6 tips van en voor Google

Jan Lammert 31 oktober 2011

Zoekmachine optimalisatie en het daarbij hoger krijgen van de website bij Google blijft een interessant vakgebied. Als ergens een zweem van mystiek over hangt dan is het wel hierbij. En deze mystiek is niet geheel onlogisch, met enige regelmaat krijg ik nog verhalen te horen over buurmannen of handige neefjes die onwaarschijnlijke resultaten behalen.

Dit fenomeen is zelfs bij Google bekend. Vandaar dat ze onlangs met een vernieuwde handleiding zijn gekomen over hoe je hoger bij Google kunt komen. Informatie rechtstreeks uit de bron. Om de mystiek te verbreken hierbij een korte samenvatting van de informatie zelf door Google gepubliceerd.

Om met je website goed te scoren bij Google moet er gelet worden op een zestal punten. Hierbij de punten op een rijtje:

  1. De basistechnieken
  2. Verbeteren website structuur
  3. Optimaliseren content
  4. Informatie toegankelijk maken
  5. Zoekmachine optimalisatie voor mobiele telefoons
  6. Promotie en analyse

1. De basistechnieken van zoekmachine optimalisatie

Er zijn een aantal basistechnieken waaraan je moet voldoen wil je uberhaupt hoog komen bij de zoekmachines. Bij WordPress, en dus bij de websites van Pronamic, zijn deze technieken standaard aanwezig. Benieuwd of je website ook voldoet aan de basistechnieken? Controleer de website dan op de volgende zaken:

  • Maak gebruik van een <title> tag op elke pagina. Deze tag verteld de bezoekers welke informatie ze op deze pagina kunnen verwachten. Idealiter heeft elke pagina dus een andere <title> tag. Let op: deze tag is ook te zien in de titel van het zoekresultaat. Maak de titel daarom niet te lang. De kans bestaat dat als de titel te lang is, deze niet volledig wordt weergegeven.
  • Vul per pagina een unieke description meta tag in. Deze tag geeft de bezoeker uitgebreidere informatie over wat men op de pagina aan content kan aantreffen. De informatie die je hier plaatst wordt in de zoekresultaten weergegeven. Zorg daarom voor een wervende tekst en probeer per pagina een andere beschrijving mee te geven.

2. Verbeter de structuur van de website voor zoekmachine optimalisatie

Een belangrijke maar in principe eenvoudige methode om je website hoger bij Google te krijgen is het verbeteren van de structuur van de website. Voor het verbeteren van de structuur geeft Google 2 tips:

  • Maak de URL’s zo eenvoudig mogelijk. Google waardeert het enorm als de tekst die achter de domeinnaam staat zo duidelijk en kort mogelijk is. Bij een website ontwikkeld door Pronamic is dit standaard het geval maar vaak zie je ook URL’s waar onnodig veel getallen of vreemde parameters in staan. Niet doen dus.
  • Maak het navigeren zo eenvoudig mogelijk. Maak gebruik van een broodkruimelnavigatie, link in de standaardtekst naar andere pagina’s en vermijd het gebruik van programma’s zoals Flash die het navigeren op specifieke platforms (zoals een iPhone) moeilijker kan maken.

3. Optimaliseer de content voor zoekmachine optimalisatie

Content is king, een populair gezegde onder zoekmachine specialisten. Als je de handleiding van Google leest begrijp je waar dit spreekwoord op is gebasseerd. Google is erg gecharmeerd van website met veel, unieke content. Hierbij een aantal tips:

  • Denk goed na over het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden en gebruik deze zoekwoorden in de teksten van de artikelen.
  • Schrijf goede ankerteksten. Deze tekst is geplaatst tussen een anker tag <a href=”…”> </a>. Deze tekst moet een goede maar niet te lange beschrijving zijn van de pagina waar naartoe wordt gelinkt.
  • Optimaliseer je afbeeldingen. Afbeeldingen zijn voor zoekmachines lastig te indexeren. Een spider van een zoekmachine heeft geen ogen. Om toch te bepalen waar een afbeelding over gaat is het handig dat je een beschrijving van de afbeelding invult bij het alt-attribuut. Daarnaast maak je het de spider extra makkelijk als je alle afbeeldingen in één directorie plaatst en dat je gebruik maakt van standaardformaten zoals JPEG, GIF, PNG of BMP.
  • Maak functioneel gebruik van de heading-tag. Een heading-tag is bedoeld om de content van een pagina te structuren. Zo kun je met deze tag aangeven wat een kop 1 of kop 2 moet zijn. Maak hier functioneel gebruik van. Deze tag is niet bedoeld om de opmaak van de content te verfraaien. Daar zijn andere middelen voor. Teveel gebruik maken van de tag wordt daarom afgeraden.

5. Zoekmachine optimalisatie voor mobiele telefoons

Steeds meer mensen bezoeken een website via de mobiele telefoon. Google ziet deze ontwikkeling ook en geeft daarom als tip mee om goed met deze doelgroep rekening te houden. Concreet heeft Google de volgende adviezen:

  • Zorg voor goede redirects. In sommige gevallen wordt een gebruiker van een mobiele telefoon standaard naar de beginpagina verwezen, ook al wil hij een subpagina bezoeken. Zorg dat de bezoeker direct naar een juiste pagina wordt verwezen.
  • Zorg ervoor dat Google je mobiele website kan herkennen als een mobiele website. Doe je dit niet dan is er een risico dat Google je beticht van cloaking. Zeker als de URL’s van de mobiele site hetzelfde zijn als die van de gewone website. Cloaking kan leiden tot een verwijdering uit de zoekresultaten en daar zit je zeker niet op te wachten.

6. Promotie en analyse

Het promoten van je website is geen bezwaar bij Google. Promotie acties die er alleen maar op gericht zijn om hoog te komen bij de zoekmachines vindt Google wel bezwaarlijk. Blijf dit onthouden, promoot dus niet om het promoten maar met name met de gedachte om interessante content aan te willen bieden aan een doelgroep die dit interessant kan vinden. Een aantal promotietips van Google:

  • Combineer online met offline. Promoot de website ook op visitekaartjes en folders.
  • Maak gebruik van Social Media.
  • Participeer mee in fora die gerelateerd zijn aan jouw onderwerpen.
  • Maak gebruik van Google Webmaster tools en Google Analytics. Het verhoogd niet je positie bij Google maar zorgt wel dat je beter inzicht hebt in het gedrag van de bezoeker zodat je het gebruikersgemak kunt optimaliseren.
Benieuwd naar meer tips om hoger te komen bij Google? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

 

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?