Retargeting met Google AdWords

Martijn Duker 28 oktober 2011

Retargeting is een marketingtechniek die de laatste tijd nogal eens negatief in het nieuws gekomen is. Internetgebruikers klagen over privacy kwesties en het opdringerige karakter van deze marketingtechniek. Wat is retargeting nou eigenlijk en wat kunnen bedrijven ermee? Hoe kan retargeting toch effectief worden ingezet?

Wat is retargeting?

Op veel websites vinden we de volgende definitie van retargeting terug:
‘Met retargeting kun je bezoekers die pagina’s van je website hebben bezocht, opnieuw bereiken via beeld of tekstadvertenties op websites van derden.’

Met retargeting wordt het mogelijk om de interesse van je bezoekers te inventariseren, te registreren en onder te verdelen in groepen. Op het moment dat de bezoeker de website verlaten heeft, kan deze nogmaals worden bereikt met passende advertenties op andere websites. Deze advertenties sluiten aan bij de geregistreerde interesse van deze bezoeker om deze alsnog toch te verleiden over te gaan tot conversie. Om als adverteerder gebruik te maken van retargeting kun je gebruik maken van het wereldwijde Display Netwerk van de zoekmachine Google.

Alweer die zelfde advertentie?

Helaas zijn er nog (te)veel bedrijven die de bezoekers van hun website ‘doodgooien’ met advertentie uitingen na een website bezoek. Er wordt daarbij geen rekening gehouden met de frequentie van deze advertenties en het feit dat deze bezoeker wellicht al klant geworden is, maar de uitingen alsnog te zien krijgt. Internetgebruikers storen zich aan de te vaak terugkerende advertenties en beseffen zich hierdoor dat hun website bezoek geregistreerd is geweest.

Is retargeting dan alleen maar vervelend en irritant?

Ik ben van mening dat retargeting vaak als vervelend wordt ervaren, omdat de adverteerder niet de juiste instellingen voor zijn campagne gebruikt. Een goed ingestelde campagne hoeft voor de website bezoeker geen negatief gevoel op te roepen en kan een bezoekers juist aanzetten tot actie om alsnog tegen betere voorwaarden dat bekeken product aan te schaffen. Hieronder daarom een aantal aandachtspunten die wij hanteren bij het opzetten van een remarketing campagne via Google AdWords.

Uitsluiten van converterende bezoekers

Een mogelijk doel van retargeting is dat je gebruikers probeert te bereiken die je website hebben bezocht, maar nog niet tot conversie zijn overgegaan. Door relevante advertenties aan te bieden met een interessante toevoeging kan een website bezoeker worden aangezet tot actie over te gaan.

Bezoekers die al een bepaald product hebben aangeschaft, wil je echter niet blijven achtervolgen met een advertenties over dit reeds gekochte product. Door binnen Google AdWords de juiste instellingen te gebruiken is het mogelijk om deze converterende gebruikers uit te sluiten van de doelgroeplijst, waardoor je retargeting campagne een stuk effectiever is opgezet voor zowel jezelf als voor de gebruiker.

Aangepast combinatie remarketing AdWords

Stel je frequency caps in. Overkill leidt tot negatieve beeldvorming

Het is erg interessant om gebruikers die nog niet zijn overgaan tot een aankoop, advertenties te tonen van je producten in de hoop dat ze alsnog een bestelling plaatsen. De kracht van retargeting zit hem echter niet in het eindeloos tonen van je advertenties, maar in het subtiel en relevant herinneren van de gebruiker aan je product. Door je advertenties eindeloos en veelvuldig te laten tonen doe je hier juist afbreuk aan en zorg je ervoor dat je advertenties irritaties oproepen.

Remarketing via Google AdWords heeft de mogelijkheid om het aantal vertoningen van je advertenties te beheren. Met de zogenaamde frequency caps kan je aangeven hoe vaak dezelfde advertentie aan de gebruiker getoond mag worden. Wees bescheiden bij het instellen van je frequency cap en zorg ervoor dat je advertenties niet irritant bevonden worden. Overkill kan zelfs leiden tot een negatieve beeldvorming ten aanzien van je merk/bedrijf.

Frequency Caps voor remarketing Google AdWords

Retargeting als retentiemiddel

In eerder voorbeeld gaven we aan dat je kopers van uw product kan uitsluiten van uw advertentiecampagne. Retargeting is echter ook in te zetten als retentiemiddel. En zoals marketing-goeroe Roger Best ook zegt: “Het is goedkoper te investeren in bestaande klanten, dan investeren in nieuwe klanten.” Retargeten op converterende bezoekers kan op verschillende manieren zeer effectief zijn

  • Stimuleren tot cross selling
  • Klanten informeren over acties, collectie wisselingen
  • Retargeting koppelen aan kortingacties

Wil je weten welke mogelijkheden retargeting via Google AdWords biedt voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op.

4 reacties

  1. Goed verwoord! Ben het er mee eens dat je je eerst heel goed moet bedenken hoe je dit in gaat zetten. Te vaak hoor je hier nu negatieve reacties over.

    Ik hoop dat Adwords binnenkort de mogelijkheid toevoegt dat je een max aantal dagen kan instellen dat de advertentie wordt weergegeven. Nu kan je alleen x per dag etc instellen maar niet tot hoe lang.

  2. @Anne Jan: dit kan nu al. Je kan per campagne de cookie-duur instellen. Het is belangrijk per product te kijken hoe lang de orientatieduur van een klant gemiddeld is. Iemand die online een fiets gaat kopen doet dit meestal binnen 2 weken. Iemand die een nieuwe auto gaat kopen wel tot 6 maanden. Zo bepaal je per campagne hoe lang de cookie duur is. Je kunt ook in het onderdeel ‘conversies’ onder ‘zoektrechters’ zien hoeveel dagen er gemiddeld zitten tussen de eerste click en de conversie.

  3. Persoonlijk stoor ik me er zelf niet aan als ik een advertentie tegenkom op andere websites die specifiek betrekking hebben op de producten die ik kort daavoor heb bekeken.

    Dit ervaar ik juist als een reminder. En dat kan soms handig zijn.

    Ik kan me goed voorstellen dat sommige gebruikers zich aan de advertenties storen wanneer men beslist niet tot aankoop over te gaan.

    Het retargeting concept is dus niet altijd even succesvol wanneer mensen worden “lastiggevallen” met producten die ze toch niet willen hebben.

    Maar het kan zeker voor meer conversies zorgen, lijkt mij. Goede Adwords tip voor ervaren Adwords gebruikers.

  4. Ik ben van mening dat je per klant heel goed moet gaan meten en analyseren of retargeting voor zijn/haar business werkt.

    Je kunt volgens mij niet per definitie zeggen of retargeting al dan niet succesvol is. Bij een aantal van onze klanten werkt retargeting prima, maar we hebben ook bij een klant ervaren dat het rendement onvoldoende was.

    Trial and error dus…

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?