Gebruiksvriendelijke formulieren, 5 tips

Jan Lammert 21 november 2011

Sinds Pronamic een IDEAL plugin heeft ontwikkeld voor Gravity Forms is het aantal formulieren die ik onder ogen krijg flink gestegen. Ook kijk ik tegenwoordig met meer interesse hoe andere websites en webwinkels hun bestelproces hebben ingericht. Daarbij verbaast het mij vaak welke kansen men laat liggen om het formulier te optimaliseren. In dit bericht 5 tips om meer rendement uit een formulier te behalen.

  1.  Laat onnodige velden weg. Hoewel deze tip erg logisch klinkt, zie ik in de praktijk dat dit nog erg vaak mis gaat. Mijn tip zou zijn om geen onnodige informatie van een klant te vragen. Maak de route naar een aanvraag zo kort mogelijk. Bekijk daarom kritisch welke velden weg kunnen. Te vaak kom ik bijvoorbeeld nog aanvraagformulieren tegen waarin mensen gevraagd worden om de provincienaam in te vullen. Ik vraag me dan af wat met deze informatie wordt gedaan?
  2. Monitoren. Om tot een zo’n gebruiksvriendelijk mogelijk formulier te komen kun je voldoende (dure) onderzoeken vooraf laten uitvoeren. Persoonlijk vind ik dat je met gezond verstand en een flinke dosis zelfkrititiek een heel eind kunt komen. Als het formulier echter online is, is het wel van belang om de resultaten te blijven monitoren. Google Analytics biedt voldoende mogelijkheden hiervoor. Wees vervolgens niet te bang om te werken volgens de trial-and-error werkwijze. Denk je een verbetering te kunnen uitvoeren, gewoon doen. Eventueel kun je ook met behulp van A/B testing exact monitoren welk formulier de meest succesvolle is.
  3. Na verzending begint het succes. Uiteraard juich ik het toe als er veel tijd en energie in het ontwikkelen van een goed formulier wordt gestopt. Vergeet echter niet de follow-up. Je kunt kiezen voor een standaard bedankmail of tekstpagina maar er is veel meer mogelijk. Zo zou je in de bevestigingsmail een klant extra tips kunnen geven of ze attenderen op extra mogelijkheden. Ook is het mogelijk dat de bezoeker op een bedankpagina de mogelijkheid krijgt om zijn of haar boodschap te delen via social media.
  4. Denk vanuit het perspectief van de klant. Als ik enthousiast ben dan vliegen de vaktermen al snel om de oren. Zeker bij formulieren moet je hier voor oppassen. Als je ook maar enigszins twijfelt of een vraag wel duidelijk genoeg is plaats er dan een toelichting bij. Dit geldt ook voor foutmeldingen. Als een klant niet juist of onvolledig een formulier heeft ingevuld dan is de toelichting soms erg onduidelijk. Houd deze zo simpel mogelijk. Denk vanuit het perspectief van de klant en niet vanuit een vakinhoudelijk perspectief.
  5. Lange formulieren, een vak apart. Bezoekers door een lang formulier loodsen is een vak apart. Mocht je dit van plan zijn, neem dan vrijblijvend contact op met Pronamic. Wij helpen je hier graag mee. Afhankelijk van het doel en de type bezoekers zijn er diverse punten die je in acht moet nemen. Zo kan het zinvol zijn om bij een lang proces bezoekers de gelegenheid te geven om informatie op te slaan zodat ze later verder kunnen. Ook is het handig dat bezoekers weten hoever ze in het proces zijn gevorderd.

Met bovenstaande 5 tips wordt het rendement van het formulier zeer waarschijnlijk al een stuk hoger. Er zijn echter meer mogelijkheden. Enthousiast om het optimale formulier te maken om meer en tevredenere klanten te krijgen? Neem contact op met Pronamic, wij gaan graag de uitdaging met je aan. Zoals ik eerder al meldde kom ik de laatste tijd veel formulieren tegen. Om mijn frustatie van me af te schrijven hieronder een top 3 van grootste ergernissen. Weet jij ook nog een ‘leuke’ ergernis? Krop je frustatie niet op maar meld het in de comments.

  1. Formulier wissen. Waarom er een mogelijkheid wordt gegeven om een formulier te wissen is mij per definitie een raadsel. Als ik echt mijn formulier wil wissen dan weet ik voldoende andere manieren dan te klikken op een speciale knop. Helemaal vervelend wordt het als deze knop precies, of naast, de knop zit met verzend formulier. In een automatisme heb je dan per ongeluk zo op de verkeerde knop geklikt.
  2. Niemand is perfect en ik vul ook weleens per ongeluk gegevens verkeerd in. Toen ik laatst online een verzekering wilde afsluiten en met veel moeite de juiste gegevens had verzameld en ingevuld bleek ik een jaartal verkeerd te hebben ingevuld. Alle gegevens weg en ik kon weer overnieuw beginnen.
  3. Invullen captcha. Als potentiële klant ben ik meer geïnteresseerd in het product die ik kan aanvragen dan het invullen van een rekensommetje. Laat dit daarom achterwege. Er zijn voldoende andere manieren om spam tegen te gaan. Wanneer het echt vervelend begint te worden is wanneer de captcha code niet is te lezen.

1 reactie

  1. Als ik met mijn iPhone een formulier invul dan gebeurd het nogal is dat het label links van het input veld staat waardoor ik niet (makkelijk) kan zien wat ik in moet vullen.
    Dat komt omdat de iPhone inzoomt op het veld.
    Daarom de tip om altijd boven het veld het label te plaatsen.

Altijd op de hoogte blijven?