Een tijdje terug schreven we al over een eigen sociaal netwerk van zoekmachine Google, genaamd Google+. Google heeft dit nieuwe platform langzaam uitgebreid met veel nieuwe functies en interessante mogelijkheden. Vanaf vandaag zien we ook eindelijk bedrijfspagina’s terug binnen Google+.
Het nieuwe project van Google breidde zich afgelopen periode in korte tijd uit naar 40 miljoen gebruikers wereldwijd en kreeg steeds meer functies. Toch was er nog een ontbrekende factor die het succes van Google+ compleet kan gaan maken. Voor bedrijven was het nog steeds niet mogelijk om een pagina aan te maken binnen Google+. Bedrijven die met particulieren accounts probeerden Google+ te bespelen, namen het risico de pagina met alle content te verliezen. Het heeft even geduurd, maar sinds vandaag is er Google+ Pagina’s voor bedrijven.
Oktober: Google+ Apps gebruikers kunnen Google+ gebruiken.
Eind oktober komt Google met de melding dat Google+ open gesteld is voor Google Apps gebruikers. Google+ wil hiermee de medewerkers van bedrijven in staat stellen om gemakkelijk informatie binnen een bedrijf te delen. Google Apps-gebruikers uit een organisatie vormen automatisch een circle (eigen kring) waarbinnen berichten gedeeld kunnen worden. Google Apps-gebruikers hoeven hierdoor niet handmatig collega’s toe te voegen aan de circles van Google+.
Veel mensen hadden verwacht dat met deze release Google+ voor Google Apps gebruikers ook de Google+ bedrijfspagina’s uitgerold zouden worden, maar daarvan was nog geen sprake.
7 November: Google+ Pagina’s voor bedrijven eindelijk online
Google heeft vandaag laten weten Google+ pagina’s voor bedrijven en merken in de komende dagen uit te rollen. De eerste bedrijfspagina’s staan inmiddels online en zien er op het eerste gezicht erg strak uit. Hieronder een aantal voorbeelden:
Vanaf vandaag kunnen bedrijven een eigen bedrijfspagina aanmaken via https://plus.google.com/pages/create.
Op het moment dat een Google+ Pagina aangemaakt is, kunnen bezoekers deze waarderen met de Google +1 button, met anderen delen of de pagina opnemen in eigen circles. De Google+ Pagina’s zijn te herkennen aan het speciale Google+ Pages icoontje.
Beheer van je Google+ Pagina
Net als bij bijvoorbeeld Facebook is de persoon die de Google+ Pagina aanmaakt in eerste instantie de beheerder van het account. De mogelijkheid om meerdere beheerders toe te voegen aan een pagina volgt op een later moment. Ook hier geldt dat Google+ zowel vanuit persoonlijk profiel als bedrijfsprofiel te gebruiken is. Hierdoor is het erg gemakkelijk te switchen tussen beide profielen.
Wat zijn de mogelijkheden van Google+ Pagina’s
Bedrijven die beschikken over een Google+ Pagina hebben de mogelijkheid om een bericht/afbeeldingen te sturen aan alle gebruikers die een pagina hebben toegevoegd aan een van hun circles. Op deze manier kan je als bedrijf snel en gemakkelijk een bericht versturen naar mensen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf/merk. Elke ontvanger kan op zijn beurt op dit bericht reageren en hierdoor wordt het mogelijk om echt de conversatie aan te gaan met je doelgroep.
Een van de interessante features van Google+ Pagina’s is de mogelijkheid om berichten te sturen naar een specifieke groep gebruikers. Net als bij Facebook kunnen gebruikers in een groep geplaatst worden, die op een eigen manier benaderd kunnen worden. Deze segmentatie maakt het mogelijk om specifieke berichten aan de bijbehorende doelgroep te sturen. Relevantie van het bericht kan hiermee sterk worden vergroot.
Tenslotte kunnen hangouts worden gestart waarbij bedrijven door middel van een (video)chat in contact kunnen komen met geïnteresseerden. Deze chat mogelijkheid kan natuurlijk met veel verschillende doeleinden worden ingezet, zoals support, verkoop, presentaties, etc.
De Google +1 button en beperkingen voor Google+ Pagina’s
Bedrijven die een Google+ pagina hebben aangemaakt zijn niet in staat om andere pagina’s of content te waarderen. Dit is alleen vanuit persoonlijke accounts mogelijk. Wel is het met een Google+ pagina mogelijk om een +1 te geven aan opmerkingen die op de eigen pagina zijn achtergelaten. Google wil hiermee heel duidelijk het verschil neer zetten tussen een persoon en bedrijf. Alleen een persoon kan bepaalde zaken op het internet waarderen, een bedrijf (betonnen gebouw) kan dit logischerwijs niet.
Sinds de komst van de nieuwe pagina’s is het mogelijk geworden om alle +1 waarderingen d.m.v. de Google+1 button vanuit verschillende bronnen bij elkaar op te tellen en het totaal aantal te tonen.
Promoot je Google+ Pagina met de Google+ badge
Bedrijven die een bedrijfspagina hebben gemaakt kunnen dit kenbaar maken met de zogenaamde Google+ badge op de eigen website. Gebruikers kunnen hiermee direct vanuit de website een bedrijf toevoegen aan een van hen circles. Je kunt dit vergelijken met de ‘Vind ik leuk’ en ‘Follow’ buttons van Facebook en Twitter. Probeer het zelf en voeg Pronamic toe aan een van je Google+ circles met onderstaande badge.

De badges zijn op dit moment nog beperkt beschikbaar, maar zullen komende periode worden uitgebreid en in verschillende formaten en smaken. Onderstaand een van de voorbeelden die op dit moment nog in ontwikkeling zijn.
Benieuwd naar de mogelijkheden
Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van Google+ Pagina’s voor uw organisatie? Of wilt u dat wij voor uw organisatie een Google+ Pagina inrichten, neem dan vrijblijvend contact op zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.