Zoekmachine optimalisatie trends

Jan Lammert 15 juni 2011

Voor actuele informatie over zoekmachine optimalisatie vind ik de website van SEOmoz zeker een aanrader. Wat de website zeker interessant maakt is dat ze één keer in de twee jaar het grote ‘Search Ranking Factors survey‘ publiceren. Een onderzoek waar veel over geschreven en gediscussieerd wordt. In dit onderzoek vragen ze wereldwijd 132 zoekmachine specialisten naar hun mening over zoekmachine optimalisatie trends. Deze opinies worden gecontroleerd aan de hand van ruim 10.000 zoekresultaten. Dit onderzoek is door de jaren aardig uitgebreid geworden maar ik zou graag met jullie een aantal nieuwtjes, feiten en opmerkelijke zaken eruit willen lichten.

  • De snelheid van de website is inderdaad een factor van belang maar nog niet zo groot als vaak wordt gedacht.
  • Intikker: Query Deserves Freshness is volgens de experts een factor die de resultaten het vaakst laat wijzigen. Helemaal onverwachts is dit antwoord niet maar het geeft toch maar aan hoe belangrijk het is regelmatig de website te onderhouden.
  • Volgens de wereldwijde experts blijven de belangrijkste factoren om hoog te komen: Linkbuilding naar specifieke pagina’s, linkbuilding naar de website, per pagina juiste zoekwoorden gebruiken, goede domeinnaam en op paginaniveau gebruik maken van social media.
  • Belangrijkste factoren om met een specifieke pagina hoog te scoren zijn de titel, het 1ste woord, de URL, kop 1 en de 1ste 100 woorden van de tekst.
  • Lange titels en URL’s blijven een slechte invloed uitoefenen op de positie van de website bij Google.
  • Op de website een link plaatsen naar google.com helpt niet. Dat is inmiddels wel algemeen bekend. Wat wel bijzonder is, is dat websites die linken naar microsoft.com in het algemeen hoger scoren bij Google.
  • De .eu extensie is voor Google populairder dan de .nl extensie.
  • Wanneer je kijkt naar de intensiteit van de samenwerking tussen Google en Twitter dan zou je verwachten dat Twitter een belangrijke rol speelt bij zoekmachine optimalisatie. Hoewel dit deels het geval is blijkt uit onderzoek dat sites met veel Facebook shares verrassend goed scoren en in veel gevallen zelfs beter.

Heb je zelf ook het rapport gelezen en ben je nog andere interessante of opmerkelijke zaken tegengekomen? Laat dan een reactie achter.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?