5 juridische tips voor meer omzet met een webwinkel

Jan Lammert 9 mei 2011

In het verleden heeft Pronamic op haar blog met enige regelmaat berichten gepubliceerd over de Nederlandse wetgeving en het runnen van een webwinkel. Zo is er in het verleden geschreven over de wettelijke regels voor een webshop en is er een bericht geschreven met zeven juridische tips waar een webwinkel zich aan moet houden.

De wet was in deze berichten leidend. Niks mis mee want een webwinkel moet voldoen aan de Nederlandse wetgeving. Anderzijds, regels zijn er vaak niet voor niks. Wetgeving en extra omzet genereren gaan daarom vaak prima samen. Wetgeving is deels in het leven geroepen om consumenten veilig te laten webwinkelen en consumenten de juiste informatie te verschaffen. Het verschaffen van goede informatie en het creëren van een vertrouwd gevoel zijn ook zaken die ervoor zorgen dat klanten sneller online bestellen. Wetgeving en een verhoogde omzet gaan daarom prima samen. Om dat te bewijzen geef ik hieronder een vijftal tips die de conversie van een WordPress webwinkel verhogen en ervoor zorgen dat een webwinkel voldoet aan de wettelijke eisen:

  • Transparant bestelproces. Klanten willen graag vooraf weten welke betaalmethodes er zijn en in hoeveel stappen een bestelling verloopt. Meld dit op een speciale pagina en ook tijdens het bestelproces. Consumenten haken dan aantoonbaar minder snel af.
  • Annuleringstijd. Verkoopt u op de webwinkel impulsverkopen of maakt u op een slimme gebruik van cross- en upselling? Geef klanten dan de tijd om 14 dagen lang hun product te retourneren. Dat kan soms net het laatste zetje geven om toch dat ene product wel te kopen en u voldoet hiermee ruimschoots aan de Nederlandse wetgeving.
  • Algemene voorwaarden. Leest u vaak de algemene voorwaarden? Ik niet. Toch word ik wantrouwig als ze er niet of moeilijk bereikbaar zijn. Publiceer de algemene voorwaarden daarom op een toegankelijke locatie en zorg ervoor dat consumenten de voorwaarden kunnen opslaan en uitprinten. Geruststellend voor de klant, conform de wetgeving en weinig moeite voor u.
  • Overzichtelijk betaaloverzicht. Eén van de laatste momenten dat de klant kan afhaken is bij het betaaloverzicht. Vaak is dit een moment dat veel bezoekers afhaken. Soms omdat men alle kosten duidelijk op een rijtje wil hebben en daarna nog gaat overleggen met iemand anders maar soms omdat alle kosten zelfs op de laatste pagina nog niet duidelijk zijn. Zorg er daarom voor dat alle kosten erin staan en grafisch aantrekkelijk worden weergegeven.
  • Voldoende betaalopties. Nog steeds zijn er klanten die een aarzeling hebben bij het vooruitbetalen van het gehele bedrag. Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden om aan de wettelijke eis te voldoen dat een consument max. 50% van het bedrag vooruit moet betalen. Zo kan er bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van Afterpay. Overigens is deze regel niet van toepassing wanneer men betaald voor een dienst, een op maat gemaakt product of als er individuele afspraken hierover zijn gemaakt met de klant.

Alleen voldoen aan deze 5 punten is niet voldoende. Er zijn meer zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Benieuwd welke dit zijn of geïnteresseerd in meer conversie verhogende tips? Wij gaan graag een keer, geheel vrijblijvend, het gesprek met u aan!

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?