F-commerce: Een webwinkel via Facebook

Jan Lammert 3 augustus 2011

Sinds Amazon vorig jaar juli actief is op Facebook hoor je steeds vaker verhalen over een ‘Facebook webwinkel’. Een aantal verhalen die ik hoor zijn vaak onvolledig of kloppen niet.

Vandaar dat ik in dit blogartikel de laatste stand van zaken beschrijf die Facebook op dit moment biedt aan webwinkeliers. Daarnaast wil ik jullie er graag op wijzen dat de laatste tijd ontwikkelingen snel gaan. Heb je zelf nieuwe, relevante informatie, plaats dan een reactie onderaan dit artikel.

Facebook en e-commerce, de mogelijkheden.

Zoals ik in mijn inleiding vertelde is Amazon sinds vorig jaar actief op Facebook. Verkopen zij daar dan producten? Nee, dit gaat nog steeds via de eigen site. Het hoofddoel van Amazon is namelijk niet zozeer om een extra verkoopplatform te creëren (met dubbele content) maar meer om de verkoop van producten socialer te maken. Het zogeheten storefront principe. Door Facebook connect te koppelen aan de eigen Amazon website is het mogelijk dat fans van Amazon op Facebook hun gekochte producten kunnen recenseren en natuurlijk promoten. Persoonlijk denk ik ook dat op dit moment dat ook de kracht is van Facebook: Zorgen dat klanten feedback geven op producten en deze promoten bij vrienden. Als je zoekt naar Nederlandse iniatieven vind ik daarom dat Wehkamp slim bezig is. Ook zij zijn actief op Facebook en bieden bezoekers op hun website extra functionaliteiten aan zodat je via Facebook met vrienden kunt navigeren, chatten en producten kunt kopen.

Is het dan helemaal niet mogelijk om via Facebook producten te verkopen? In principe niet. Wel zijn er diverse leveranciers zoals ShopTab die programma’s aanbieden zodat het toch mogelijk wordt gemaakt. Persoonlijk vind ik deze programma’s nog vrij beperkt en minder geschikt voor de Nederlandse markt. Niet alleen omdat je niet met IDEAL kunt betalen maar ook omdat de applicaties in Flash werken en omdat je afhankelijk bent van de grillen van Facebook. Niet een ideale basis voor een webwinkelier.

De voordelen van F-commerce

De mogelijkheden zijn dus vaak beperkter dan in het algemeen wordt gedacht. Is het dan wel een goed idee om als webwinkelier actief te zijn op Facebook? Ik denk het wel. Facebook is voor webwinkeliers misschien niet een direct verkoopkanaal maar biedt wel diverse voordelen. Hieronder de belangrijkste voordelen op een rijtje:

  • Extra bezoekers. Doordat mensen een product kunnen promoten via social media leidt dit tot extra bezoekersaantallen. Amazon sprak van een bezoekersstijging van 20% nadat ze Facebook Connect gingen gebruiken. Voor zo’n grote website als Amazon is dat een flinke stijging.
  • Wees waar je klanten zijn. Hoewel social media ontwikkelingen lastig zijn te voorspellen durf ik wel te zeggen dat we de komende jaren nog veel van Facebook gaan horen. En zoals ze in de vorige eeuw al zeiden: Zorg ervoor dat je bent waar je klanten zijn. Dit leidt tot snellere conversie en meer rumoer rondom je producten en merk.
  • Personalisatie. Het aanbod op internet is enorm. Sterker nog, het aanbod op één website is al behoorlijk. Wanneer je een website zoals Wehkamp of Zalando bezoekt heb je al snel keuze uit 800+ merken en nog meer producten. Facebook kan helpen dit aanbod te personaliseren aan de hand van likes of de producten die je vrienden al hebben gekocht.

Facebook en WordPress

Zoals de trouwe lezer wellicht weet zijn we bij Pronamic erg actief op het gebied van WordPress. Persoonlijk denk ik dat de koppeling Facebook en WordPress op het e-commerce vlak erg interessant kan zijn. Denk jij dit ook en wil je graag met ons brainstormen over de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?