Sinds afgelopen week heeft zoekmachine Google zijn eigen variant van de Facebook ‘Vind ik leuk’ in de zoekresultaten verwerkt. De Google +1 (plus one) knoppen zijn nu ook zichtbaar in de Nederlandse zoekresultaten. Wat is de toegevoegde waarde van deze button en hoe moet u als bedrijf met deze ontwikkeling omgaan? In dit artikel vertellen we u meer over de achterliggende gedachte van Google +1 en waarom u deze ontwikkeling niet links mag laten liggen.
Wat is Google +1?
Zoekmachine Google is al een tijdje bezig om de zoekresultaten zo gepersonaliseerd mogelijk te tonen en houdt daarbij op dit moment rekening met een groot aantal factoren, waaronder voorgaand zoekgedrag. Website die vaker worden bezocht kunnen hierdoor ineens een aantal posities hoger worden getoond in de zoekresultaten, omdat Google het idee krijgt dat deze website door de bezoeker interessant bevonden wordt. Deze ontwikkeling is onderdeel van de zogenaamde Google Personalized Search.
Google Personalized Search is een van de mogelijkheden om de zoekresultaten in Google meer relevant te maken. Door hier ook een sociaal aspect aan toe te voegen (in de vorm van de +1 button) worden zoekresultaten niet meer alleen beïnvloed door de mate van optimalisatie en het persoonlijke zoekgedrag, maar ook door invloeden vanuit je eigen sociale netwerk. Met de +1 knop kunnen gebruikers elkaar namelijk helpen met het zoeken via Google.
Met de +1 knop kan een bezoeker op eenvoudige wijze aangeven wat hij leuk vindt of aanbevelenswaardig vindt. Met behulp van de +1 waarderingen kunnen uw vrienden, contacten eenvoudiger vinden wat ze op internet zoeken.
Bekijk de video die Google heeft gemaakt om dit te verduidelijken:
De invloed van +1 op de zoekresultaten
De +1 buttons zal net als een aantal sociale media platformen, invloed gaan hebben op de volgorde van de natuurlijke zoekresultaten. Websites die regelmatig een +1 aanbeveling ontvangen zullen door het sociale aspect vaker aangeklikt worden, wat een positief effect zal hebben op het CTR van het zoekresultaat. Een van de factoren die meespeelt in het bepalen van de positie in de zoekresultaten is het CTR.
Daarnaast is het toevoegen van de +1 button naar mijn idee een aanvulling op de recent doorgevoerde update van het algoritme van Google (Google Panda Update). Websites met weinig toegevoegde waarde zullen logischerwijs weinig tot geen +1 aanbevelingen krijgen, en op deze manier door Google uit de zoekresultaten te filteren zijn. Wat overblijft zijn de websites die toegevoegde waarde hebben voor de bezoeker.
Waarom een Google +1 button op uw website plaatsen?
Zoals eerder aangegeven zal de +1 button van invloed zijn op de natuurlijke zoekresultaten. Door de +1 beoordelingen kunnen de organische posities in de zoekmachine verbeteren.
Naast het verbeteren van de posities in zoekmachines, kan de +1 button van groot belang zijn door het sociale aspect. Aanbevelingen van vrienden, kennissen of andere contacten worden normaliter serieus genomen en hebben impact op bijvoorbeeld zoekgedrag en koopgedrag.
Voor bedrijven is het daarom uitermate interessant om een Google +1 button binnen de website te implementeren. De kans dat bezoekers binnen de website (of artikel) gebruik maken van de Google +1 button is waarschijnlijk een stuk groter, dan wanneer de bezoeker dit moet doet binnen de zoekresultaten van Google.
Wilt u ook de +1 knop op uw eigen website gebruiken? Haal de code op en plaats deze op de website. Heeft u hulp nodig bij het plaatsen van de +1 knop? Neem contact op met Pronamic om te kijken naar de implementatie mogelijkheden.
Google +
De Google +1 button is geen element op zich, maar gaat onderdeel uitmaken van een groot nieuw project van Google, genaamd Google +. Zoekmachine Google probeert daarmee op het gebied van Social Media de concurrentie aan te gaan met bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Op dit moment is Google + nog in een testfase en slechts beschikbaar voor een selecte groep gebruikers.
Laatste update – Google raadt bedrijven af om met reguliere Google Plus profielen contact te zoeken met Google + gebruikers. Google werkt op dit moment aan een speciale Google + voor bedrijven. Desalniettemin proberen wij natuurlijk alvast de mogelijkheden voor onze klanten te onderzoeken.
In onderstaande video vindt u een kort overzicht van de mogelijkheden van Google+
3 reacties
Leuk hoor Google plus, maar me site wordt er traag van!
Er zijn inmiddels manieren om de snelheid van de Google +1 button te verbeteren. Google zelf heeft ook een wijziging doorgevoerd binnen het script waardoor deze tenminste 3 keer sneller ingeladen moet worden. Controleer ook even of je script gebruik maakt van het HTTPS protocol, als dit niet zo is, download dan even de vernieuwde code. https://webmasters.googleblog.com/2011/07/1-button-now-faster.html
Naast een verbetering van de snelheid, wordt de Google +1 button inmiddels ook verder ontwikkeld. Met de nieuwe versie van de Google +1 button wordt het zichtbaar wie van uw kennissen een +1 heeft gegeven voor een artikel of pagina.
Daarnaast wordt het met behulp van de +1 button mogelijk om de content die u heeft voorzien van een +1, te delen binnen uw eigen Google Plus profiel. Uiteraard kunt u daarbij zelf kiezen met welke ‘cirkels’ de content gedeeld dient te worden.
Om gebruik te kunnen maken van deze nieuwe Google +1 button, bent u helaas wel genoodzaakt om de huidige code bij te werken en een nieuwe code op te halen en te implementeren binnen uw website. Op dit moment is de code nog niet te gebruiken en slechts zichtbaar voor de Google+ Platform Preview group. De verwachting is dat deze nieuwe ontwikkeling komende dagen verder uitgerold gaat worden.
Bekijk ook de video waarin Google de nieuwe functies uitlegt:
http://youtu.be/XvJrfwuIRa4