een relevante zoekterm.

Google People and Pages

De invloed van Google+ op bedrijven? 

De integratie van Google+ in de zoekresultaten is een enorme ontwikkeling die door veel mensen al voorspeld was, maar toch enige tijd op zich heeft laten wachten. De volgorde van de zoekresultaten zal vanaf nu steeds meer beïnvloed worden door sociale invloeden. Toch moeten we niet vergeten dat lang niet iedereen ingelogd is wanneer ze gebruik maken van Google. Traditionele zoekmachine optimalisatie zal in huidige vorm daarom nog wel degelijk van groot belang zijn.

Bedrijven zullen echter ook op het gebied van social media actief moeten zijn om topposities in de zoekresultaten te behouden. Met zogenaamde Social SEO wordt het mogelijk om zichtbaar te blijven in de zoekresultaten. Het opzetten en beheren van een Google+ bedrijfspagina zal daarom komende periode belangrijk worden.

Pronamic is al enige tijd bekend met Google+ bedrijfspagina’s en hebben de expertise om uw Google+ pagina aan te maken en te beheren. Sinds kort is het ook mogelijk om meerdere beheerders per bedrijfspagina in te stellen, waardoor u ook zelf de pagina kan beheren.

Wilt u dat wij voor uw organisatie een Google+ Pagina inrichten, neem dan vrijblijvend contact op zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.

Andere artikelen over Google+ 

 

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?